DHA – Station Zuid Minst Populaire van Nederland + Ronald Boutkan – Den Helder Zuid in Top 3 Slechtste Stations + Delano Weltevreden – NS Station Schagen Beste, Den Helder Zuid Slechtste
Station Den Helder Zuid (foto DHA)
Station Zuid Minst Populaire van Nederland
Den Helder – Je kan er geen koffie halen, als het regent is er weinig beschutting en het ligt een tikkeltje afgezonderd van de bewoonde wereld: volgens treinreizigers is het station van Den Helder Zuid het slechtste station van Nederland. Slechts 23 procent van de beoordelaars gaf een rapportcijfer van een 7 of hoger en daarmee wordt duidelijk, dat het niet al te best gesteld is met de voorzieningen en de veiligheid op het station.
Dat blijkt uit een groot enquête onderzoek van de NS, waar ruim tachtigduizend reizigers aan mee hebben gedaan. Ruim drie kwart van hen gaf veel andere Nederlandse stations wel een dikke voldoende. Vooral de stations die een ‘facelift’ ondergingen, zoals Utrecht Centraal en Arnhem Centraal, werden positief beoordeeld.
De rest van Noord Holland brengt het er ook beter vanaf dan Den Helder Zuid. Zo gaf meer dan tachtig procent van de ondervraagden onder andere Schiphol, Heiloo, Haarlem en Amsterdam Centraal een rapportcijfer boven de 7.
Slechte cijfers
Onderaan de lijst bungelen Holendrecht, Amsterdam Lelylaan, Haarlem Spaarnwoude, Santpoort Noord, Zaandam en Hoorn Kersenboogerd. Die stations doen het iets beter dan Den Helder Zuid, maar krijgen ook in slechts 35 tot 50 procent van de gevallen een 7 of hoger.
De komende jaren wil de NS zo’n tweehonderd stations een upgrade geven. Zo moeten op meer spoorweghaltes toiletten en wachtkamers in huiskamersetting komen. Opvallend genoeg staan een aantal stations, die het minst positief beoordeeld worden juist niet op de lijst om opgeknapt te worden, zoals Den Helder Zuid. Volgens de NS komt dat doordat daar geen stationsgebouw is.
Den Helder Actueel, 1 maart 2019
Reacties
Henk van Kuijk
1 maart 2019 At 16:12
De beoordelaars vergaten nog, dat bij de opening in 1980 er elk half uur een bus naar Julianadorp ging, en dat gemeente, provincie en Connexxion, dat nu ’s avonds maar hebben gehalveerd, zodat het er gezelliger en drukker wordt. Ze zeggen dan: “er komt geen uitbreiding”. Ze bedoelen: we doen de afbraak niet te niet.
HZdwg
2 maart 2019 At 11:09
Ik zat een keer in een bus, die stopte bij dat station. Daar kwam net de trein uit Alkmaar aan.
Net toen de trein tot stilstand kwam, reed de bus weg.
Had U niet even moeten wachten, vroeg ik de chauffeur.
Zo kan je overal wel kritiek op hebben, zei hij.
George
2 maart 2019 At 14:13
Mijn ervaring is, dat de meeste wel wachten op een (vertraagde) trein of bus. Uitgezonderd de enkele harken, die er tussen zitten. Maar ook vervoersbedrijven worden door de provincie in de gaten gehouden, dat ze niet te laat vertrekken en aankomen, want dan volgt er een boete.
e
1 maart 2019 At 16:17
Noem je dit een station??? Meer dan een paar Stelcon platen met rails er tussen is het niet.
RB
1 maart 2019 At 17:40
Past precies bij het imago wat de stad toch al heeft.
Dutch
1 maart 2019 At 17:52
Wacht maar tot dat ‘schitterende museum’ van Rudi van de Wint van straks opengaat, dan kan de Connexion wel vijf keer per uur gaan rijden, zo druk wordt het dan! Wat een aanwaai gemeente.
