Peter van den Belt – Kunstuitleen Gouda maakt zich op voor jubileum

Zo snel als de kunstuitlenen in de jaren 70 opkwamen, zo snel zijn vele ervan ook weer verdwenen. Zo niet Kunstuitleen Gouda: deze viert in november het 40-jarig bestaan en doet dat met een expositie en een feest.

“Je hebt mensen, die graag zien wat ze al kennen en mensen die naar nieuwe dingen zoeken. Dat wij er nog zijn, geeft aan, dat er genoeg nieuwsgierige mensen in de Goudse regio zijn. Mensen, die zich af en toe willen laten verrassen. Dat is hoopgevend,” zegt Henk Heijnen. Samen met Marlous Schijlen is hij eigenaar van de Goudse Kunstuitleen aan de Blekerssingel.

Er waren 25 jaar geleden nog ongeveer honderd kunstuitlenen in Nederland. Die werden toen allemaal gesubsidieerd, met als doel kunst toegankelijk te maken voor alle mensen. Voor een gering bedrag konden mensen een mooi kunstwerk aan de muur hebben. Aan dat principe is niets veranderd, maar nadat veel gemeenten aan het begin van deze eeuw bezuinigden, sloten veel kunstuitlenen de deuren.

Eigenwijs

“Wij zijn altijd behoorlijk eigenwijs geweest,” zegt Schijlen. ,,De gemeente wilde, dat we vooral met kunstenaars uit Gouda zouden werken. Dat wilden we wel, maar dan met kunstenaars die kwaliteit leverden. We zijn geen sociale voorziening voor kunstenaars. We zijn zakelijk bezig kunstwerken te promoten. We kijken in eerste instantie, of werken voldoende kwaliteit hebben om in onze collectie te komen en proberen ons niet te laten afleiden door modeverschijnselen of wensen van overheden.”

Stichting Kunstuitleen Gouda reorganiseerde door bezuinigingen in 2008, nam afscheid van vier medewerkers en werd in 2011 een VOF met twee eigenaren: Heinen en Schijlen, beiden kunsthistorici.

Heijnen: “Het aantal abonnees van de Goudse kunstuitleen is al jaren stabiel en ligt rond de 1.000 mensen. Die komen uit Gouda en de dorpen en stadjes eromheen: ,,Maar er zitten ook mensen uit Rotterdam en Den Haag bij. Onze meest zuidelijke abonnee komt uit Spanje en de meest noordelijke komt uit Schotland. Dat zijn mensen, die bewust kiezen voor onze selectie. Wij hebben bijvoorbeeld veel unieke werken, dus kunst waar maar één exemplaar van is. Sommige mensen vinden etsen en zeefdrukken, die in grotere aantallen worden gemaakt eenheidsworst. Die willen bijzondere dingen. Dat onze keuze gewaardeerd wordt heeft denk ik te maken met onze kijk op dingen. Daarnaast kennen we onze klanten en de kunstenaars met wie we werken. De onbekenden én de bekenden. Vorig jaar hadden we een expositie over Rob Scholte, die heeft ons zelf geholpen. Dat gebeurde in de jaren daarvoor ook met Armando en Leo Vroman.”

Doorgeven

Er zijn mensen, die een bepaald kunstwerk jarenlang lenen. Anderen kopen de kunst, die ze mooi vinden zo snel mogelijk. Heijnen: “Ons succes meet je af aan de dingen, die we niet meer hebben. Dat is ook goed. We zijn geen museum. Het is niet onze taak om dingen te bewaren, juist om ze door te geven. Wij bemiddelen tussen de maker en de kunstliefhebber. Onze collectie bevat zo’n 5.000 werken en juist door kunst voor de makers ervan te verkopen, wisselt die voortdurend.”

AD, 13-09-17, 22:20