Martijn Gijsbertsen – Burgemeester Bergen woest over ’bruiloft’ alias illegaal dancefeest, legt dwangsom van 75.000 op: ’Ik schaam mij’ + Peter Bosman – Rehwinkel, 1 oktober 2020

Burgemeester Peter Rehwinkel is woest op organisatoren en bezoekers , hier tijdens zijn allereerste raadsvergadering als interim burry in Bergen foto NHD)
Burgemeester Peter Rehwinkel is woest op organisatoren en bezoekers, hier tijdens zijn allereerste raadsvergadering als interim burrie in Bergen (foto NHD)

Camping Amara Hoeve aan de Oosterdijk in Bergen, toneel van de ’bruiloft’ oftewel het dancefeest (foto NHD)

Burgemeester van Bergen woest over ’bruiloft’ alias illegaal dancefeest, College legt dwangsom van 75.000 euro op: ’Dit is dommer dan oliedom, ik schaam me’ [update]

Bergen – Eigenaar Pieter Wonder van camping Amara Hoeve aan de Oosterdijk in Bergen krijgt een last onder dwangsom van 75.000 euro opgelegd gekregen vanwege de ’Bruiloft van Henk en Ingrid’, een dekmantel voor het illegale dancefeest Skylab Festival.

Peter Rehwinkel, waarnemend burgemeester van de gemeente Bergen, en zijn wethouders zijn tot die sanctie overgegaan, omdat dergelijke evenementen op het campingterrein niet zijn toegestaan. De burgemeester is bovendien woest, dat Wonder zaterdagavond tientallen gasten heeft toegelaten, die zich niet aan de Corona Virus maatregelen hebben gehouden.

Lik op stuk

De campingeigenaar hoeft de 75.000 euro nu niet te betalen, maar krijgt gelijk lik op stuk, wanneer hij nogmaals op dezelfde overtreding wordt betrapt. De gemeente heeft sterke aanwijzingen, dat het niet de eerste keer is, dat een dergelijk festival op de Amara Hoeve is gehouden.

Rehwinkel heeft geen goed woord over voor de organisatoren en bezoekers van de ’bruiloft’, een alias voor het dancefeest aan de Oosterdijk.

,,Dit is dommer dan oliedom. Dat je zo met elkaar in een partytent gaat dansen, best wetend, dat dat niet de bedoeling is, dat dat onverstandig is. Zoiets organiseren en dan ook nog onder het mom van een bruiloftsfeest. Nou, dan ben je nog niet klaar met de gemeente’’, maakt Rehwinkel duidelijk.

Reconstructie

Na klachten over geluidsoverlast rukte een legertje politieagenten en BOA’s naar de camping van Wonder uit. Daar werd geconstateerd, dat tientallen ’bruiloftsgasten’, die 125 euro voor een kaartje moesten betalen, geen anderhalve meter afstand hielden. Uit een reconstructie in deze krant bleek, dat van een 40 jarig huwelijksfeest geen sprake was, maar dat het ging om een gepland dancefeest.

Hiervoor was geen vergunning aangevraagd en die zou, vanwege het Corona Virus beleid, ook nooit zijn verstrekt. Het feest werd na een waarschuwing stilgelegd. Er werden geen boetes uitgedeeld en zijn ook geen aanhoudingen verricht.

Gezond verstand

Rehwinkel is woest over de gang van zaken. ,,Dit is geen onnozelheid, dit zijn mensen met gezond verstand en het komt nu aan op gezond verstand. Als je dan willens en wetens met elkaar gaat dansen op housemuziek, veel te dicht op elkaar. Maar nog veel erger, dat je dat organiseert, onder valse voorwendselen mensen bij elkaar laat komen, daar waarschijnlijk ook aan verdient, je verder niks van maatregelen aantrekt, geen looprichtingen aangeeft. Ik schaam me ervoor, dat dit in mijn gemeente plaatsvindt.’’

Rehwinkel deed zijn uitlatingen bij Flessenpost TV, een lokale zender. De opgelegde dwangsom moet voorkomen, dat er in Corona Virus tijd opnieuw zulke evenementen op de camping plaatsvinden.

Alkmaarse Courant, 2 oktober 2020, 15:00

Burgemeester Rehwinkel, 1 oktober 2020

Burg Rehwinkel 1 oktober 2020 from Peter Bosman on Vimeo.

Vimeo, Thursday, October 1, 2020 at 9:22 AM