Redactie DHA – Civiele uitbreiding mijnenbestrijdingsvloot + Arie Booy – De marine schakelt een bedrijf in voor het ruimen van mijnen op zee, voor het eerst in de geschiedenis

Geosea (foto DHA)

Civiele uitbreiding mijnenbestrijdingsvloot

Den HelderNog even en er ligt een civiel schip met een civiele bemanning in de Helderse Marine haven. Deze vreemde eend in de bijt wordt tijdelijk ingehuurd als uitbreiding van de Mijnenbestrijdingsvloot. Er komen ook militairen aan boord en het vaartuig fungeert zo ook als ‘proefschip’ voor een nieuwe manier van opereren. Donderdag werden de handtekeningen geplaatst op het vijf jarig leasecontract van de Geosea.

We verwachten het schip pas over een paar weken”, vertelt kapitein ter zee Eric Toebast, groepscommandant Mijnendienst. Zodra het er is, gaat de nieuwe eenheid Mijnenbestrijding Module Groep aan boord om samen te werken met de civiele bemanning. De komende maanden krijgen zij onderdelen van de Mine Counter Measures Toolbox waar ook de nieuwe Mijnenbestrijdingsvaartuigen straks mee opereren.” Het gaat hierbij over autonome, onbemande systemen die het bestrijden van mijnen op een veilige afstand mogelijk maken.

De Belgische en Nederlandse Marines vervangen samen hun Mijnenjagers. Dit gebeurt door Mijnenbestrijdingsvaartuigen, die op een andere manier werken. Toebast: “Met die nieuwe systemen hoeven we risicogebieden helemaal niet meer in. Vanaf de nieuwe vaartuigen kunnen we de onbemande systemen uit de Toolbox inzetten, aansturen en terughalen.Het gaat om middelen, die zowel onder water, aan de oppervlakte als vliegend worden ingezet.

Perfecte leerperiode

De marine verwacht het 1e Nederlandse Mijnenbestrijdingsvaartuig in 2025. Om die periode te overbruggen, wordt de Geosea van de firma N Sea gehuurd. “De militairen van de Mijnenbestrijding Module Groep kunnen hier ervaring opdoen met de nieuwe systemen en de andere manier van opereren. Een perfecte periode om doctrines alvast te testen en te schrijven voor de komst van de nieuwe vaartuigen”, legt Toebast uit. “Daarnaast worden logistieke en technische werkprocessen ingericht en onderwijsproducten ontwikkeld.

Den Helder Actueel, 13 februari 2020

https://denhelderactueel.nl/2020/02/civiele-uitbreiding-Mijnenbestrijdingsvloot/

De Marine schakelt een bedrijf in voor het ruimen van mijnen op zee, voor het eerst in de geschiedenis

Den Helder – Voor het eerst in de Marinegeschiedenis wordt een civiel schip ingezet als mijnenbestrijder. De Koninklijke Marine huurt de komende vijf jaar de bevoorradingsschip Geosea, die volgezet wordt met robot drones en andere apparatuur om mijnen te bestrijden.

De Urk, een van de huidige mijnenjagers van de Alkmaar klasse (foto Defensie)
De Urk, een van de huidige mijnenjagers van de Alkmaar klasse (foto Defensie)

De Marine wil zo kunnen proefdraaien met de in aantocht zijnde, veel grotere, apparatuur, die niet past op de huidige mijnenjagers. De opvolger van de Alkmaar klasse mijnenbestrijders is besteld, maar het duurt nog jaren voor de eerste schepen in Den Helder liggen.

Het lijkt mij een fantastische oplossing“, reageert kapitein ter zee buiten dienst Bob Roetering. De oud commandant van de Mijnendienst, publiceerde afgelopen jaar een boek over de Alkmaar klasse, die nu uitgefaseerd wordt. “Door een civiel schip in te huren, kunnen de andere Marine schepen gewoon hun werk blijven doen. En daar heeft de vloot, gelet op het kleine bestand schepen van de KM, hun handen vol aan”, weet de Nieuwedieper.

