Harrie Ronhaar van RonRon Audiovisuals – OPBOUW EN EXPOSITIE ‘ROB SCHOLTE’S IQ’

OPBOUW EN EXPOSITIE ‘ROB SCHOLTE’S IQ’

Gemaakt bij IQ Galleries te Zwolle door Harrie Ronhaar van RonRon Audiovisuals

IQ toont het pinksterweekend 2013 Rob Scholte’s IQ. Rob Scholte, geboren te Amsterdam in 1958, staat al 30 jaar als een lichtend baken overeind in de kunstwereld. Zelfs zonder beide benen, die hij verloor in 1994 door een bomaanslag. Van Scholte’s overgebleven IQ bestaan geen exacte metingen. De samenwerking tussen IQ en Scholte wordt door beiden schijnbaar op zijn minst als boerenslim ervaren. Beoordeel het zelf tijdens uw bezoek aan deze bijzondere expositie.
Rob Scholte belichaamt een oer-Hollands fenomeen. Hij is een levende legende van het formaat Herman Brood, André Hazes, Martin Bril en Ramses Shaffy. God hebbe hun ziel. Scholte participeerde in diverse belangrijke historische tentoonstellingen als Chambres d’amis, Documenta en de Biennales van Venetie en Sao Paulo.
De super-opdracht “Apres nous le déluge” in Japan en zijn professoraat in Duitsland zijn slechte enkele van de wapenfeiten in zijn lange biografie. Collectioneurs en musea worldwide verzamelen zijn werk. In 2011 organiseerde Museum de Fundatie nog een succesvolle presentatie van zijn werk in het Nijenhuis.
Rob Scholte’s IQ bestaat uit zijn veelzijdigheid; de fantast tegenover de verzamelaar. De gortdroge, maar geraffineerde schilderstijl tegenover de hout- en rietwerken uit de Intarsia- en Bamboo-periode. Wat al deze uitingen verbindt is op het eerste gezicht een intelligent concept. Scholte is zo plat als een dubbeltje. Hij geneert zich niet voor het gebruik van gemeenplaatsen. Zijn spel is zo eenvoudig, niemand kan het raden. Scholte is spraakmakend. Ontdek het in het pinksterweekend en ontmoet Scholte in werk en persoon.

Wanneer:
Vrijdag 17, zaterdag 18, zondag 19 en maandag 20 mei (pinksterweekend) 2013