RB
1 maart 2019 At 17:59
Net zoals die andere publiekstrekker Rob Scholte Museum in het postkantoor zat, dat we vier volle treinen per uur hadden.
Dutch
1 maart 2019 At 18:54
En niet te vergeten al die binnenvaart cruise schepen, die uren moeten wachten, voordat ze mogen aanmeren in de Kooyhaven, zo druk is het daar! Mensen staan te popelen om van boord te gaan en hun geld te laten wapperen in Den Helder.
e
1 maart 2019 At 19:40
Kunnen ze daar lang blijven staan. Daar is geen OV verbinding. Onbereikbaar VV dus.
RB
1 maart 2019 At 20:06
Hebben daar toch helemaal geen openbaar vervoer nodig met al die geweldige voorzieningen er omheen. 😉
Bombong de Geweldige
1 maart 2019 At 20:05
Station Zuid kan net zo goed opgeheven worden, er stappen maar weinig mensen in en uit en vanuit de Schooten is het 10 minuten op de fiets naar Den Helder Centraal, waarvan er weer vijf af gaan, omdat er niet in Zuid gestopt hoeft te worden.
Tiffany
2 maart 2019 At 07:01
Voor de mensen uit Julianadorp is het wel prima. Als ik ook nog eens door zou moeten naar Centraal ben je zo 15 min onderweg vanaf dorp.
‘ t kan erger
2 maart 2019 At 09:19
Waarschijnlijk komt U zelf weinig op station Zuid, Bombong, want er stappen wel degelijk veel mensen in en uit.
Als nu ook de busverbinding lijn 34 er nog langs zou rijden, zouden ook veel ouderen, net als in het verleden, de mogelijkheid hebben er weer gebruik van te maken. Die zijn nu gedwongen om de bus naar het station in het centrum te nemen.
hotmailtwo
2 maart 2019 At 10:16
Waar parkeer je dan al die auto’s in het centrum?
Jacobus
2 maart 2019 At 10:29
Hoe kom je aan die onzin, ben je er wel eens wezen kijken?
Judge X
2 maart 2019 At 11:05
Rekenwonder !
Peter
1 maart 2019 At 20:34
Zuid Centraal maken. Veel meer mogelijkheden dan in Den Helder.
ED
1 maart 2019 At 20:35
Het vervelende van dit onderzoek is, dat de huidige ingezette vooruitgang er nog niet in zit. Ik vind dit artikel echt onvolledig en suggestief. Er worden immers liften gebouwd. Er is een ondernemer, die prima koffie schenkt (aan de Schooten kant). Daarbij (Henk) vindt een bijstelling van openbaar vervoer (helaas) plaats op basis van cijfers. Geen reizigers, geen openbaar vervoer.
Henk van Kuijk
2 maart 2019 At 14:32
Kletskoek, er waren en zijn genoeg passagiers voor een halfuur dienst ’s avonds. Gemiddeld is lijn 30 de drukste bezette buslijn van de stad. Maar Alkmaar en Heerhugowaard wilden meer bussen, en omdat Den Helder er maar bij hangt bij de provincie werd Julianadorp als dorpje bestempeld en klaar: 40% van de busdienst daar weg. Het zo daadkrachtige gemeentebestuur wacht en slaapt, en rijdt auto, en maakt buslijnen voor de ambtenaren naar hun RABO stadhuis en naar hun Willemsmoord stadhuis. Stemmen voor de Provincie? Die breekt alleen af hier, nee hoor.
George
2 maart 2019 At 17:22
Kan of wil jij je niet kandidaat stellen, Henk?
Ben het niet altijd eens met je, maar mijn stem heb je dan.
