Nelle Boer – Misselijkmakend stuk in NRC + Mister Motley – Kunst is lang (leven is kort) (52): Juliaan Andeweg + Rijksakademie – Statement regarding article in NRC about former resident
Juliaan Andeweg – Title unknown (foto Vice)
Misselijkmakend stuk in NRC
Hoe een kunstenaar carrière maakt onder aanhoudende beschuldigingen van aanranding en verkrachting
Gisteren verscheen in NRC een stuk met de ronkende kop ‘Hoe een kunstenaar carrière maakt onder aanhoudende beschuldigingen van aanranding en verkrachting’. Met de kop geeft de krant de insteek aan van het artikel, namelijk dat het niet hoofdzakelijk zou gaan om de kunstenaar persoonlijk, maar om de kunstwereld die jarenlang grensoverschrijdend gedrag zou hebben gedoogd en zelfs beloond. Ik schrijf al tijden over de sektarische en incestueuze kunstwereld, maar zelfs ik was geschokt. Zo ben ik het stuk dan ook gaan lezen: met als doel onweersproken bewijs aan te treffen voor wat NRC hier claimt.
Dat bewijs bleef uit. Wel staat het zes pagina’s lange stuk vol met de meest misselijkmakende passages over ellende, die zich tussen de kunstenaar en diens partners had voltrokken. Hoofdzakelijk in de privé sfeer.
Er zijn aangiftes gedaan tegen de kunstenaar, die vooralsnog echter niet geleid hebben tot een veroordeling. Precies daarom rijst de vraag of het kunstinstellingen aangerekend kan worden niet te zijn ingegaan op wat NRC zelf ‘aanhoudende beschuldigingen’ noemt. Wat kan een kunstinstelling daar in de praktijk mee? Het zou de persoon in kwestie kunnen vragen, of de beschuldigingen kloppen, wat een deel van de kunstinstellingen ook gedaan heeft. Maar als diegene dit ontkent en zich kan beroepen op het feit nooit ergens voor veroordeeld te zijn, wat kun je als kunstinstelling dan verder nog? Wat NRC suggereert is, dat kunstinstellingen beschuldigingen serieus hadden moeten nemen, die politie en justitie tot dan toe niet hadden willen onderzoeken.
Het alarmistische verhaal in NRC is dus uiteindelijk niet meer dan een verslag van de beschuldigingen. Uit niets blijkt, dat wat dit aangaat er een structureel probleem zou zijn binnen de kunstwereld, zoals de krant suggereert. Dat de persoon in kwestie kunstenaar is, voegt zelfs niets toe aan het verhaal. Toch framed NRC het zo, dat het iets aan de kaak stelt wat veel zou zeggen over dit vakgebied. Met als gevolg imagoschade voor alle kunstinstellingen en kunstenaars.
Wat mij verder opviel in het stuk.
“Juliaan Andeweg wil geen vragen beantwoorden.”
NRC heeft niet met de kunstenaar zelf gesproken. Er is geen wederhoor gepleegd.
“En over dat oogappeltje wil ze geen kritiek horen.”
“De moeder van Andeweg reageert niet op contactverzoeken.”
De moeder van de kunstenaar wordt aangehaald als iemand, die haar zoon beschouwt als oogappel, die niets verkeerd kan doen en wordt daarmee door NRC neergezet als weg kijker. Aan het slot van het artikel geeft de krant toe de moeder niet gesproken te hebben.
“De beschuldigingen omvatten – voor zover NRC kan vaststellen – een periode van 14 jaar.“
NRC noemt alle verhalen over de kunstenaar beschuldigingen en niet strafbare feiten. Logisch ook, de krant zou juridische problemen riskeren als een rechtbank diegene hierop nog niet veroordeeld heeft.
En verder.
De kunstinstellingen die te maken hebben gehad met de kunstenaar en reageren in NRC geven allemaal aan niet geweten te hebben van grensoverschrijdend gedrag, Dit zou onwaar kunnen zijn, maar NRC heeft dat niet aangetoond. Een aantal instellingen heeft wel beschuldigende verklaringen ontvangen en de kunstenaar hierop bevraagd, maar vond net als NRC geen bewijzen.
De kunstinstelling, die de kunstenaar het langst en meest gesponsord heeft, het Mondriaan Fonds ter waarde van 88.000 euro, is de enige betrokken partij, die niet door NRC om een reactie gevraagd is. Het Mondriaan Fonds is, tijdens het publiceren van dit stuk, de enige van de genoemde instellingen die nog niet publiekelijk heeft gereageerd en blijft dus dankzij NRC buiten schot.
