Marten Visser – Nieuwe scheuring dreigt in Stadspartij Den Helder

DEN HELDER – In de Stadspartij Den Helder dreigt wederom een scheuring te ontstaan.

Fractievoorzitter Peter Reenders heeft ‘het vertrouwen opgezegd’ in drie van de leden van zijn elfkoppige fractie. Het gaat om Joke Vorstman, Carlo Assorgia en Danielle Pater. Volgens Vorstman werden de drie zondagmiddag via een kort telefoontje op de hoogte gebracht van het besluit van Reenders. Die was niet voor commentaar bereikbaar.

Vorstman zegt dat Reenders geen reden noemde voor zijn besluit. ,,Dit kwam voor ons volkomen onverwacht, als een donderslag bij heldere hemel.” De drie in ongenade gevallen fractieleden beraden zich volgens haar over hoe het nu verder moet. Wel heeft het trio besloten dat ze samen blijven optrekken en in de politiek actief zullen blijven. Dat zou dus kunnen betekenen dat zij zich van de partij afsplitsen.

Daarmee kan ook de Helderse coalitie in gevaar komen. De Stadspartij levert als grootste partij in de gemeenteraad drie wethouders. Momenteel is een van die posten vacant na het veelbesproken (gedwongen) vertrek van Geurt Visser. De andere Stadspartijwethouders zijn Pieter Kos en Jaqueline van Dongen.

Raadslid Paul Koopman van de Stadspartij bevestigt de gang van zaken. Hij voorziet dat de fractie uit elkaar gaat vallen en geeft aan dat hij zelf achter de drie ‘weggestuurde’ collega’s zal gaan staan. ,,En met mij nog wel enkele fractieleden.”

Binnen de Stadspartij rommelt het al geruime tijd. Het is een publiek geheim dat raadsleden van de partij grote moeite hebben met de manier waarop Peter Reenders de fractie leidt. Hij zou te eigengereid zijn en zijn oren meer laten hangen naar grote partijen als VVD en CDA dan luisteren naar zijn eigen fractieleden. Verschillende fractieleden hadden bij voorbeeld grote moeite met de steun die Reenders gaf aan de herbenoeming van VVD-burgemeester Koen Schuiling. Ook de manier waarop hij het ‘dossier Scholtemuseum’ aanpakt kan niet op steun van de hele fractie rekenen.

NHD, 23-8-2015, 20:02 (Update 23-8-2015, 21:09)

Reacties:

Anne Phoelich · Marketing en communicatie bij Reddingmuseum
Wat een verrassing. Allemaal willekeurige mensen zonder enige kennis van zaken…

Koos Van Dongen Koos V Dongen · Werkt bij KPN Telecom
Wat vele al voorspeld hadden gaat dan nu gebeuren wat ik als oprichter van de stadspartij wel heel jammer vind. Kom op mannen en vrouwen niemand is belangreiker dan de bewoners van de stad. Massaal is op de stadspartij gekozen geef mensen wat ze wilden het vertrouwen in jullie. Weg met die ego.

Ruud Van de Kerkhof · Geen
Wat ben ik teleurgesteld in die Reenders dat hij mede heeft gezorgt dat die Burgemeester nog langer in Den Helder kan blijven , spijt en nog eens spijt dat ik hem mijn stem en vertrouwen heb gegeven , wat mij betreft mag hij de stadspartij verlaten en ik zal nooit meer mijn stem aan hem geven