Redactie – Beeldend kunstenares Diana Ozon

Diana Ozon is kunstenares van de week en gastcurator in de Chiellerie, HangPlek Voor Kunstenaars. Voor de gelegenheid stelde ze uit haar eigen werk een tentoonstelling samen van recente natuurtekeningen en stillevens met bloemen en dode dieren.

Vorig jaar exposeerde Diana in de HPVK haar eigenbeheerdrukwerken uit de vroege punkbeweging van de jaren zeventig en begin jaren tachtig. Op internet en voorlopers daarvan heeft ze sinds begin jaren 90 een permanente expositie asci- en ansii-art. In het nieuwe millenium toont zij haar romantische kant.

Ozon, vooral bekend van haar beeldende poëzie en performances, komt van oorsprong uit de kunstenaarshoek. Tekenen en knutselen zijn van huis uit gewone manieren van expressie en communiceren.

Diana Ozon volgde na de middelbare school waar ze illustrator was bij de schoolkrant en extravagante mode voor zichzelf maakte enige weken de Gerrit Rietveld Academie. Toen ze haar huiswerk materiaalkennis had nagelaten om een eigen beheerbundeltje gedichten te fotokopiëren kreeg ze te horen: ‘Je moet kiezen, de academie of je beuzelarijtjes’.

Ze vertrok op eigen initiatief van school om zich verder als autodidact te bekwamen. Voor eigenbeheertijdschriften en sporadisch bij gevestigde bladen maakte ze collages, tekeningen en poëzie. Haar eerste tentoonstelling betrof assemblages met gemengde techniek en poëzieperformances. Naast driedimensionale installaties en objecten maakte ze furore als graffitideskundige met een club en drie galeries annex punkkunsthandels.

Eind jaren zeventig ging ze graffitikunstenaar Hugo Kaagman assisteren. Ze zag dat als onderdeel van het dagelijkse huishouden dat ze met Kaagman deelde. Haar eigen beeldende werk beschouwde ze als vrijetijdsbesteding. Performen en het schrijven van voornamelijk poëzie zijn haar vak en de rest is pure oneconomische hobby.

Ozon, die zich in 1984 digitaliseert, eerst nog uit nieuwsgierigheid naar nieuwe technieken, begint eind jaren tachtig ter illustrering van de toen nog tekstuele omgeving binnen de computerwereld met het tekenen van schermpjes met toetsenbordtekens, iets later volgen blokjes: de zg ansii-tekeningen. De eenvoudige middelen bevallen haar. Ze ziet het als borduurpatronen: gestileerd en duidelijk van lijn. Het is als de sjablonen en de lossehandgraffiti, als stripplaatjes en haar tekenstijl.

Ozon tekent op een hele directe eenvoudige manier. Rob Scholte zei als klasgenoot van haar destijds ter verdediging aan de tekenleraar van de Rietveld: ‘ze tekent op een vrolijke platte manier zoals men dat ook tegen komt in Oost-Europa. Haar dwingen tot klassiek realisme en perspectief is het vernielen van een zeldzaam natuurtalent.’ Haar onderwerpen zijn ook ‘Oostblok’ onderwerpen: sociale- en natuurtaferelen en typografische tekstobjecten.

‘Waar ik gedachten en gevoel nog niet heb uitdrukt in taal leg ik het als schets vast in een tekening. Een foto is meestal te bepaald: die comprimeert de waargenomen handelingen niet. In een tekening kan net als in een gedicht worden gesublimeerd.’ 22 Jaar later keerde ze als docent kunst en taal terug op de academie.

Exposities enzo, een keuze:

2009: Schunk Glaspaleis Heerlen: Grand prix du graffiti
1992 Letterboard Xybertag Art BBS, computer-art
1990 Artburo Heavties, asciitekeningen en poëzie
1989 Werk In Uitvoering, installatie vlakte Ruigoord, wegwerkhek, elektrakabel
1988 Oeraltaar, plastiek, klei met kralen, pailletten, zaden, stenen, knikkers en schelpen
1987 Heinekentunnel: Graffiti met gedicht
1986 Utopische cirkel, bewegende sculptuur, draaitafel, polyesterbuis, goudband
1985 Packman Hunted, sculptuur, papier-maché, karton, roestvrijstaal en olieverf
1984 Galerie De Krater: fanzines en ander eigenbeheerdrukwerk
1983 Waterloopleinschutting, gedichten, schilderconcept paneel ‘Provo’
1982 The Hungerexpo, broodsculptuur: ‘Eischt meer brood’ en 4 ontwerpen voor dinerborden