Oog op Eindhoven – DDW: Maarten Baas makes time in het VDMA gebouw

In het VDMA–gebouw aan de Vestdijk heeft Maarten Baas een expositie samengesteld in samenwerking met veel collega-ontwerpers en artiesten.

Het overkoepelende thema is “tijd”; in de meest brede zin des woords.

Op de foto hierboven staan twee jonge vrijwilligers bij de ingang van het VDMA- gebouw de tickets te controleren en iedereen vrolijk een prettige dag wensend. Slechts enkele van de vele vrijwilligers, die allemaal mee helpen van DDW een prachtig evenement te maken.

Twee jonge vrijwilligers bij de ingang van het VDMA- gebouw (foto Mariet Nievergeld)

Hierna een indruk van slechts een paar dingen uit deze indrukwekkende tentoonstelling.

Op de plein na de ingang zie je meteen enkele van de kenmerkende stoelen van Maarten Baas staan; gemaakt van klei. Natuurlijk zijn ze om uitgeprobeerd te worden.

Binnen staat een hele rij stoelen van de hand van Maarten Baas; in volgorde van ontwikkeling. Bewonderd door een groep Amerikaanse toeristen op kunstreis.

Een hele rij stoelen van de hand van Maarten Baas; in volgorde van ontwikkeling (foto Mariet Nievergeld)

Erg mooi exemplaar uit de rij is de houten stoel naar het voorbeeld van een goedkoop plastic terrasstoeltje:

Een stoel van Maarten Baas naar het voorbeeld van een goedkoop plastic terrasstoeltje (foto Mariet Nievergeld)

Ook te zien is een nieuwe serie meubels gemaakt van staal en messing. Vanaf 2017 te zien in het Groninger museum.

Hieronder een voorbeeld er van:

Meubels gemaakt van staal en messing (foto Mariet Nievergeld)

Wat vind je van deze klok, waarin schoonmakers de wijzer hoopje voor hoopje vooruit vegen; zodat steeds de juiste tijd wordt aangegeven?

Klok, waarin schoonmakers de wijzer hoopje voor hoopje vooruit vegen; zodat steeds de juiste tijd wordt aangegeven (foto Mariet Nievergeld)

Deze mevrouw is bezig met een “reality-beleving”. Met een “Hololens” ziet ze in 6 minuten het zich in 200 jaar te ontwikkelen nieuwste ontwerp van Maarten Baas: de Tree Trunk Chair. Een mal is geplaatst in een jonge boom, waarna in 200 jaar een stoel groeit in de boom. Geplaatst in de tuin van het Groninger museum.

Deze mevrouw is bezig met een “reality-beleving” (foto Mariet Nievergeld)

Als laatste weer alle eer voor een vrijwilliger die suppoost is bij de wand met geborduurde “melkmeisjes” van Vermeer. Overigens gaat het om de achterkanten van de borduurwerkjes. Door Rob Scholte in witte lijsten gezet, waardoor het geheel een fascinerend kunstwerk is geworden.

Al met al een echte aanrader; deze expositie.

Oog op Eindhoven, donderdag 27 oktober 2016, 22:27

1 Comment

1. Loes Vermeer-lagerveld 29 oktober 2016 op 21:29

Wat bijzonder dat wederom de kunstenaar Rob Scholte is genoemd daar van hem de borduurwerken met de achterzijde en voorzien van zijn handtekening in deze bijzondere expositie in Eindhoven zijn tentoongesteld. Klasse…..

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.