Henk van Kuijk
2 maart 2019 At 18:19
Ik ben voor de verkiezingen gepolst als kandidaat door de SeniorenPartij en door Beter voor Den Helder. Ik had mijn twijfels over hun opstelling na de verkiezingen, zei nee, gaf de voorkeur aan het doorprikken van politieke spelletjes en leugens. Wat gebeurde? SeniorenPartij en Beter vormden een foute coalitie, en hanteren nu dezelfde dram methode als de Haagse partijen, en blokkeerden zelfs een referendum, zijn maatjes met een manipulerende Burgemeester. En omdat ik de heer Assorgia en Beter beschuldig van belangenverstrengeling werd ik vals en anoniem op de korrel genomen door mevrouw List van GemeenteBelangen (die ik nota bene wat adviseerde). Maar je hebt wel gelijk: er zijn nog maar weinig inspraakgevoelige partijen over, om te kiezen. Ik richt geen partij op, richt me met anderen wel op pittige bezwaarschriften tegen bouwen van het Willemsmoord stadhuis.
ED
2 maart 2019 At 19:34
Het woord gemiddeld in uw eerste zin is misleidend. Inderdaad lijn 30 is overdag, in de spitsmomenten, druk. Dit heeft te maken met forensen en leerlingen (die reizen richting MBO en HBO). In de avonduren komt er waarschijnlijk onvoldoende volk vanuit Julianadorp. Dit heeft te maken met cijfers. Je kunt nu eenmaal geen bus laten rijden met slechts enkele passagiers aan boord. Met de OV kaart (en dus inzage in het aantal passagiers per tijdsmoment) en rekenmodellen is dit exact uit te rekenen. Dit is dus geen kletskoek, maar statistiek.
Henk van Kuijk
2 maart 2019 At 22:05
Nog steeds kletskoek. Je kent die cijfers niet, en je neemt ’s avonds die bus niet, en ik wel, al jaren sinds 1980. En de bezetting is redelijk. Toegenomen sinds 1980. En gemiddeld is niet misleidend, met topdrukte is er overwinst, bij minder onderwinst, dan zijn je verdiensten dekkend, dat geldt net zo voor de NS. Alkmaar legt zelfs een bedrag toe op de stadsbus, een ritje is 1 EUro. Den Helder is duur in het OV. Dat heeft stadhuis hobbies.
RB
2 maart 2019 At 22:20
Terwijl wij ons hier druk maken over een bus in de avonduren en de hele raad zich bemoeid met een nieuw gemeentehuis is er weer een snackbar overvallen, de prioriteiten in deze gemeente liggen helemaal verkeerd, slaap zacht Tokkie Town.
ED
2 maart 2019 At 23:25
Ajajaj, ben blij, dat U (laat ik U maar U blijven noemen) inderdaad de politiek niet meer ingaat. Wat een totaal niet onderbouwde reactie schrijft u hier zeg. Ik vermoed dat het enige dat klopt “1980” is. Gelukkig reist u, klaarblijkelijk, richting Alkmaar en niet bijvoorbeeld naar Texel. Voor we het weten pleit U, dat de boot in de winter ook elk half uur moet gaan, omdat er in de zomer “overwinst” wordt gemaakt. Beste heer Van Kuijk het gaat om aantal reizigers versus breakeven point. Zo simpel is het.
R Van Boxtel
1 maart 2019 At 21:25
Welk station?
Juul
2 maart 2019 At 02:07
Bouw daar zo dicht mogelijk bij een nieuw stadhuis dan word het er druk en komt het vanzelf goed. De liften op het station komen er al dus voor iedereen makkelijk bereikbaar aan beide zijden.
‘ t kan erger
2 maart 2019 At 09:21
Prima plan!
qrap88
2 maart 2019 At 13:39
Je had dit probleemgebied een aantal jaren terug een geweldige positieve injectie kunnen geven door er in plaats van een kunstmatig aangelegd Nollen gebied, een “prachtig nieuw stadhuis” neer te zetten.
SK
3 maart 2019 At 11:52
Pas maar op. Straks horen ze bij de gemeente al deze negatieve uitspraken en voordat je het doorhebt wordt je genegeerd en doodgezwegen. Want wie negatief, maar eerlijkheidshalve de waarheid spreekt…
MM Rietveld
3 maart 2019 At 15:49
Pauze nemen voor wat betreft een nieuw Stadhuis. Het zogenaamde Centraal station, hoe zo (centraal)?!
