Martin Visser – ’Ondernemers in schuldsanering, dat is het ergste’

Jacco Vonhof, voorzitter MKB Nederland (foto Frans Paalman)

Ondernemers in schuldsanering, dat is het ergste

Jacco Vonhoff, voorzitter MKB Nederland: ,,Het grootste risico is dat ondernemers elkaar omgooien.’’

Amsterdam – Het kabinet breidt de Corona Virus steun voor bedrijven uit. Maar getroffen ondernemers moeten nog steeds veel bijleggen uit eigen zak. MKB Nederland vreest een ’sneeuwbal aan faillissementen’. „Het ergste wat kan gebeuren is als ondernemers straks bij de schuldsanering zitten.”

Na een intensieve lobby vanuit MKB Nederland is er dinsdag een aangepast steunpakket gekomen. Het kabinet compenseert meer branches voor hun vaste kosten, zoals huur en energie. En er komt een speciaal pakket voor horeca, cultuur en evenementen. Hoe riant de steun ook is, MKB voorzitter Jacco Vonhof houdt zijn hart niettemin vast.

Bent u blij?

Nou, blij is een groot woord. Ik ben sowieso niet blij gezien de omstandigheden waarin we nu zitten. Dit is nog steeds hulpgeld. Voor veel branches die nog niet bediend werden door het steunpakket hebben we nu iets extra’s geregeld. Daar hebben we hard voor geknokt. Om nou te zeggen, dat ik het allemaal heel goed vind, dat niet. Maar een voldoende krijgt dit extra pakket zeker.”

Getroffen ondernemers krijgen nu toch heel erg veel geld van de overheid?

Ik snap, dat veel mensen dat zo zien. Maar ik probeer dan toch steeds weer uit te leggen hoe dat voor ondernemers werkt. Bijvoorbeeld de loonsteun in de NOW regeling. Neem nou een horeca ondernemer. Die krijgt ongeveer 70 procent van zijn loonkosten vergoed, de werknemers krijgen 100 procent uitbetaald. Op elke euro loon moet die ondernemer dus drie dubbeltjes zelf bijleggen. Of kijk naar de compensatie voor vaste lasten, zoals huur of leasecontracten. Daarvoor wordt maximaal de helft vergoed. Oftewel van elke euro moet de ondernemer nog steeds vijf dubbeltjes uit eigen zak betalen. Dat hou je een tijdje vol. En hoe goed de hulp ook is – het kabinet heeft echt veel gedaan – als dit lang zo doorgaat, blijft dat ten koste gaan van het eigen vermogen van die ondernemer. Dat zien veel mensen niet, die denken dat de ondernemer alles vergoed krijgt, maar zo is het niet.”

Hoe loopt dat dan af?

Op een gegeven moment is het op. Dan wil de bank je geen geld meer lenen. Of als je al een lening hebt, dan moet je die terugbetalen. Dan heb je nog de uitgestelde belastingen, die je ook moet terugbetalen. Als je werknemers wilt ontslaan, moet je een transitie vergoeding betalen. Veel bedrijven zijn nu al maanden in leven gehouden, maar langzamerhand blijft er zo niks van je bedrijf over. Juist daarom pleitten wij ervoor de compensatie voor vaste lasten te verhogen. Maar helaas is dat niet gelukt.

Als deze steun voor veel ondernemers nog niet genoeg is, voor welk scenario vreest u dan?

Het begint bij die individuele ondernemer, die door de maatregelen getroffen is en vreest zijn bedrijf kwijt te raken. Het ergste zou ik het vinden als die ondernemer ook nog eens persoonlijk failliet gaat. Dat er bonafide ondernemers zijn, vaak in een lange familietraditie, die straks privé helemaal niks meer hebben en in de schuldsanering belanden. Mijn tweede angst is besmetting in de keten van leveranciers en toeleveranciers. Als bedrijven in de horeca of in de detailhandel omvallen, heeft dat repercussies voor hun leveranciers. Het grootste risico is dat faillissementen een sneeuwbaleffect geven, dat ondernemers elkaar omgooien. En de derde angst is, dat veel mensen hun baan kwijtraken en daardoor hun zekerheden. Als ze daardoor ook nog hun vertrouwen in de economie kwijtraken, gaan ze minder consumeren. We moeten echt zorgen, dat dat niet gaat gebeuren.”

De Telegraaf, 28 oktober 2020, 02.21

1. John Berrevoets 29 oktober 2020 op 09:17

Zinloos dit is allemaal gepland. Agenda21/2030.

Alleen heeft die dombo van het MKB het niet door.

Kijkt alleen tv en leest de krant.

Allemaal fake nieuws in opdracht van deze agenda.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.