Petra Bies – Dertien vrijwilligers van Inloophuis Den Helder stappen op wegens ’uiterst autoritair bestuur’; ook oud wethouder weg om nieuw beleid + Mariska de Kleine – Inloophuis

Den Helder – Dertien vrijwilligers van het Inloophuis Den Helder zijn opgestapt uit onvrede met het nieuwe bestuursbeleid. Onder hen zijn drie van de vijf dag verantwoordelijken, die leiding geven aan andere vrijwilligers.

Het Inloophuis aan de Marsdiepstraat is een ontmoetingsplek voor mensen met een levensbedreigende ziekte, hun familie en kinderen. Ook nabestaanden kunnen er terecht om zo maar een kopje koffie of thee te drinken, deel te nemen aan een contactgroep of mee te doen aan gratis activiteiten, zoals yoga, schilderen, wandelen of het krijgen van een massage.

De opgestapte vrijwilligers verwijten twee nieuwe bestuursleden ’uiterst autoritair gedrag’.  “We zijn allemaal volwassen vrouwen, maar werden als kleine kinderen behandeld“, verwoordt Greet Duijvelshoff het.

Oud wethouder

Los van de groep vrijwilligers legde vorige week oud wethouder Trees van der Paard haar taak neer. Zij was sinds afgelopen zomer bestuursondersteuner en zegt zich niet te kunnen vinden in de ’andere koers van het nieuwe bestuur’. “De aanpak is heel passend in een zakelijk bedrijf, maar niet in een inloophuis. Daar heb je te maken met hardwerkende vrijwilligers, die hun best doen.

De vrijwilligers stapten op uit solidariteit met een collega, die vorige week door het bestuur de deur is gewezen. “Omdat ze niet tegen kritiek kunnen. Op een avond in februari, waarop het nieuwe bestuur werd voorgesteld, stelde zij de vraag, of bij het vormen van een nieuwe groep over darmkanker ook een ervaringsdeskundige zou worden betrokken. Dat is als kritiek opgevat. Wat volgde waren een aantal gesprekken, waarin ze werd aangevallen op haar handelswijze.”

Duijvelshoff begeleidde de bewuste vrouw bij het laatste gesprek, waarin zij ’op staande voet ontslagen werd’. “Alsof dat kan bij een vrijwilliger. Ze hebben geluisterd naar roddels, verweer was niet mogelijk. Een gewoon gesprek was absoluut onmogelijk.” Ook andere vrijwilligers moesten volgens haar op het matje komen.

Volgens bestuursvoorzitter Liesbeth de Jong draait het niet alleen om de als kritiek opgevatte opmerking, maar is er met de bewuste vrijwilligster tijdens de genoemde gesprekken ’indringend en diepgaand gesproken over haar benadering van gasten’. “Ons uitgangspunt is, dat gasten zich altijd welkom moeten voelen en dat ze mogen blijven, zolang als zij dat willen. De gast staat voorop, het gaat niet om eigen privéoordelen, die zijn niet van belang.” Die zouden wel zijn uitgesproken.

Niet welkom

Als er een opmerking wordt gemaakt als ’jullie kunnen net zo goed thuis gaan koffiedrinken’ voelen mensen zich niet meer welkom. Daar kregen we klachten over.” De opmerkingen zouden bijvoorbeeld zijn gemaakt tegen gasten, die al langere tijd activiteiten in het Inloophuis bezoeken. “Maar ook na vier jaar kunnen mensen het Inloophuis nog hard nodig hebben. Wie hier naartoe komt, heeft het nodig: dat is het uitgangspunt.”

Volgens De Jong is met ’nieuwe professionele bestuursleden’ de gedragscode aangescherpt en zijn er een soort functioneringsgesprekken ingevoerd. „Sinds een halfjaar worden vrijwilligers aangesproken op hun gedrag. Ze worden juist niet als kleine kinderen behandeld, maar als volwassenen, die op hun verantwoordelijkheden worden gewezen.

Volgens Duijvelshoff is de helft van alle vrijwilligers opgestapt, De Jong spreekt van vijftien procent. Alle activiteiten kunnen daardoor volgens haar blijven draaien. Zij zegt erg aangeslagen te zijn door wat er is gebeurd. Ook aan de andere kant heerst droefheid. Velen waren er vanaf de opening in 2012 al bij betrokken. „Het was ons kindje.”

Helderse Courant, 29 mei 2019, 09:00

Inloophuis

Den Helder – Als dertien mensen binnen een organisatie in één keer opstappen is er meer aan de hand dan nu vanuit het Inloophuis wordt aangegeven (NHD, 29/5). Ze vlakken het af in hun voordeel.

Als je geen mening meer mag uiten, als het bestuur tegen (en niet met) je praat met opgeheven vinger en nieuwe bestuursleden, die komen binnen denderen en niet weten wat de essentie is van het Inloophuis? Sorry, maar dan hoor je hier niet thuis.

Heel jammer, dat het zo loopt, bijna vijf jaar lang heb ik met veel plezier en passie mijn vrijwilligerswerk gedaan, om het maar niet over mijn collega’s te hebben, die vanaf de oprichting in 2012 zich met hart en ziel hebben ingezet voor de gasten in het Inloophuis.

En zoals een vriend van mij het verwoordt: Wel jammer, je ziet vaak, dat de vrijwilligers (de mensen die zich vaak het hardst inzetten) het vaakst de dupe zijn of de schuld krijgen. De directie zit veilig in hun stoeltje.

Helderse Courant, 1 juni 2019

Meer informatie: