Niels Rigter – Rekenkamer kritisch over rekenwerk: ’Kosten onderzeeërs nattevingerwerk’

Den Haag – Het rekenwerk voor de aanschaf van nieuwe onderzeeboten is nattevingerwerk. Die kritiek op de financiële planning van Defensie bij het aanstaande miljardenproject komt woensdag van de Algemene Rekenkamer, zo melden ingewijden.

De Tweede Kamer bespreekt morgen achter gesloten deuren een brief van de Rekenkamer waarin de onafhankelijke toezichthouder op de overheidsfinanciën zich buigt over de vervanging van de huidige vier onderzeeboten van de Walrusklasse. Voor het project is 2,5 miljard euro geraamd. Defensie maakt echter onvoldoende duidelijk waarop dat bedrag gebaseerd is. Volgens defensie-experts is het bedrag veel te laag voor wat Defensie wil.

Juist op dit punt – wat wil Defensie nou eigenlijk? – is weer kritiek uit de Kamer. Want terwijl minister Hennis (Defensie) aangeeft dat de krijgsmacht nieuwe onderzeeboten nodig heeft, houdt ze tegelijkertijd de optie open dat Nederland afziet van aanschaf.

Dagtochtjes

Aan de ene kant zegt Hennis dat Nederland de specialist wil blijven binnen de NAVO die onderzeeboten over lange afstanden kan uitzenden voor het vergaren van inlichtingen, voor militair overwicht op zee, voor het afzetten van elitetroepen en voor afschrikking. Tegelijkertijd is de optie om kleine (goedkopere) onderzeeërs te ontwikkelen nog niet van tafel. Dergelijke exemplaren zijn echter vooral geschikt voor dagtochtjes – Nederland heeft daar weinig aan.

Eveneens ingewikkeld is dat Defensie tegelijk met het aanschaftraject voor de nieuwe ‘subs’ een diepgravende discussie in de steigers zet over de rol van onderzeeboten binnen de krijgsmacht en hun strategische meerwaarde in NAVO- en EU-verband. Zolang hier nog geen duidelijk beeld van is, ligt een keuzes over het type boot, over het partnerland waarmee Nederland die gaat ontwikkelen en over het aantal dat Defensie aanschaft ook niet voor de hand.

’Van de plank kopen’

Partijen in de Tweede Kamer zijn bang voor vertraging van het project. Die zou er zelfs voor kunnen zorgen dat de industrie zonder Nederlandse betrokkenheid onderzeeboten gaan ontwikkelen, zodat alleen nog ’van de plank kopen’ mogelijk is. In dat geval zouden de nieuwe aanwinsten al verouderd zijn bij de overdracht.

De Telegraaf, 5 oktober 2016, 23.03 uur

http://www.telegraaf.nl/binnenland/26742953/___Onderzeeers_nattevingerwerk___.html