Kunstenaars zijn, behalve collega’s, ook concurrenten van elkaar, zodat jaloezie en ergernis onderling altijd op de loer liggen. Een deel van de bronnen van NRC is studiegenoot van de kunstenaar, die volgens de krant bijzonder gewaardeerd werd door docenten en later door bekende galerieën en fondsen. Er bestaat dus voor een deel van de bronnen een persoonlijk motief om de kunstenaar in diskrediet te brengen. NRC had moeten aantonen, dat dit geen rol heeft gespeeld.
nelleboer.nl, 1 november 2020
https://www.nelleboer.nl/misselijkmakend-stuk-in-nrc/
Kunst is lang (en het leven is kort) (52): Juliaan Andeweg
Een van de spannendste afleveringen van dit seizoen: Juliaan Andeweg legt uit, dat de mythische figuren en Bijbelse personages, die hij ziet, voor hem net zo echt zijn als de stoel, waarop hij zit. Ze maken actief deel uit van zijn werk, dat vaak een duister randje heeft.
https://castbox.fm/episode/Aflevering-52—Juliaan-Andeweg-id2389406-id190533121
Statement regarding the article published today in Dutch newspaper NRC about former Rijksakademie resident Julian Andeweg
The Rijksakademie is extremely shocked and troubled by the NRC article, published today on alumnus Juliaan Andeweg, who was an artist in residence in 2015 – 2016. It reports on an extensive number of accounts of violent and harmful actions, including very serious allegations of sexual harassment and rape.
We offer our respect and compassion to anyone who has been a victim of the artist.
The reported behaviour goes against the fundamental values and principles of community that we uphold at the Rijksakademie, where we do not tolerate any form of harm towards others.
No cases of sexual harassment or rape were reported to the team during Andeweg’s time at the Rijksakademie, and there were no known indications that there was a history of this behaviour. We are taking action to research if there were cases that were unreported during this time, and will do our utmost to support anyone who was affected, as well as future investigations.
We are taking this matter very seriously, particularly in relation to the duty of care and responsibility we have to ensure the safety of all of our residents, members of our team, alumni and anyone else connected with or visiting the Rijksakademie. We are reviewing all of our safety measures, next to our code of conduct and fair practice, so that we can ensure that we offer the utmost safety, care and support to our community.
Rijksakademie van Beeldende Kunsten
Sarphatistraat 470, Amsterdam
http://www.rijksakademie.nl
Mail aan Rob Scholte, 31 oktober 2020, 16.57
Eindelijk gerechtigheid in de zaak Julian A., in tegenstelling tot de 2,5 jaar durende karaktermoord door @nrc. Drie verhalen ook in deze voormalige kwaliteitskrant onbewezen en toch gepubliceerd. Plus strafvermindering vanwege media-aandacht.
> https://t.co/lLanrEexOb https://t.co/2s2ovq3LPn pic.twitter.com/eh6NhlHEgV
— ɴᴇʟʟᴇ ʙᴏᴇʀ (@NelleBoer) September 4, 2023
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Juliaan+Andeweg
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nelle+Boer
https://robscholtemuseum.nl/?s=NRC
https://robscholtemuseum.nl/?s=Mondriaan+Fonds
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rijksakademie
https://robscholtemuseum.nl/?s=MeToo
Ik ben zelf geen kunstenaar, maar kunstenaars, die ik gesproken heb, geven aan, dat het hun niks verbaast. Ik vind het dan ook hilarisch om alle statements te zien. Het ’Wir haben es nicht gewusst’ gehalte is weer erg hoog.
In tegenstelling tot wat je beweert naar aanleiding van de onthullingen over Andeweg in de NRC is er wel bewijs van zijn wandaden en zijn er ook veel getuigen. Dus waarom ben je de advocaat van de duivel aan het spelen?
De instanties hebben er niets aan gedaan, omdat ze zich in de tijd voor “MeToo” niet genoodzaakt voelden om er iets aan te doen.
Al deze mensen, om te beginnen zijn moeder en vader, hebben hem niet kunnen stoppen met zijn hang naar machtsmisbruik.
Misschien heb jij een verlangen om de aanklachten te relativeren, omdat je een bewonderaar van zijn werk bent en wil je daarom liever niet, dat er zoveel kwaad over hem naar buiten komt.
Maar om nu te beweren, dat die aanklachten uit jaloezie voortkomen, is ook een misverstand.
Het groots en destructief leven, en de geweldige kunst, die daaruit zou voortvloeien, is zeldzaam. De verheerlijking daarvan is triest.
Van mij hoefde Andeweg niet publiekelijk aan de schandpaal te worden genageld, maar ik zou ook niet weten hoe zo’n vent anders ophoudt.
Hoi Wytske, ik stel vooral kritische vragen en dat mag gelukkig ook. Je geeft aan, dat niemand deze kunstenaar heeft kunnen stoppen, maar is dat met het stuk van NRC wel gelukt? Hij zal zijn werk niet meer kunnen uitoefenen en binnen de kunst is wie NRC gelezen heeft nu gewaarschuwd. Dat is op zich waardevol, maar het NRC heeft er hier niet mee voor gezorgd, dat hij ophoudt. Daar hebben we overigens ook de rechtspraak voor. Ik ken de kunstenaar trouwens niet, had nog nooit van hem gehoord. Groet, Nelle
Mediahype, dank Nelle Boer. NRC wil weer eens scoren en hier voor de zittende magistratuur spelen, dat in tegenstelling tot hun houding bij de berichtgeving rond een figuur als bijvoorbeeld Joris Demmink of Joseph Biden. Wat hebben deze figuren dan misdaan zou een NRC journalist kunnen opwerpen, en precies daar is net zo een lang artikel en wel meerdere voor nodig om dat uit te leggen, in elk geval is genoeg informatie daarover te vinden op de site van Rob Scholte en andere kritische alternatieve media.