Odapark – WEIL ICH EIN MÄDCHEN BIN

WEIL ICH EIN MÄDCHEN BIN
Jubileumexpo
19 juni 2018 t/m 27 november 2018

Odapark wijkt af en dat blijft

Odapark wijkt – sinds de eerste dag 25 jaar geleden – af in doen en laten. Het kunstinstituut is anders dan andere. En dat blijft, zo leert de aanstaande jubileumexpositie, ‘weil ich ein Mädchen bin’, met 25 kunstenaars uit binnen- en buitenland. De expositie zal zich tot het eind november presenteren in wisselende samenstellingen van kunstenaars.

De jubileumexpositie ‘weil ich ein Mädchen bin’ zoekt toenadering tot de mythische figuur en naamgeefster aan het park: heilige Oda. De legende vertelt dat Oda – beeldschoon en blind – geboren is aan het einde van de 7e eeuw als Schotse koningsdochter. Ze koos haar eigen weg als vrouw, leefde in isolement, was symbolisch blind voor wat de maatschappij van haar verwachtte en trok ten alle tijden haar eigen plan. Voor Odapark is deze vrouw een leidend voorbeeld.
En nu, eeuwen later, brengt zij de thematische leidraad samen voor de tentoonstelling bij het 25-jarig bestaan van Odapark, vijf invalshoeken: blindheid, vrouw-zijn, emancipatie, vluchtelingen, vogels.

25 Kunstenaars

Op dinsdag 19 juni gaat de jubileumtentoonstelling open voor het publiek en is te zien tot en met 27 november, de gedenkdag van Oda. Tip: op zaterdag 16 juni is er een sneak preview van ‘weil ich ein Mädchen bin’ van 13.00 uur tot 16.00 uur.
Tijdens de lange periode van de expositie worden diverse kunstwerken afgewisseld in de presentatie. Daarmee is de tentoonstelling bij de opening een heel andere dan die het publiek op 27 november aantreft in Odapark. Daarbij zal steeds geput worden uit werk van 25 kunstenaars uit binnen- en buitenland. Zie hieronder. Bovendien zullen gedurende de tentoonstelling 25 verrassende activiteiten worden georganiseerd.

Er verschijnt een catalogus die gepresenteerd wordt bij de finissage, de feestelijke afsluiting van de tentoonstelling op 27 november. Hierin worden de werken van alle kunstenaars beschreven, zoals deze te zien zijn gedurende ‘weil ich eind Mädchen bin’.

Bij de opening van de tentoonstelling verschijnt een boek Ode aan Oda uitgegeven door de stichting Odapark ter ere van het 25-jarig bestaan. Het boek bevat 25 teksten van mensen die nauw bij Odapark betrokken zijn of zijn geweest en die in hun eigen woorden verhalen wat Odapark is voor hun. Kunstenaars, politici, bestuursleden, oprichters, vrijwilligers, mensen van Provincie en gemeente Venray.

‘Weil ich ein Mädchen bin’, jubileumexpo, 17 juni – 27 november 2018.
Met werk van: Aurora Meccanica (IT), Suzanne Berkers (NL), Berlinde de Bruyckere (B), Les Deux Garçons (NL), Franco Gori (NL/IT), Jessica Harrison (GB), Jerry Kowalsky (NL-D), Sophie Langohr (B), Theo Lenders (NL), Linda Lenssen (NL), Jeanny van Lieshout (NL), Pascalle Mansvelders (NL), Andrew Millar (GB), Ted Noten (NL), Bart Ramakers (B), Mel Ramos (US), Tanja Ritterbex (NL), James Rosenquist (US), Roel Sanders (NL), Rob Scholte (NL), Cindy Sherman (US), Piet Siebers (NL), Mieke Smits (NL), Sr.X (ES), Ceal Warnants (GB), William Sweetlove (B), Bas de Wit (NL), Marjolein Wortmann (IT-NL).

ODAPARK VENRAY
center for contemporary art

ODA MAASTRICHT
oda art location 2 cannerberg

Bezoekadres / Postadres
Merseloseweg 117 / 5801 CC Venray

Telefoon +31 (0)478 513 690

E-mail algemeen / office: info@odapark.nl
E-mail beeldende kunst / curator: pascalle.mansvelders@odapark.nl
E-mail facilitair / horeca / feesten en bruiloften: horeca@odapark.nl
E-mail educatie / rondleidingen: educatie@odapark.nl
E-mail pers en communicatie: pers@odapark.nl / pascalle.mansvelders@odapark.nl
Ter verdere informatie betreffende contact

Onze curatoren waarderen het dat Odapark wordt gezien als een podium waar men graag wil exposeren. Echter, indien u besluit ons, zonder verzoek daartoe van onze kant, informatie toe te zenden, via email of post, realiseert u zich het volgende: Het is onmogelijk voor ons om op al deze verzoeken persoonlijk, in welke vorm dan ook, te reageren. Indien wij een mogelijke kans zien tot deelname aan een expositie zullen we u dat laten weten, indien niet dan hoort u niets van ons. We beseffen hoe belangrijk kunst is voor de maker, immers dat is het voor ons ook, desalniettemin zijn we organisatorisch niet in staat hier op een andere wijze invulling aan te geven. Met dank voor uw begrip en uw belangstelling voor Odapark.

Meer informatie: