Martijn Gijsbertsen – Protest tegen bomen kap langs A7/Afsluitdijk bij Den Oever + Medemblik Actueel – Wieringers boos om bomen kap bij Afsluitdijk + Ronald den Boer – Liever bomen

Protest tegen bomen kap langs A7/Afsluitdijk bij Den Oever

Zonnepanelen in plaats van gezonde bomen langs de afritten van de A7 naar Den Oever? Als het aan de Stichting Landschapszorg Wieringen (SLW) ligt, komt daar niks van in.

Via een online petitie (https://petities.nl/petitions/geen-bomenkap-bij-den-oever?locale=nl) wil de natuurgroepering de kap van drie tot vier hectare groen op de kop van de Afsluitdijk voorkomen.

Spui pompen

Rijkswaterstaat wil de bomen vellen om plek te scheppen voor zonnepanelen.

Die zijn bedoeld om nieuwe spui pompen, voor extra waterafvoer van IJsselmeer naar Waddenzee, van stroom te voorzien.

In de ogen van de stichting zijn de bomen onmisbaar, omdat ze zorgen voor demping van verkeerslawaai en afvang van fijnstof. Bovendien rusten er vogels en vleermuizen.

“Het Rijk heeft genoeg grond elders, waar geen bomen staan. Laat ze daar een zonnepark neerzetten”, stelt SLW voorzitter Rein Veldboer.

’Symboolpolitiek’

“Op Wieringen zijn al dik 2.500 bomen verdwenen door de iepen ziekte en wordt het Robbenoord bos flink uitgedund door de essentak sterfte. Gezonde bomen kappen is gekkenwerk. Dit is pure symboolpolitiek om te laten zien, dat de Afsluitdijk energie neutraal wordt.’’

Alternatieven

De stichting verzet zich niet alleen, maar draagt ook alternatieven aan.”,Neem een aandeel in het Windpark Wieringermeer. Of leg zonnepanelen aan in de Polder Waard Nieuwland”, aldus Nieuwboer.

Projectmanager Joost van de Beek van Rijkswaterstaat stelt, dat het iedereen vrij staat om te protesteren.

Dat de zonnepanelen in de ’oksels’ van de A7/N99 zijn gepland, is volgens hem het gevolg van een intensieve zoektocht.

“Van de negentig hectare grond, die wij op en rond de Afsluitdijk hebben, is zestig hectare afgevallen. Zo ontzien we bij Den Oever bijvoorbeeld het Robbenoord bos en de IJsselmeerdijk, waar vlakbij woningen staan.’’
Stevinsluizen

“Op de Afsluitdijk zelf, bij de Stevin sluizen en de schutsluis in Den Oever komen eveneens zonnepanelen.”

De percelen met bomen bij de A7, die in beeld zijn, zijn volgens hem niet toegankelijk voor recreatie. Bovendien worden gekapte bomen elders herplant.

Overleg

“Het plan is niet in beton gegoten, het werk is nog niet gegund. Als bezwaarmakers met suggesties komen, kijken we daarnaar en nemen die mogelijk mee. We hebben binnenkort overleg met de initiatiefnemers van deze petitie.”

Noordhollands Dagblad, 9 november 2017, 15:00

Wieringers boos om bomen kap bij Afsluitdijk

Gepubliceerd op 8 nov. 2017

Den Oever – Stichting Landschapszorg Wieringen (SLW) is een petitie gestart om de geplande bomen kap bij Den Oever tegen te houden. Rijkswaterstaat wil bij de afslag zonnepanelen plaatsen, die stroom moeten gaan leveren aan nieuwe pompen in de Afsluitdijk. Verslaggever Matthijs Gemmink ging polshoogte nemen op de plek, waar nu nog bomen staan.

Reacties:

“Die bomen zijn ongelofelijk belangrijk voor ons milieu”, vertelt voorzitter Rein Veldboer van Stichting Landschapszorg Wieringen (SLW). “We moeten ze koesteren, we moeten ze alle ruimte geven om te groeien en zuurstof te maken. Nou me dunkt, voor die zuurstof hoef ik toch niet te pleiten hoe belangrijk dit is.” Veldboer maakt zich zorgen over het gemak, waarmee bomen aan de kant worden geschoven als er een nieuw project gestart wordt, niet alleen in Den Oever, meldt NH Nieuws.

Pompen

Rijkswaterstaat weet nog niet precies, hoeveel zonnepanelen er zullen komen. Dat hangt af van hoeveel stroom de pompen nodig hebben. De pompen zijn nodig, omdat de huidige spui sluizen niet genoeg capaciteit hebben in de winter. Die kunnen bovendien alleen bij laagwater op het Wad, het overtollig water uit het IJsselmeer afvoeren. Pompen doen het altijd. “Ik begrijp de zorg van de mensen in Den Oever. Hun zorg is onze zorg, want we willen de Afsluitdijk duurzaam en energie neutraal maken”, vertelt Joost van de Beek van Rijkswaterstaat.

Ruimhartig compenseren

Maar SLW snapt niet, wat er duurzaam is aan het kappen van bomen. “Bomen nemen CO2 op, geven zuurstof af en houden geluid tegen”, zegt Veldboer. Volgens Rijkswaterstaat staan de bomen binnen de wegen van de afritten en opritten bij Den Oever op de nominatie, binnen de “oksel” wordt dat genoemd. “Wij zullen de bomen ruimhartig compenseren op een andere plek”, zegt Van de Beek. “Dat zullen jonge boompjes zijn, die uiteindelijk een mooi bos zullen vormen.”

“Ja, dat verhaal kennen we”, reageert Veldboer. Als je het blad oppervlak vergelijkt met dat van een 50 jarige boom dan moeten er duizend jonge boompjes voor terug gezet worden. Dat gaat Rijkswaterstaat vast niet doen.”

Rijkswaterstaat en SLW gaan binnenkort met elkaar om de tafel. De Wieringers zijn ondertussen een petitie gestart om de plannen tegen te houden.

Hollands Kroon Actueel, 8 november 2017

Liever bomen dan zonnepanelen