Slopen, inclusief rangeerterrein en het aanwezige spoor opnemen. Nieuw en een veel meer centraal (gelegen) station herbouwen in combinatie met een nieuw stadhuis op de locatie station Zuid! Daar ook busstation bouwen, aanleg parkeerplekken, fietsenstalling, kortom alles wat nodig is. Maak van daar een perfecte en frequente busverbinding naar het centrum. De infrastructuur ligt er al! Het van spoorrail ontdane terrein, dat vrijkomt, naar het centrum van Den Helder voorzien van een snel fietspad en wat al niet meer.
Gevolg: de stad wordt niet meer gescheiden door het ter plaatse niet meer noodzakelijke spoor. Tunneltje Brakkeveldweg niet meer nodig, sterker nog alle kansen voor het aanleggen van een Heldere verkeersinfrastructuur ontstaan!
Ja, het zuidelijke deel van de Nollen zal drastisch veranderen. Er staat tegenover, dat we af zijn van het desolate perronnetje Den Helder Zuid, zonder toekomst. Een nieuw en eigentijds station en stadhuis hebben op een centrale en goed bereikbare plek in onze gemeente.
Henk van Kuijk
3 maart 2019 At 16:25
Het naar het Zuiden schuiven van het eindstation is een heel aantrekkelijke gedachte, inclusief een nieuw stadhuis, waarvoor gespaard is. In de huidige plannen zit geen enkele overtuigende visie, daarom wordt er ook zo gedramd en doorgedrukt, zonder inspraak en blokkering referendum. De vroegere oppositie is alle geloofwaardigheid kwijt, naast de belangenverstrengeling met gemeente en Willemsoord BV.
Fred
3 maart 2019 At 19:33
Als je nou je huiswerk deed, dan kan je zien en proeven, dat er elke ochtend maandag tot vrijdag koffie word geschonken tot 10.30 uur
https://denhelderactueel.nl/2019/03/station-zuid-minst-populaire-van-nederland/
Den Helder Zuid in top 3 Slechtste Stations
Den Helder – Treinstation Den Helder Zuid scoort erg slecht, waar het de waardering van reizigers betreft. In een landelijk onderzoek naar de beste en slechtste stations van Nederland eindigt het station op de derde plek, van onderen.
Slechts 33 procent van de ondervraagden geeft het station een 7 of hoger. Alleen Rilland – Bath (32%) en Lage Zwaluwe (27%) scoren nog slechter. Het hoofdstation Den Helder krijgt van 59% van de ondervraagden een 7 of hoger en scoort daarmee ergens in de middenmoot. Het beste station van Nederland is volgens de reizigers Klimmen – Ransdaal (Limburg) met een score van 97 procent.
Bovenstaande scores komen uit de nieuwe Stationsbelevingsmonitor van NS en ProRail.
Station Zuid minst populaire van Nederland.
Den Helder Actueel, 21 februari 2020
Reacties
Ed Schotman
21 februari 2020 At 07:35
Ergens wel te begrijpen er zijn daar weinig voorzieningen. Bijvoorbeeld om er een broodje te kopen om maar iets te noemen. Het is dat er nog ondernemer (Café Bom Dia) bereidt is om er vroeg in de morgen zijn koffie te verkopen in weer en wind met zijn mobiele karretje maar anders zou je daar niet willen staan om op de trein te wachten.
