Michiel Snik – Wint-museum in Den Helder zet Schager aannemer Toes aan de kant + Leo Blank – Hervatting van werk aan Wint-museum lijkt nog ver weg

Van de Wint-museum in Den Helder zet Schager aannemer Toes na inbraak aan de kant

Den Helder – Stichting De Nollen van het in aanbouw zijnde Van de Wint-museum in Den Helder wil niet dat Toes Montage uit Schagen het werk afmaakt. Toes zou vanmorgen eindelijk weer aan de slag gaan, maar De Nollen laat via advocaat Frank Wagener weten alle vertrouwen in Toes te hebben verloren.

Schager bedrijf Toes niet meer welkom op bouwplaats

Toes en de erven van de in 2006 overleden kunstenaar Rudi van de Wint liggen al anderhalf jaar met elkaar overhoop over de wijze waarop de dakbedekking is aangebracht.

Werkzaamheden aan de drie museumgebouwen van Stichting De Nollen aan de Burgemeester Ritmeesterweg liggen daardoor al sinds begin vorig jaar stil. Daardoor is de ingebruikname uitgesteld tot 2018.

Gisteren, op het eind van de middag, kreeg directeur Hendrik-Jan Toes via een mail te horen dat hij niet op het bouwterrein wordt toegelaten. ,,De inbraak op het terrein was de druppel voor mijn cliënt’’, licht advocaat Wagener het besluit van Van de Wint toe. ,,Toes heeft de laatste dagen verschillende acties ondernomen die wij niet zo netjes vinden. Zo meldt hij ons dat hij de Helderse politiek in het conflict wil betrekken. Hij schrijft dat Van de Wint geen geld meer heeft om de rekeningen te betalen en zelfs subsidie voor het museum heeft verduisterd. En in de krant laat hij zich ook erg negatief uit over Van de Wint, terwijl je dit conflict binnenskamers moet oplossen. En dan ook nog eens inbreken op het bouwterrein. Ik ben al lang advocaat en ervaren met dit soort conflicten waarbij opdrachtgevers en aannemers met elkaar overhoop liggen, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.”

Het museum gaat nu volgens de raadsman op zoek naar een ander bedrijf dat het werk van Toes moet afmaken. De betaling aan Toes schort Van de Wint op. Daarnaast wil het museum de rekening van het afmaken van de klus bij Toes neerleggen.

Niet blij

Hendrik-Jan Toes laat weten ’niet blij’ te zijn dat hij het werk niet mag afmaken. ,,Maar aan de andere kant ben ik ook wel opgelucht om nu van Van de Wint af te zijn. Het conflict is zo geëscaleerd, dat dit misschien wel de beste oplossing is. De problemen waren nauwelijks meer recht te praten. Ik wens het bedrijf dat dit moet afmaken veel succes met Van de Wint. Overigens heb ik nog wel zo’n veertien mille tegoed van het museum. Die vordering staat nog open. Als ze die niet betalen, gaan we naar de rechter.”

NHD, 1-6-2016, 6:31 (Update 1-6-2016, 6:31)

Reacties:

Jeroen Bodewus
Wat een farce! Van de Wint moet zich eens druk gaan maken over het tijdig opleveren van het “museum”. Ik ken geen aannemer die dat niet voor elkaar krijgt. Tenzij je natuulijk “vergeet” de rekening te betalen ….

George Bethlehem · Den Helder
Mogelijk is de datum oplevering in de bouwvergunning tegenwoordig vrijblijvend?

Wim Ruiten
Het word tijd voor een frisse WINT want ze teren op gemeenschapsgeld hebben een enorme grote bek betalen hun rekeningen niet en denken dat ze boven de wet staan, en of ze nou gevestigt zijn nabij station centraal of zuid, het is 1 pot nat.Hoelang pikken we dat gedrag van die zogenaamde kunstenaars nog ik zeg inpakken die gasten en wegwezen uit Den Helder.

Moshe Ben Yair
Weet u hoeveel gemeenschapsgeld,dit projekt tot nu toe gekost heeft?

Fred Kwast
Gelijk met hun vertrek Rob Scholte meenemen. Zijn we van dat gezeik ook af.

Fred Kwast
Concurenten van Joop Vos. Handelaren in oud roest.
1 juni 2016 16:59

Hervatting van werk aan Van de Wint-museum lijkt nog ver weg

Den Helder – Paul-Jan van de Wint van stichting De Nollen verwacht niet dat werkzaamheden aan het in aanbouw zijnde museum aan de Burgemeester Ritmeesterweg snel worden hervat.

’Juridisch gevecht om financiële schade begint pas’

Deze week besloten de erven Van de Wint te breken met Toes Montage uit Schagen. Dat bedrijf op zijn beurt toonde zich opgelucht dat een eind is gekomen aan de samenwerking.

Door de ernstig verstoorde verhoudingen wordt er al anderhalf jaar niet gewerkt aan het museumcomplex. Inzet van het geschil is de wijze waarop Toes Montage werk aan de daken heeft uitgevoerd.

Van de Wint stapt naar de rechter om de financiële schade te verhalen die is veroorzaakt door Toes Montage. Het gaat onder meer om herstel van fouten die volgens de museumstichting zijn gemaakt.

Rapport

Van de Wint baseert zich op een rapport van BDA Dakadvies. Maar voordat een ander bedrijf het werk afmaakt, moet de stichting zeker weten dat daarmee geen bewijsvoering verloren gaat.

Voor Paul-Jan van de Wint staat vast dat Toes kan fluiten naar de laatste termijnbetaling van 12.000 euro: ,,Het bedrijf kan niet opleveren, dus dan vervalt die finale afrekening.”

Omdat het financiële geschil zich nog maanden kan voortslepen, denkt Van de Wint dat een andere aannemer niet snel aan de slag kan gaan. ,,Het begint nu pas.”

’Het net sluit’

Dat laatste denkt ook Hendrik-Jan Toes: ,,Van de Wint kan geen kant op, het net sluit zich om hem. Sinds begin 2015 heeft hij ons slecht behandeld, is hij nalatig geweest.”

Toes stuurt deze week een brief van minimaal twaalf kantjes naar advocaat Frank Wagener van de stichting. Daarin zit een schadeclaim verwerkt van circa 30.000 euro. Ook voor de ondernemer is duidelijk dat alleen de rechter het conflict nog uit de wereld kan helpen.

NHD, 2-6-2016, 12:56 (Update 2-6-2016, 12:56)