NH – Tientallen klachten bij meldpunt Behoorlijk Bestuur

Behoorlijk Bestuur Logo (foto DHA)

Tientallen klachten bij meldpunt Behoorlijk Bestuur

Den Helder – De lokale politieke partij Behoorlijk Bestuur heeft op het eigen klachten meldpunt tientallen meldingen gekregen van bewoners, die ontevreden zijn over hun hulpvragen bij de gemeente Den Helder. Het merendeel van de klachten gaat over hulpaanvragen via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

De partij had het meldpunt opgezet, nadat ze was benaderd door meerdere mensen die niet meer wisten wat ze moesten doen. Al snel werd het specifieke WMO meldpunt een algemeen klachtenpunt. “We hebben al zeker 27, 28 meldingen binnen, met in totaal zo’n 20 A4tjes aan meldingen en verhalen”, zegt fractievoorzitter Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur.

Het zijn soms schrijnende verhalen, geeft Hamerslag aan. “Zo is er bijvoorbeeld iemand, die geen taxi pas krijgt, omdat ze daarvoor niet in aanmerking komt. Terwijl de gemeente aangeeft, dat ze wel een booster kan krijgen. Maar als je wel een booster mag, geven ze toe, dat je niet goed kunt lopen. Hoe kunnen ze dan verwachten dat je van een bushalte naar een huisarts of tandarts loopt? Niet elke huisartsen post heeft een bushalte voor de deur.

Trage afwikkeling

Ze vervolgt. “Of de jonge vrouw die weinig kracht in haar armen heeft en daarom graag een lichtgewicht rolstoel wil, zodat ze zelf kan rollen. Waarna ze toch een zware rolstoel krijgt toegewezen. De meeste klachten gaan over de trage afwikkeling, mensen moeten heel lang wachten voor hun verzoek wordt behandeld. Maar de meldingen gaan ook over afwijzingen of over veranderingen, waar de mensen niet vooraf over zijn geïnformeerd.”

Naast de WMO meldingen zijn er ook algemene klachten, zoals over burgerinitiatieven, waarbij mensen het gevoel hebben eerder tegen dan meegewerkt worden. “Eigenlijk missen we een sociale wijkconciërge, die luistert en weet hoe de verhoudingen liggen”, aldus Hamerslag.

De klachten, die zijn ingediend, zijn doorgestuurd naar wethouder Tjitske Biersteker. Zij heeft beloofd ze allemaal te lezen en ermee aan de slag te gaan. Behoorlijk Bestuur wil het onderwerp op de agenda van de raad zetten. Hamerslag: “Het liefst hebben wij, dat voortaan verzoeken direct worden toegekend en dat daarna wordt gekeken of het rechtmatig is, in plaats van andersom, zoals het nu gaat. Nu duurt het echt veel te lang. Extreem voorbeeld, maar stel je voor, dat iemand ongeneeslijk ziek is, en zó lang moet wachten op een rolstoel, dat diegene tegen die tijd al is overleden? Daar wil je toch niet eindigen?

Het meldpunt zou aanvankelijk eind augustus sluiten, maar blijft nu voor onbepaalde tijd open voor meldingen. Mensen kunnen meldingen indienen per email .

wmoklachten@gmail.co

Den Helder Actueel, 26 augustus 2020

Reacties

Mandy Seinstra
27 augustus 2020 At 01:19
Zo hoort een politieke partij te werken, Er zijn voor de burger,

GH
27 augustus 2020 At 13:02
Behoorlijk Bestuur wil dat aangevraagde voorzieningen direct worden toegekend en dat er pas daarna wordt gekeken of een en ander rechtmatig is gebeurd. Maar wat te doen als de persoon geen recht blijkt te hebben op de door hem of haar zo begeerde voorziening? Weer afpakken? Dat lijkt me vrij onmenselijk. Het is een lastige kwestie.
Dat neemt niet weg, dat Tjitske Biersteker weer aardig door de mand valt. Zo strijdbaar als ze destijds was als raadslid in de oppositie, waar het ging om het behartigen van de belangen van de zorg behoevende medemens, zo gedeisd houdt ze zich tegenwoordig als wethouder, juist nu ze in de positie is om het verschil te maken.

Kobus
27 augustus 2020 At 13:49
Tjitske. Wiens brood men eet…………….

piet
30 augustus 2020 At 09:45
Verkiezing stunt van mevrouw Hamerslag of vast zieltjes winnen voor de komende verkiezingen.
Veel geroeptoeter, uiteindelijk gebeurt er steevast niks .

Peter
30 augustus 2020 At 11:57
Nee, er gebeurt zeker niets, de klachten zijn neergelegd bij Biersteker, die kan praten als Brugman, maar niet om actie bekend is.

frdrk
30 augustus 2020 At 17:44
Meneer Piet richt zijn grieven op mevrouw Hamerslag, maar hij moet bij Wethouder Biersteker zijn . Die vroeg aan de initiatiefnemers om de klachten naar haar door te sturen zodat zij daar actie op kon ondernemen. Die toezegging, kan de Wethouder nu al niet waar maken, daar zij zich geplaatst ziet voor privacy problemen.

https://denhelderactueel.nl/2020/08/tientallen-klachten-bij-meldpunt-behoorlijk-bestuur/

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Sylvia+Hamerslag
https://robscholtemuseum.nl/?s=Behoorlijk+Bestuur
https://robscholtemuseum.nl/?s=Tjitske+Biersteker
https://robscholtemuseum.nl/?s=WMO
https://robscholtemuseum.nl/?s=Wet+Maatschappelijke+Ondersteuning
https://robscholtemuseum.nl/?s=taxi
https://robscholtemuseum.nl/?s=booster
https://robscholtemuseum.nl/?s=rolstoel