De Volk Krant | Paul Onkenhout – Interview Kunst Detective Arthur Brand ‘Ik Heb met Maffia Bazen te Maken en Groepen, die Betrokken Zijn bij ISIS of de Taliban, Krank Zinnig’

Arthur Brand (foto Frank Ruiter)

Interview Kunst Detective Arthur Brand Ik Heb met Maffia Bazen te Maken en Groepen, die Betrokken Zijn bij ISIS of de Taliban, Krank Zinnig

Bij Omroep Max begint het tweede seizoen van De Kunst Detective, waar in Arthur Brand verdwenen schatten op spoort.

Kunst Detective of Kunst Adviseur? (1)

Zeventig procent van wat ik doe is adviseren. Daar verdien ik mijn geld mee. Mensen schakelen mij in om te onder zoeken of het echt is wat ze gekocht hebben, of willen kopen. Maar het kan bij voor beeld ook om roof kunst uit de Tweede Wereld Oorlog gaan, of om een antiquiteit met valse papieren, die af komstig is van een illegale op graving.

De rest van de tijd spoor ik gestolen kunst op, zo als straks weer te zien is in De Kunst Detective bij Omroep Max. Daar klopt mijn hart het snelst van. Ik beleef magistrale avonturen. De regisseur van De Kunst Detective, Peter Tetteroo, heeft wel eens gezegd, dat hij op verjaardagen nergens anders meer over kan praten en dat niemand hem dan gelooft. Ik heb met Maffia Bazen te maken, met de oude IRA, de nationale en internationale onder wereld, Politie en Geheime Diensten. Veel illegale antiquiteiten worden verkocht door groepen, die betrokken zijn bij ISIS of de Taliban. En daar zit ik tussen in. Krank zinnig.”

Nieuws

Het schilderij Twee Lachende Jongens van Frans Hals is dinsdag nacht gestolen uit het Museum Hofje van Mevrouw Van Aerden, in Leerdam. Kunst Detective Brand vermoedt, dat het werk is gestolen als ruil middel voor straf vermindering.

In de tijd, dat De Da Vinci Code van Dan Brown verscheen, over een geheim bijbels manuscript, dat was verboden door de kerk, waren wij op zoek naar het Judas Evangelie. Dat was een écht eeuwen oud geschrift. Judas werd daari n als bond genoot van Jezus af geschilderd,  in plaats van als zijn verrader. Er was één exemplaar van terug gevonden, in een grot in Egypte, en op de zwarte markt verkocht. Wij vonden het terug. Het was Dan Brown in het echt. Het was zo spectaculair, dat zelfs de Paus en het Vaticaan er een Pers Bericht over uit brachten.

In het illegale circuit van kunst schatten zit ik op de eerste rij. Als Atlantis ooit worden terug gevonden, gesteld, dat het ooit heeft bestaan, is de kans groot, dat ik het eerder hoor dan archeologen.”

Robert Langdon uit De Da Vinci Code of Indiana Jones?

Ik vind ze alle bei geweldig. Het is eer vol als The New York Times je de Indiana Jones van de gestolen kunst noemt, maar als ik heel eerlijk ben, kun je me beter met Peter Sellers vergelijken, in zijn rol van de klungelige Inspecteur Clouseau in de Pink Panther films. Hij doet álles fout, volgt al tijd het verkeerde spoor en niemand neemt hem serieus. Maar om dat hij zo vast houdend is, slaagt hij toch.

Zo opereer ik ook. Ik heb heel vaak het verkeerde spoor gevolgd. Ik ben in de maling genomen en om de tuin geleid, maar ik geef niet op. En daar om slaag ik.”

Granada of Buenos Aires?

Ik heb in alle bei de steden gewoond, lang geleden al weer. Door een Argentijnse vriendin kwam ik in Buenos Aires te recht. Geweldige stad. Eerst heb ik ander half jaar in Granada gewoond, in Spanje.  Het officiële verhaal is, dat ik er heen ging om Spaans te leren, het officieuze, dat ik zo veel mogelijk meisjes wilde ontmoeten. Ik heb ander half jaar net gedaan, of ik Spaans studeerde en alleen maar gefeest.

Ik woonde naast de grootste zigeuner wijk van Europa. Niemand in de wijk ging met zigeuners om. De mannen willen je beroven en de vrouwen willen zwanger van je worden, werd gezegd. Maar die wereld trok me aan, de zelf kant. Op een avond maakten een paar mannen met scheppen zich klaar om weg te gaan. Ik was dronken en vroeg wat ze gingen doen. Schatten zoeken, zeiden ze. 

Ik ging met ze mee en ze vonden vier Romeinse zilveren muntjes. Muntjes van twee duizend jaar oud, het was als of ik in een tijd capsule was gestapt. Ik kan de sensatie nog voelen. Toen is het begonnen.”

Dennis van de Ven of Jeroen van Koningsbrugge?

Oei, Jeroen maar, hij is kaal, dus ik steek gunstig bij hem af. Ik had een rolletje in hun TV serie Smeris als Arthur Brand, kunst detective. Ik moest controleren of een kunst werk echt was. Voor de grap had ik een verloren gewaande gouden ring van Oscar Wilde bij me. De vondst van de ring was wereld wijd in het nieuws geweest. Ik speelde het rolletje met die ring om.”

Met de ring van Oscar Wilde en Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven tijdens de opnames voor seizoen 5 van Smeris… pic.twitter.com/6Yskxo61S8

— Arthur Brand (art detective) (@brand_arthur) November 17, 2019

‘Het was een super leuke dag en ik heb groot respect gekregen voor Dennis en Jeroen en andere acteurs. Ik dacht, dat die mensen een makkelijk leventje hadden, maar dat bleek zwaar tegen te vallen. Ze moeten er keih ard voor werken. Alleen die pagina S tekst al, die ze uit hun hoofd moeten leren.’

Buste de Femme van Picasso of de Paarden van Hitler?

“De paarden van Hitler. Die vondst is niet te over treffen. Het waren meters hoge bronzen beelden, die Hitler voor de Rijk Kanselarij in Berlijn had laten plaatsen. De Wall Street Journal schreef, dat het de meeste interessante vondst in decennia was, De Telegraaf noemde mij de man, die Hitler na 75 jaar weer op de voor pagina S had gekregen.

Toen ik naar een documentaire keek, die Der Spiegel over de zoek tocht naar de paarden maakte, kon ik de eerste tien minuten nauwelijks voor stellen, dat ik zelf één van de hoofd rol spelers was. Het idee, dat je een top stuk uit het Derde Rijk boven water tilt, na contact te hebben gehad met Nazi S, Neo Nazi S, oude KGB ers en figuren van de Stasi, is ongelofelijk.

Ik ben er best trots op. Aan de andere kant, ik kom er waar schijnlijk nooit meer over heen. Ik heb al gepiekt. Mijn boek over de paarden van Hitler is in middels in acht talen vertaald. Niet slecht toch voor een simpele jongen uit Deventer?

Kunst Detective of Kunst Adviseur? (2)

In De Kunst Detective gaan we weer zes af leveringen op zoek naar verdwenen, grote kunst schatten. Elke keer lukt het om het kunst werk terug te vinden. Dat is knetter gek, want wereld wijd wordt maar acht procent van de gestolen kunst terug gevonden.

Regisseur Peter Tetteroo heeft gezegd, dat de zoek tocht best een keer mag mislukken, om dat de mensen anders denken dat het alle maal vrij éénvoudig is, dat Brand het wel even op lost. Eigenlijk is het de verdienste van Jan Slagter van Omroep Max, dat er zoveel kunst wordt terug gevonden. Het is zelfs al zo erg, dat de Om Roep voor het begin van de nieuwe serie om een lijstje vraagt van de kunst werken die ik ga terug vinden. Hallo jongens, zo werkt het niet.

De zesde af levering gaat over de Van Gogh, die eerder dit jaar in Laren is gestolen. Normaal vind je een schilderij pas na vijf of tien jaar terug. We hebben nog zes weken. Als het me niet lukt, zal ik onthullen wie het schilderij heeft, wat er mee is gebeurd en wie de dief stal heeft gepleegd. Dat beloof ik.”

Auto of OV?

OV. Ik heb geen auto en geen rij bewijs. In Amsterdam heb je niks aan een auto. Het gevolg is wel, dat ik soms met een kunst werk van 10 miljoen euro in de trein of de bus zit. Des noods vervoer ik spullen achter op de fiets. In Monaco heb ik een vijftien honderd jaar oud Byzantijns Mozaïek teruggevonden, dat was in het eerste seizoen van De Kunst Detective. Ik moest er half Monaco mee door zeulen. Dat Mozaïek was lood zwaar, ik zweette me een ongeluk.”

Octave Durham, Vriend of Vijand?