treinspotter
21 februari 2020 At 07:52
van harte gefeliciteerd Den Helder 😛
Jullie zijn toch maar weer even genoemd in een nationaal dagblad 😛
Marinus Vermooten
21 februari 2020 At 08:55
Binnenkort bestaat de halte Den Helder Zuid veertig jaar, Geopend middels fluitje en z.g. pannenkoek door wethouder Gerard Van den Bosch. Kan me deze eerste rit goed herinneren. Had toen een gesprek met de heer Van Kempen , toenmalig raadslid van de PvdA. over de totstandkoming van die halte waar nog een hele historie aan verbonden is en gebruikt voor het tweede deel ‘boek Spoortocht langs oude en nieuwe NS stations’ dat uitgebreid de stations in Noord- en Zuidholland min of meer in historisch perspectief belicht.. Er was enige tijd ook loketpersoneel op halte Zuid maar die werd wegbezuinigd. Van de opening heb ik een serie foto’s gemaakt. Ook over de bouw van die halte eind jaren zeventig toen ik met de serie spoorwegboeken begon.
R……..
21 februari 2020 At 09:11
redelijke onzin, station zuid is geen uitgaans-, of winkel-centrum, je komt er een paar minuten voor de trein vertrekt en wacht dan op de trein, stapt in en vervolgt je reis, je komt er niet om urenlang rond te lopen of met de hele familie uit eten te gaan …..
Uwe Smit
21 februari 2020 At 09:32
Ik kom op een station om in- en uit te stappen. En dat kan daar, zoals op alle stations in Nederland. Ik geef op stations nog geen dubbeltje uit.
ED
21 februari 2020 At 09:53
Weer een voorbeeld van een totaal onbetrouwbaar en niet valide onderzoek. Den Helder staat, denk ik, niet heel erg bekend om het positief spreken over de stad door haar eigen inwoners. Dat terwijl het wel een mooie stad (in wording) is. Daarnaast vraag ik me af wanneer het onderzoek is gehouden (voor of na de verbouwing). Ook ben ik, als fervent reiziger met het openbaar vervoer, bekend met veel meer stations die er slechter aan toe zijn. En dan nog de veiligheid ten slotte; je hoeft maar naar Amsterdam te reizen om te weten dat sommige stations, langs de perrons, door treinen in volle vaart worden gepasseerd. Om nog maar te zwijgen over de taferelen die je ziet bij gelijkvloerse overgangen. Het station zou wel een zeer positieve impuls krijgen, denk ik, wanneer het cameratoezicht weer terugkomt.
ED
21 februari 2020 At 09:58
Weer een voorbeeld van een totaal onbetrouwbaar en niet valide onderzoek. Den Helder staat, denk ik, niet heel erg bekend om het positief spreken over de stad door haar eigen inwoners. Dat terwijl het wel een mooie stad (in wording) is. Daarnaast vraag ik me af wanneer het onderzoek is gehouden (voor of na de verbouwing). Ten slotte ben ik, als fervent reiziger met het openbaar vervoer, bekend met veel meer stations die er slechter aan toe zijn. En dan nog de veiligheid ten slotte; Je hoeft maar naar Amsterdam te reizen om te weten dat sommige stations, langs de perrons, door treinen in volle vaart worden gepasseerd. Om nog maar te zwijgen over de taferelen die je ziet bij gelijkvloerse overgangen. Het station zou wel een zeer positieve impuls krijgen, denk ik, wanneer de cameratoezicht weer terugkomt.
Marinus Vermooten
21 februari 2020 At 10:30
Toen ik de stations en halten tussen Groningen-Roodeschool onderzocht, het was in een bar koude winter, trof ik er vrijwel allemaal onverwarmde abri’s aan en was ik al blij ergens in de bewoonde wereld een kop koffie te drinken. Vraag mij inderdaad af waar het recent onderzoek op gebaseerd is. Klimmen-Ransdaal, die als eerste positieve station uit de bus kwam is in ieder geval sinds de bouw in 1914 qua architectuur ongewijzigd en ziet er sprookjesachtig uit. Qua ligging is er in Klimmen altijd een groot reizigersaanbod geweest, dit in tegenstelling tot het nabijgelegene Voerendaal en Schin op Geul, waar het station geheel aan de buitenkant van de bewoonde kern ligt. Op marktdagen in Heerlen gingen bijv. veel mensen uit Ransdaal met hun marktkorven vol met boter en eieren per trein naar Heerlen om deze op de markt te verkopen. Het uit baksteen opgetrokken en drie verdiepingen tellend stationsgebouw verrees op het grondgebied van Klimmen op korte afstand van Ransdaal. De toenmalige burgemeester van Klimmen jhr., Hubert van Nispen tot Pannerden had zich een andere ligging voorgesteld. Gelukkig voor de bevolking van zijn eigen gemeente heeft de spoorwegdirectie die wens niet ingewilligd. Ik heb het onlangs verschenen rapport niet onder ogen gehad. De studie ligging en economische gevolgen spoorwegstations in Nederland heb ik al geruime tijd achtergelaten maar er zijn vele tientallen spoorweghalten die naar mijn inschatting niet hoger op de ranglijst horen te staan dan Den Helder Zuid.
‘t kan erger
21 februari 2020 At 10:37
Als er nog openbaar vervoer naar station Zuid aan de oostkant zou zijn, zou het zeker hoger in de ranglijst geplaatst worden. Dat ik er geen broodje of koffie kan kopen, doet voor mij niet terzake.
Dat er liften geplaatst zijn, vind ik heel mooi voor mensen met een lichamelijke beperking, het zou natuurlijk nog mooier zijn als diezelfde mensen zo vanuit de bus (aan de kant van de Waterkeringsweg) bij het station afgezet konden worden.
https://denhelderactueel.nl/2020/02/Den–Helder-zuid-in-top-3-slechtste-stations/
Reizigers vinden NS Station Schagen Beste in Kop van Noord Holland, Den Helder Zuid Slechtste
Sinds vorig jaar is er aan weerszijden van het spoor op Station Den Helder Zuid een lift (foto Peter van Aalst)
Den Helder – Van de vier treinstations in de Kop van Noord Holland is station Schagen volgens gebruikers de beste. Den Helder Zuid bungelt, ook landelijk, onderaan de lijst.
Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor van NS en ProRail. In het onderzoek zijn vorig jaar 150.000 bevraagd. De beste treinlocatie is volgens de reizigers Klimmen-Ransdaal: 97 procent geeft dat station een rapportcijfer van 7 of hoger.
De Kop van Noord Holland telt vier treinstations: Den Helder, Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Schagen. Geen van deze stations komt voor in de kopgroep van het onderzoek. Van de bevraagde reizigers gaf 59 procent een zeven of hoger aan Station Den Helder. Den Helder Zuid: 33 procent, Anna Paulowna 71 procent, Schagen 73 procent.
De score van Den Helder is in het laatste onderzoek beter dan in 2014 en 2018. Zes jaar geleden gaf maar 41 procent van de respondenten dit station het cijfer zeven of hoger. Twee jaar geleden klom dat rapportcijfer naar 54 procent. Den Helder Zuid scoorde in 2014 ook 33 procent. In 2018 daalde de waardering naar 23 procent.
Treinstation Anna Paulowna zit in de lift. In 2014 vond 53 procent van de reizigers, dat een score van zeven of hoger op z’n plaats was. In 2018 was 64 procent van de reizigers die mening toegedaan.
De waardering van reizigers over Station Schagen is redelijk stabiel. In 2014 gaf 72 procent van hen het cijfer zeven of hoger, twee jaar geleden was dat 74 procent.
Opknapbeurt
Station Den Helder Zuid is vorig najaar opgewaardeerd met liften. Daardoor kunnen ook mensen, die minder goed ter been zijn en reizigers met kinderwagens of koffers makkelijk op de perrons komen.
Van NS kon nog niet worden vernomen, of het onderzoek voor of na de opwaardering van Station Zuid is uitgevoerd.
Helderse Courant, 22 februari 2020, 17:45
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Station+Den+Helder
https://robscholtemuseum.nl/?s=Station+Den+Helder+Zuid
https://robscholtemuseum.nl/?s=Station+Anna+Paulowna
https://robscholtemuseum.nl/?s=Station+Schagen
Plaats een reactie