NHD – Rosalina (7) bezorgt oliebollen bij politie in Den Helder + Casper Duin – Den Helder wordt veiliger

Rosalina (7) bezorgt oliebollen bij politie in Den Helder

Den Helder – De zevenjarige Rosalina heeft op oudjaarsdag oliebollen gebracht naar het politiebureau in Den Helder. De lekkernij was bedoeld voor ’alle politiemensen, die op de boeven moeten passen’.

Rosalina was samen met haar vader naar het bureau gegaan voor het vertederende gebaar.

De politieagenten in Den Helder waren blij met de lekkernij, lieten ze via Facebook weten: https://www.facebook.com/PolitieDenHelder/photos/a.1738981949671881/2350758658494204/?type=3&theater.

Noordhollands Dagblad, 1 januari 2018,19:34

Den Helder wordt veiliger

Den Helder – De gemeente Den Helder is in vier jaar tijd veiliger geworden. Het aantal misdrijven is tussen 2014 en 2018 met een derde afgenomen. Toch blijven er zorgen voor de Helderse politie.

Aantal woninginbraken gedaald 2014-2018 (foto NHD)

Het meest trots zijn politiechefs Gerard Bakker en Lisette Boekhorst op het sterk gedaalde aantal woninginbraken. Van 212 in 2014 naar 71 gevallen vorig jaar. “En in 2010 waren het er 365. Elke dag een”, vult Boekhorst aan. “Een woninginbraak heeft enorm veel impact. Iemand is in jouw huis en zit aan je spullen.”

Bakker: “De afgelopen vier jaar hebben we veel gedaan om dit aantal terug te dringen. Met preventie, bijvoorbeeld door te wijzen op een wel heel eenvoudig schuifje op een deur of poort. Maar vooral ook ’aan de voorkant’. Veel daders breken meer dan eens in. We weten wie het zijn, hoe ze te werk gaan. We laten weten, dat we ze in de gaten houden. Daarbij helpt Burgernet of een buurtpreventie app. Nu is het zaak om dit cijfer op dit peil te houden. Daar ligt een nieuwe uitdaging.”

Meldingsmoe

Burgemeester Koen Schuiling roept burgers op om verdachte situaties te blijven melden. “Soms zijn mensen melding moe. Denken ze, dat er ’toch niks mee gebeurt’. Je ziet het niet altijd, maar het is niet zo.”

Schuiling was de voorbije vier jaar op provinciaal niveau lid van een werkgroep, die ondermijning het hoofd probeert te bieden. “Een grote zorg. Een fenomeen, dat vooral drugs en vastgoed gerelateerd is. De honderd miljoen, die de minister beschikbaar heeft gesteld, is niet afdoende om het probleem serieus aan te pakken. Je zou het geld, dat het oplevert weer in dit project moeten steken, zodat je jaarlijks zo’n bedrag hebt.” De burgemeester is de komende vier jaar provinciaal aanspreekpunt voor het tegengaan van cybercrime.

Bakker en Boekhorst benoemen voor de komende vier jaar twee speerpunten: het terugdringen van huiselijk geweld en overlast door GGZ patiënten. Boekhorst: “Verwarde personen zorgen voor veel overlast. Het is een kleine groep, die iedereen veel werk bezorgt. Het is complexe materie en heeft ook te maken met vrijwilligheid. Of mensen geholpen willen worden. Want ook hier ligt de oplossing in zorg. Deze mensen in een cel gooien of voor de rechter brengen, lost in veel gevallen weinig op. Ze horen vaak niet eens in een politiecel thuis.”

Meldkamer

“Een aanpak, die werkt, is om iemand van de GGD in de meldkamer te hebben zitten”, vult Gabi Ingelse aan. Zij is bij de gemeente Den Helder verantwoordelijk voor externe veiligheid. “We boeken echt vooruitgang met alle partners. Laatst is er een zaak opgelost, na zes jaar. Die buren hebben zes jaar overlast gehad. In die zes jaar is er een pauze geweest, hulpverlening, die niet werkte. Die mevrouw wilde echt meewerken en toch duurde het zo lang. Dat toont aan hoe lastig het is.”

Boekhorst: “Het aantal gevallen van huiselijk geweld daalt, maar vergeleken met andere steden zitten we nog te hoog. Daarom heeft dit de komende vier jaar onze aandacht. De dadergroep is breed en het gebeurt overal. In huur én koop woningen. En ook hier is vrijwilligheid een lastige horde. De vrouw, die bij wijze van spreken met een koekenpan op het hoofd is geslagen door haar man en aangifte doet, laat die man drie weken later terugkeren. Dat gebeurt.”

De politiechefs waarschuwen automobilisten, dat de verkeerscontroles in 2019 worden geïntensiveerd. Bakker: “Op door rood licht rijden en niet hands free bellen. We controleren en bekeuren al veel, maar men blijft hardleers.”

Opvallend is ook de daling van het aantal gestolen fietsen: van 350 in 2014 naar 122 vorig jaar. Ingelse: “Veel mensen gebruiken nu twee sloten op een elektrische fiets. In het verleden hadden veel Duitse toeristen een goedkoop slotje op een dure fiets. Met een folder in het Duits hebben we hen daarop gewezen en op het ’twee sloten principe.’”

Noordhollands Dagblad, 7 januari 2018, 19:52

Meer informatie: