Matthijs H. – België op de kaart (1 & 2)

België op de kaart (1)

België in de lift.
Zonnehuizen en Belg en wereldburger Jan Hoet

Over Jan Hoets, vanuit kunsthistorisch oogpunt belangrijkste project: ‘Chambres d’Amis‘ in Gent (1986), het heden en Zonnehuizen. Een project, waarin de kunst letterlijk uit het museum brak.

Onder fikse kritiek van politiek, media, kunstacademie docenten, museum voor hedendaagse kunst in Gent, die een bedreiging voelden uitgaan van kunstenaars als o.a. Panamarenko, Joseph Beuys, die op het punt stonden bestaande en heersende kaders te doorbreken.
Heersende machten in culturele forten, tempels, zoals musea, voelden een op handen zijnde aanval op hun bestaansrechten.

Jan Hoet was benaderd om in samenwerking met de grote Amerikaanse musea in Bari een groots nieuw museum te bouwen en in te richten.
Daarvoor zou een grote historische ‘Vogelaar wijk’ moeten worden gesloopt. Dat kon volgens Jan wel anders. Als proefproject richtte hij ‘Chambres d’Amis‘ te Gent in.

Een tentoonstelling, waar de toeschouwer in het kunstwerk staat, zodat je verschillende perspectieven in kan nemen t.o.v. het kunstwerk.
In tegenstelling tot bijv. een schilderij in een museum, waar je positie tegenover staan is.

Jan heeft een haat liefde verhouding tot musea, zijn impuls rustte op het inzetten van een neutrale ruimte, een actieve ruimte, de ruimte van het dagelijks leven, daar hoorde kunst thuis.
Hij kwam als kunstliefhebber wereldwijd in diverse ateliers, daar ontdekte hij het belang van de ruimte achter het kunstwerk, achter de kunstenaar.

Maatschappelijk werden grenzen gebroken, de Tsjernobyl ramp vond plaats, de invloed werd op 2 mei 1986 o.a. in Nederland en België gemeten. Plotseling werd de private sfeer bedreigd.
Big Brother kwam op televisie, het private werd publiek.
Jan stelt als voorbeeld: meest private is de auto, je hebt een mooie radio en of cd, goede stoelen, rijdt 1.000 kilometer per dag, er staan strepen op de weg, er zijn stoplichten, je lijkt voortdurend beschermd.
In huis is televisie, Facebook, telefoon, internet enz., daar komt voortdurend invloed uit de wereld binnen.
Jan signaleert een keerpunt, het private is publiek, het publieke is privaat.

Jan werft in Gent en selecteert 150 private huizen met bewoners uit alle lagen van de bevolking, hoog opgeleid tot werkloos, rijk en arm.
Voorwaarde is, dat het huis drie maanden te bezoeken moet zijn. Hij regelt voor elk huis een wachter voor de ontvangst van bezoekers.
51 internationale kunstenaars presenteerden hun werk in tientallen privé huizen en appartementen.
Namen o.a. Marcel Broodthaers, Jan Fabre, Panamarenko, Michelangelo Pistoletto, Lucio Fontana, Mario Merz, Luciano Fabro, Jannis Kounellis, Ed Kienholz, Bruce Nauman. Beuys overleden.
Jongste deelnemer Rob Scholte, bekend van de aanslag en de kunst.
Getroffen door een aanslag 24 november 1994, een handgranaat onder zijn BMW, vermoedelijk bedoeld voor advocaat Oscar Hammerstein identieke auto, dader onbekend .
Hij maakte een klok met klepel, die op de deelnemende huizen werd bevestigd, de wind zorgde voor de klingel. Ook leuk in jouw buurt als kerstgroet? Is nog actief. Silk Cut laatste werken.

Het hoort bij mijn mooiste herinneringen aan België en ik ben twee maal een paar dagen gaan genieten, het was een fantastische inspirerende ervaring. Ik ging met een ander perspectief naar huis.
De invloed was groot, ter plaatse wisselden we draagbaar meubilair en wanddecoraties van onze twee hotelkamers uit.
Met wat Gents bier kom je makkelijker ‘out of the box’ en kijkt men niet zo zwaarmoedig als je met een stoel loopt te sjouwen.

Heb je een bekende met een flink gevulde boekenkast, verras hem met eigen kunst, die je dan in verschillende boeken stopt met de tekst voor je verjaardag van mij! Eens wordt het ontdekt.

8 december 2011 om 15:25

België op de kaart (2)

Dit project Chambres d’Amis won de prijs voor beste Europese tentoonstelling van het jaar.

Deel uit interview; knack.be cultuur.

Heeft de kunst nog toekomst?

Jan Hoet: “Er is nog altijd toekomst. Zolang er de maatschappij is, zolang er mensen zijn, zal er kunst zijn, altijd. Er zal altijd een individu zijn, dat de wereld bekijkt, becommentarieert en beoordeelt. Perfect is het nooit. Sinds de avant-garde is de kunst altijd gebouwd op de twijfel, die men heeft tegenover de vorige generatie. En op die manier ontstaat er weer een nieuwe twijfel.

Maar vandaag bestaat de indruk, dat we onszelf almaar blijven herhalen. En ook de kritiek is weggevallen.

Jan Hoet: “Cultuur is consensus. Lifestyle. Ik heb de indruk, dat velen vandaag geen commentaar meer geven op de lifestyle, maar mee in de lifestyle zitten. Eindelijk verdienen we ook geld, eindelijk zijn we opgenomen, eindelijk zijn er mensen, die alles gaan doen om ons een statuut te geven, enzovoort. Het is allemaal bescherming, verwendheid. De academies zijn overbevolkt, en wat doen ze daar? Allemaal spelen. Ze zijn niet bezig met het fundamentele van kunst“.

Opmerkelijk verwant aan opmerkingen van mij en anderen over de Zonnehuizen.
Hoe is de zorg voor het fundamentele, antroposofie?
Waarom zijn er o.a. over het financiële geen vragen gesteld?

Jan Hoet, 75 jaar, een kankerproces en een attaque verder, wil een zestigtal kunstenaars uitnodigen voor de Biënnale, die onder de bescherming staat van de Britse kunstenaar Damien Hirst, de man van de diamant schedel, weet je nog?.
Ik wil een staalkaart tonen van de hedendaagse kunst uit Azië en het Westen“, zegt hij.

Jan Hoet vertrekt eind oktober 2011 voor twee weken naar China.
Hij zal er anderhalve maand voor de opening in oktober 2012 opnieuw naartoe gaan om er te blijven tot een drietal weken na de opening.
De Biënnale van Yinchuan in China vindt in 2012 plaats.
Zie http://www.macba.cat Museo d’Art Contemporaine de Barcelona voor uitgebreid interview.
Audio en video, dan Mp5 Lectures Jan Hoet, ± 45 minuten over ‘Chambres d’Amis‘ , helaas zonder beelden: https://www.macba.cat/ca/jan-hoet.

Het toont hoe tegen weerstanden en crisissen in uiteindelijk passies triomferen en hoe flexibel een mens kan zijn.
Welke kracht er is als je positief bent, ondanks een krachtige ziekte en een attack!

8 december 2011 om 15:31

https://antroposofieindepers.blogspot.com/2011/12/schuldvraag.html

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Chambres+d%27Amis
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jan+Hoet

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


CAPTCHA ImageChange Image