Peter Tekelenburg – Laat gehavend werk van Armando zien

Het eerste wat me maandagavond te binnen schoot bij het kijken naar de beelden van de brand in het Armando-museum was: ‘Hadden ze geen sprinklerinstallatie’?…

Nu blijkt dat museumdirecteuren huiverig hiervoor zijn, sterker nog, als we Sjarel Ex van Boymans van Beuningen in Rotterdam moeten geloven, verkiest hij nog liever de allesverwoestende werking van vuur dan die van water! Wat een waanzin. Meneer Ex, weet u wat water met opgedroogde verf doet? Niets, dat stoot mekaar af. Natuurlijk, als er hele watervallen naar beneden komen is het leed ook niet te overzien, maar beveiligingsexperts verzekeren ons dat dat wel meevalt en eerder ingegeven is door beelden uit Hollywood. Maar meneer de estheet doet er nog een schepje bovenop door eraan toe te voegen: ‘Het ziet er niet uit.’ Alsof de gemiddelde museumbezoeker zo gauw hij de zalen betreedt naar het plafond gaat zitten staren!
Maar goed, laten we vooruit kijken, het Armando Museum moet verder. In de jaren zestig bewerkte de Franse kunstenaar Yves Klein zijn doeken met vlammenwerpers om zo het toeval in zijn ‘kosmische’ werk een kans te geven. In het oeuvre van Armando heeft ‘de oorlog’ altijd een belangrijke rol gespeeld. Is het geen idee om na de brand, wanneer alles weer op zijn plek staat, enkele van de gehavende kunstwerken tentoon te stellen? Ik herinner me dat Rob Scholte destijds, na de aanslag op zijn leven, de uitgebrande BMW tentoonstelde, begeleid door een prachtig gedicht van Franciscus van Assisi. ‘Het heilig vuur’ dus, of ‘de creatieve vonk’ als symbool van vernietiging maar ook van wederopstanding. Ga als conservator van het toekomstig Armando Museum dan ook even langs bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. Zij hebben ‘Innenraum’ van Anselm Kiefer, waar te midden van de ruïnes van het Derde Rijk een nieuw vuur brandt, een nieuw elan oplicht. Van Kiefer is ook werk in brand verloren gegaan.Misschien kunnen ze wat met deze ideeën in Amersfoort.

Peter Tekelenburg
Bilthoven