Ralph Posset – In de strijd tegen kunst is alles geoorloofd

Jan Fabre gaat exposeren in het Noord Brabants Museum in Den Bosch. Een van de allergrootste kunstenaars uit het Nederlandstalig grondgebied pakt groots uit in het Bossche museum om zijn liefde voor Jeroen Bosch te etaleren.

De vlag mag uit!

Tenminste, dat zou je zeggen.

Maar niets is minder waar. In een interview met Jan Fabre in het Brabants Dagblad gaat een groot gedeelte van het gesprek over het feit, of Fabre wel of geen dierenbeul is. En dat heeft een reden. Fabre is namelijk al eens door zeven mannen in bivakmutsen aangevallen met honkbalknuppels. Reden? Een filmpje waarin katten in de lucht gegooid worden. Niet in naam van Fabre overigens, maar in opdracht van een productiehuis, dat een documentaire maakte over Fabre. Is het filmpje kies? Daar valt over te debatteren. Maar in een tijd, waarin miljoenen dieren in no time worden opgefokt voor consumptie, omdat iedereen een biefstukje en een frikadelletje wil nuttigen, zou je zeggen, dat het omhoog gooien van enkele katten, die het in tegenstelling tot de dieren in de industrie allemaal hebben overleeft, niet leidt tot hysterische taferelen.

Maar dat is al teveel nadenkerij van de elite. Als dierenliefhebbers alles in perspectief moeten zien, blijft er natuurlijk geen haat meer over. En dus schreeuwt de fractie van de provinciale PVV het via een persbericht uit, dat de ‘narcistische dierenbeul’ Fabre verbannen moet worden uit het museum. Het museum mag geen subsidie euro besteden aan deze megalomane gek. De partij, die het liefst eigenhandig gammele bootjes, die aan de grenzen van Europa aankomen met uitgehongerde kinderen aan boord, terug zou duwen naar de open zee is des duivels over het werpen van enkele katten.

Wellicht kan ik de PVV fractie en andere dierenliefhebbers helpen om kunst en cultuur uit ‘naam des dieren’ nog verder om zeep te helpen. Weten zij bijvoorbeeld wel, dat Picasso en Hemingway bewonderaars waren van het stierenvechten? Dat is toch genoeg reden om de kunstbeurs TEFAF, waar jaarlijks tientallen Picasso’s hangen, het land uit te jagen! En laten we elke bibliotheek, die nog boeken van Hemingway durft uit te lenen, tot de grond toe afbranden!

En nu we toch zo lekker bezig zijn: het schijnt zo te zijn, dat Elvis ooit het beeldscherm van een televisie kapot schoot, terwijl er een documentaire over neushoorns werd uitgezonden. Dat vraagt om drastische maatregelen. Laten we in hemelsnaam Spotify en YouTube gaan boycotten, zolang zij weigeren om deze overduidelijke dierenhater van hun platforms te verbannen.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CAPTCHA ImageChange Image