Paar weken

We verwachten het schip pas over een paar weken“, vertelt kapitein ter zee Eric Toebast, groepscommandant Mijnendienst. “Zodra het er is, gaat de nieuwe eenheid Mijnenbestrijding Module Groep aan boord om samen te werken met de civiele bemanning. De komende maanden krijgen zij onderdelen van de Mine Counter Measures Toolbox waar ook de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen straks mee opereren.”

De tijdelijke uitbreiding van de mijnenbestrijdingsvloot fungeert zo ook als proefschip voor een nieuwe manier van opereren, legt de commandant uit. De Belgische en Nederlandse Marines vervangen immers samen hun mijnenjagers. Er komen mijnenbestrijdingsvaartuigen aan. die op een andere manier werken. Veel meer dan vandaag de dag zullen er op zee drones en robots worden ingezet.

Toebast: “Met die nieuwe systemen hoeven we risicogebieden helemaal niet meer in. Vanaf de nieuwe vaartuigen kunnen we de onbemande systemen uit de Toolbox inzetten, aansturen en terughalen.” Het gaat om middelen die zowel onder water, aan de oppervlakte als vliegend worden ingezet. Doordat de Geosea niet een mijnenveld in hoeft, is er ook geen speciale protectie van de romp vereist.

De in aantocht zijnde schepen zijn een stuk groter dan de huidige (foto Defensie)

De in aantocht zijnde schepen zijn een stuk groter dan de huidige (foto Defensie)

Naval

De nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen voor de Belgische en Nederlandse Marine worden gebouwd door een consortium onder leiding van het bedrijf Naval Group. Dit Franse staatsbedrijf is ook een van de drie gegadigden voor de order van Nederlandse onderzeeboten. Naval kwam, na een door de Belgen geleide Europese aanbesteding, als beste uit de bus voor de bouw van mijnenjagers. Nederland en België werken al zeventig jaar samen op het vlak van de Marine. Vice admiraal Rob Kramer is behalve commandant zeestrijdkrachten ook admiraal Benelux.

De marine verwacht het eerste Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuig in 2025 in thuishaven Den Helder. Om die periode te overbruggen, wordt de Geosea van de firma N Sea gehuurd. Toebast: “De militairen van de Mijnenbestrijding Module Groep kunnen hier ervaring opdoen met de nieuwe systemen en de andere manier van opereren. Een perfecte periode om doctrines alvast te testen en te schrijven voor de komst van de nieuwe vaartuigen”, meldt Toebast uit. “Daarnaast worden logistieke en technische werkprocessen ingericht en onderwijsproducten ontwikkeld.”

Kolonel buiten dienst Roetering noemt het een voordeel, dat er een spijkerhard contract ligt tussen burger contractor en de Koninklijke Marine:Het is een genoegen te zien hoe de Mijnendienst volle kracht doorstoomt met de plannen. De Marine zal eraan moeten wennen, dat zij ook gewoon burgerschepen kan gebruiken in plaats van eigen schepen te ontwerpen, te bouwen en in stand houden. Als je kijkt naar de inzet en de weinige vaaruren van grote schepen als de Rotterdam en Karel Doorman, dan zie je pure kapitaalverspilling.”

Helderse Courant, 14 februari 2020, 13:06

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200214_482977/de-Marine-schakelt-een-bedrijf-in-voor-het-ruimen-van-mijnen-op-zee-voor-het-eerst-in-de-geschiedenis

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Mijnendienst
https://robscholtemuseum.nl/?s=mijnenjagers
https://robscholtemuseum.nl/?s=mijnenveld
https://robscholtemuseum.nl/?s=mijnenbestrijding
https://robscholtemuseum.nl/?s=Alkmaar+klasse
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koninklijke+Marine
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nederlandse+Marine
https://robscholtemuseum.nl/?s=Belgische+Marine
https://robscholtemuseum.nl/?s=Vice+admiraal+Rob+Kramer
https://robscholtemuseum.nl/?s=commandant+zeestrijdkrachten
https://robscholtemuseum.nl/?s=admiraal+Benelux
https://robscholtemuseum.nl/?s=Karel+Doorman
https://robscholtemuseum.nl/?s=Naval