Noordhollands Dagblad – ‘Miljardenaankoop marineschepen met België’ + Arie Booy – ’Met smart wachten op M-fregatten’ + Bouw mijnenjagers opsteker

‘Miljardenaankoop marineschepen met België’

Brussel/Den Haag – België en Nederland gaan samen voor 4 miljard euro vier fregatten en twaalf mijnenjagers aanschaffen. De defensieministers ondertekenen eind deze maand afspraken hierover, melden Belgische media maandag. Zij baseren zich op bronnen bij Defensie in Brussel.

Volgens het Nederlandse ministerie van Defensie gaat het om een voorlopige eerste schatting. ,,Maar het ligt wel voor de hand om het zo te doen”, aldus een woordvoerder.

België onderhoudt nu al de Nederlandse mijnenvegers en krijgt de leiding over de aankoop van deze schepen. Nederland neemt het voortouw bij de fregatten. De Belgische en de Nederlandse marine werken al jaren samen, maar zo’n grote investering hebben ze nog niet eerder gedaan.

In september zei de nieuwe admiraal van de Belgische marine, Wim Robberecht, dat België en Nederland samen twee fregatten ter waarde van 1 miljard euro zouden kopen.

NHD, 14 november 2016

http://www.noordhollandsdagblad.nl/algemeen/binnenland/article28749934.ece/Miljardenaankoop-marineschepen-met-Belgie?lref=L6

’Met smart wachten op M-fregatten’

Den Helder – De Belgische admiraal die twee maanden geleden meldde dat Nederland en België nieuwe fregatten gaan kopen, had het bij het rechte eind.
Minister van defensie Hennis bevestigde eind vorige week dat er vier nieuwe M-fregatten gebouwd gaan worden; twee voor Nederland en twee voor België. Nog deze maand tekent Hennis met haar Belgische collega een overeenkomst waarin de intentie wordt uitgesproken om te komen tot het gezamenlijk aanschaffen van nieuwe fregatten. De vereniging van marineofficieren noemt het een logische stap gezien het feit dat beide marines geïntegreerd zijn.

Voorzitter Marc de Natris: ,,De KVMO is blij met deze eerste stap om te komen tot een vervanging van onze oude M-fregatten. We hopen dat de minister snel met een A-brief richting de Tweede Kamer komt, gezien het feit dat de huidige M-fregatten in 2020 het einde van hun levensduur bereiken. Haast is dus geboden, niet alleen vanwege die datum, maar ook omdat onze Gouden Driehoek van marine, bedrijfsleven en kennisinstellingen met smart wacht op orders”, meldt de KVMO.

NHD, 14-11-2016, 22:50 (Update 14-11-2016, 22:50)

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article28750651.ece/Met-smart-wachten-op-M-fregatten?lref=r_regionaal

Bouw mijnenjagers opsteker

Den Helder – Zo heb je niets en het volgende moment wordt de ene na de andere scheepsbestelling toegezegd. Het nieuws over vier M-fregatten voor Nederland en België was nog niet goed en wel doorgedrongen of Belgische media berichtten begin deze week dat er ook twaalf mijnenjagers gezamenlijk zullen worden aangeschaft.

Een Defensie-woordvoerder bevestigde het voornemen maandag. Met vier miljard euro zou het om de grootste gezamenlijke aanschaf in de historie van de marine gaan. Voorzitter Marc de Natris van belangenvereniging KVMO reageert voorzichtig: ,,Het zou een mooie eerste stap zijn, maar we moeten ons wel realiseren dat twee M-fregatten en zes mijnenjagers aantallen zijn die bij een vredesdividend vloot horen en niet de aantallen zijn die passen bij een maritieme natie in een geopolitiek onrustige wereld.”

Met de aanschaf zou voor België een bedrag van twee miljard euro gemoeid zijn. Dan ligt het voor de hand dat Nederland een evenredig deel van de rekening krijgt. Het ministerie van Defensie rept over ’voorlopige schattingen’. De schepen moeten immers nog ontworpen en gebouwd worden.

Veel hangt af van de specificaties en de ramingen van de bouwkosten gekoppeld aan de offertes door partijen als Damen, Thales en andere spelers in de zogenoemde Gouden Driehoek van marine, bedrijfsleven en kennisinstellingen als TNO.

Bovendien gaat nieuwbouw om vervanging van bestaande eenheden die het einde van hun levenscyclus naderen en geen uitbreiding van het aantal platforms. Ook voor de vervanging van de onderzeeboten gloort er licht aan het einde van de tunnel. De Belgen hebben geen onderzeeërs, de samenwerking binnen de Admiraliteit Benelux spitst zich toe op de oppervlakteschepen.
Scheepslift

Het onderhoud gebeurt gezamenlijk. De fregatten komen naar het Marinebedrijf in Den Helder en de mijnenjagers gaan naar de scheepslift in het Belgische Zeebrugge voor onderhoud en reparatie.

NHD, 15-11-2016, 18:31 (Update 15-11-2016, 18:31)

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article28755048.ece/Bouw-mijnenjagers-opsteker_?lref=r_regionaal