“Okkie is mijn natuurlijke vijand. Hij is de man, die in 2002 twee schilderijen van Vincent van Gogh stal uit het Van Gogh Museum. Hij werd gepakt en kreeg vier jaar gevangenis straf plus een Vordering van een paar ton. Toen hij vrij kwam, dacht hij, ik moet die schilderijen hebben. Hij had ze verkocht en zijn geld was op. Met die schilderijen wilde hij die Vordering betalen.

Ik was onder tussen ook achter die schilderijen aan gegaan. Dat was de eerste keer, dat onze paden elkaar kruisten. Hij deed er alles aan om mij op een verkeerd spoor te zetten. Hij liet bij voor beeld via tussen personen weten, dat de Van Goghs in Spanje waren, en niet bij de onder wereld in Napels, zo als ik dacht. Ik heb toen een vriend van me in Londen gebeld, een Maffia Baas. Hij ging het voor me uit zoeken. Een kwartier later belde hij terug. Napels, zei hij.

Uiteindelijk kwamen we elkaar hier in Amsterdam tegen op straat. We deden een Stare Down. Wie denk jij nou wel dat je bent, dachten we alle bei. Een kwartier later zaten we samen op het terras.

Er zijn maar twee mensen met wie ik echt over mijn werk kan praten. Dat zijn Michel van Rijn, de oude kunst smokkelaar, die mijn leermeester werd, en Octave, de meester dief.  We maken de zelfde dingen mee. Hij heeft naar het eerste seizoen van De Kunst Detective gekeken. Toen was hij er van over tuigd, dat het mij om de kunst gaat, niet om de boeven.

Het is mijn werk om met mensen als hij om te gaan. Gestolen kunst ligt nu één maal niet bij het Leger des Heils, maar in de onder wereld. En daar tref je allemaal gradaties aan, van kei harde moordenaars tot iemand als Okkie, een beroemde in breker, die zijn straf heeft uit gezeten en nooit geweld heeft gebruikt. De hele onder wereld aanbidt hem. Jongens willen met hem praten en met hem op de foto. Deze week zat ik nog met hem op het terras. Kap er mee, zegt hij dan tegen zo’n bewonderaar. Ga gewoon naar school, maf kees. Octave heeft slechte dingen gedaan, maar hij is een goeie gast en ik mag hem.

Toen ik Buste de Femme van Picasso terug vond, heb ik hem hier in dit appartement een nacht aan de muur gehangen. Ik wilde dat aan iemand vertellen. Mijn moeder kon ik niet bellen, dan zou binnen een uur half Nederland het weten. De enige, die weet wat het is om zo N werk aan de muur te hebben hangen, is Octave. Want hij heeft ze zelf gestolen.

Okkie, zei ik, je raadt nooit wat ik aan de muur heb hangen. Een Picasso van 70 miljoen! Oh, zei hij. Is er een kans, dat je van avond even het huis uit gaat?

De  Kunst Detective, van af dinsdag 1 september zes afl everingen op NPO 2, Om Roep Max, 20.25 uur.

CV Arthur Brand

1969 Geboren in Deventer
1982 – 1988 Athenaeum in Deventer
1988 – 1989 Studie Spaans in Granada, Spanje
1990 Studie Financiële Economie
1997 Assistent voor malig kunst smokkelaar Michel van Rijn
2005 Vondst van het Judas Evangelie, samen met Van Rijn
2006 Begint voor zich zelf
2015 Vondst bronzen paarden van Hitler
2018 Eerste reeks De Kunst Detective, Om Roep Max
2019 Boek De Paarden van Hitler
2019 Vondst Buste de Femme van Picasso
2020 Tweede reeks De Kunst Detective

Arthur Brand woont in Amsterdam.

De Volk Krant, 27 augustus 2020, 18:20

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/ik-heb-met-maffiabazen-te-maken-en-groepen-die-betrokken-zijn-bij-isis-of-de-taliban-krankzinnig~bd6c6d98/

Ingrid Willems – Hoe een ‘Normale Jongen’ het Vertrouwen Wint van de Grootste Criminelen + Marie Thérèse Roosendaal – Kunst Detective Brand ’Ik? Indiana Jones? Ben Meer Clouseau’

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paul+Onkenhout
https://robscholtemuseum.nl/?s=De+Volk+Krant
https://robscholtemuseum.nl/?s=Arthur+Brand
https://robscholtemuseum.nl/?s=Michel+van+Rijn
https://robscholtemuseum.nl/?s=Okkie+Durham

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*