Rijksmuseum Amsterdam – Persbericht: Reactie naar aanleiding berichtgeving verwijdering verwarde man

Naar aanleiding van de berichtgeving in de sociale media over de verwijdering van een bezoeker, wil het Rijksmuseum alsvolgt reageren.

Het betreft een voorval dat gisterenmiddag heeft plaatsgevonden, waarbij bagage onbeheerd werd aangetroffen bij een lift in het museum. Enige tijd later meldde zich als eigenaar van de spullen een verwarde jonge man zonder vaste woon- of verblijfplaats. De man vertoonde afwijkend en afwezig gedrag. Een gesprek met hem was niet mogelijk.

De man werd vervolgens door de medewerkers van het Rijksmuseum verzocht het museum te verlaten. De man stemde hiermee in en liet zich welwillend naar de uitgang begeleiden. Daar aangekomen verzette de man zich plotseling waarop de museummedewerkers hem dwingend de deur uit zetten. De man begon daarop aandacht te trekken van de omstanders door te schreeuwen en zich te laten vallen.

De suggestie in de media dat de man bewusteloos bleef liggen is niet waar. De man was bij kennis. Het museumpersoneel en de inmiddels aanwezige politie hebben, helaas gehinderd door enkele omstanders, de toestand waarin de man zich verkeerde juist ingeschat en hem rustig zelf laten op staan. De man is vervolgens zelfstandig vertrokken.

Amsterdam, 15 mei 2016

Jacobien Schneider