Paul Depondt – ‘Afschuwelijk. Absurd. Ik snap er niets van’

De Amsterdamse kunstwereld heeft geschokt gereageerd op de aanslag op kunstenaar Rob Scholte. Fons Welters, die op honderd meter van de plek van de aanslag een galerie runt, is stomverbaasd….

Van onze verslaggevers

Amsterdam – Ik hoorde een knal en ging kijken. Dat zie je in Libanon of bij de mafia. Dat gebeurt toch alleen in het criminele circuit? Je hoort allerlei praatjes, maar ik durf niks te zeggen. Ik ken Scholte maar oppervlakkig.
‘Ook Peer Veneman, met wie Scholte in The Living Room exposeerde, kan geen motief verzinnen. ‘Ik heb geen enkel idee. Het is toch ongelooflijk?’ Criticus Paul Groot reageert liever niet. ‘Ik zou het niet weten.’
Leontine Coelewij, stadsconservator en opperhoofd van het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam in de Jordaan: ‘Afschuwelijk. Waanzinnig. Absurd. Ik snap er echt helemaal niets van. Ik zag die auto vanochtend, en het is verschrikkelijk hoe die was uitgebrand. Iedereen die ik heb gesproken, vindt het te gek voor woorden. Er zijn misschien collega-kunstenaars die hem geen goed hart toedragen, maar ik ken toch echt helemaal niemand die zoiets überhaupt in zijn hoofd zou halen.’
‘Ik vind het walgelijk en verschrikkelijk’, verzucht Sandra Derks die drie jaar met Scholte in de Warmoestraat heeft gewerkt. ‘Dat is intussen vijftien jaar geleden. Wat er verder met hem is gebeurd, weet ik niet. Ik kan alleen maar aan criminele dingen denken. De misdaad zit hier om de hoek.
‘Rian van Rijsbergen, bij wie Scholte onlangs nog exposeerde, is terneergeslagen. ‘Ik dacht dat hij nog in Japan was. Dat hij een week later terug zou komen naar Nederland, maar hij wilde gisteren naar de uitreiking van die prijs aan Sigmar Polke. Ik hoorde het pas vanmiddag, ik werd opgebeld, ik wist niet dat het al de hele tijd op de radio was. Ik kon het niet geloven, ik heb Fons Welters opgebeld en die zei: het is echt zo.
‘Ook bij de Rijksacademie van Beeldende Kunsten, waar Scholte heeft gedoceerd, overheerst verbijstering over het voorval. Els van Odijk: ‘Scholte is een zeer open figuur, niet iemand die bekend staat om vijandschappen in de beeldende kunst. Een afrekening om drugs? Het zou me zéér verbazen. Je hoeft dat niet uit te sluiten.
‘Martin van Nieuwenhuyzen van het Stedelijk Museum in Amsterdam en bevriend met Scholte zegt hevig geschokt te zijn door de aanslag. ‘Ik zou niet weten waarom iemand een aanslag op hem heeft uitgevoerd. Woensdag heb ik en directeur Rudi Fuchs nog een onderhoud met hem gehad over zijn werk. Hij maakte een rustige indruk en liet niet merken dat er mogelijk iets aan de hand was.
‘In de roman Gimmick! beschrijft zijn voormalige vriend Joost Zwagerman het coke-gebruik in de Amsterdamse kunstenaarswereld. Volgens sommige kunstenaars vertonen de personages die Zwagerman opvoert, frappante gelijkenissen met schilders als Scholte. Het boek, waarin Zwagerman de ‘jonge helden’ uit de jaren tachtig beschreef, heeft Scholte naar eigen zeggen ‘uiteindelijk geen goed gedaan’.
Scholte is een Hollandse Andy Warhol. Hij houdt van glamour en glitter. ‘Het enige echte aan kunst is de prijs’, zegt hij altijd. Zijn paradijs is Tenerife, waar hij een huis heeft.
Niet lang geleden zei hij nog: ‘Ik ga mode doen.’ Scholte is een soort trademark. Hij wil met zijn company, zijn assistenten, modekoning worden. Ook Warhol had een company, zijn bekende en beruchte Factory.
Zoals ook Warhol is Scholte in ‘afbeeldingen van afbeeldingen’ geinteresseerd. Het maakt niet uit wat. Hij maakt geen onderscheid tussen high en low, maar citeert, onverschillig wat: een tapijtje ‘mens-erger-je-niet’, een Napoleontische veldslag, een schilderende mechanische clown, de signatuur van bekende schilders of Manets Olympia. ‘Ik lees met even veel plezier de Donald Duck als een verhaal van Nabokov’, heeft Scholte gezegd.
Hij is de wonderboy van de Amsterdamse grachtengordel. Voor zijn schilderijen worden grote sommen betaald. Zijn magnum opus is de beschildering van de koepelvormige Oranje-zaal in de replica van het paleis Huis ten Bosch in het Japanse Nagasaki, een gigantisch panorama met VOC-taferelen. Het is een soort virtual reality, een schildering van de vroegere Hollandse handel met Japan.

De Volkskrant, 25 november 1994, 00:00

http://www.volkskrant.nl/archief/-afschuwelijk-absurd-ik-snap-er-niets-van~a378301/