Marjon Kok – Tinkebell raakt geen snaar in Enschede

Tinkebell zocht de dialoog met de inwoners van Enschede over kunst. Het werd een monoloog waar slechts een handje vol mensen naar wilde luisteren.

Enschede – Tinkebell en financieel journalist Arno Wellens op de Amsterdamse Zuidas, waar de kamerplanten tour werd gehouden. Het betrof een excursie langs buitenlandse firma’s die daar crimineel geld stallen.

De kippen zijn terug naar België, de biggetjes op sterk water weer bij de kunstenaar. Rob Scholte heeft zijn borduurwerken opgehaald; ‘How on earth should this be art?!’ is afgelopen. Drie maanden lang exposeerden zeven hedendaagse kunstenaars hun werk in en rond Concordia. Samengebracht door de Amsterdamse kunstenaar Tinkebell, die daarmee liet zien wat in haar ogen de kunstenaars zijn die er op dit moment toe doen.

Zondagen lang bouwde Tessa Hendriks boomhutten, Moritz Ebinger maakte zo nu en dan radio, de vlaggen van Jeroen Jongeleen met uitvergrote Geen Stijl-leuzen tegen kunst hingen voor de deur van Concordia. Binnen stak welvaartskunstenaar Daan Samson de draak met de beelden die her en der op Nederlandse rotondes staan. Tussendoor legden Rob Scholte, Koen Vanmechelen, Tessa Hendriks, Moritz Ebinger en ook Tinkebell zelf verantwoording af of verklaarden zichzelf en hun werk nader in verschillende ‘artist talks’.

Wat de kunstenaars bindt is dat hun werk lastig als kunst te herkennen valt. Dat is precies wat Tinkebell interesseert. “Kunst is allang niet meer een schilderij in een museum”, betoogt zij. En: “Deze kunstenaars kunnen toveren. Zij willen de wereld een stukje beter maken.” Het is geëngageerde kunst die zonder het verhaal erachter niet makkelijk te begrijpen is. Dat verhaal wilde Tinkebell laten zien maar ook vertellen in Enschede. Ze vroeg en kreeg een hoekje in deze krant om zes maandagen via een column de dialoog aan te gaan met de inwoners van de stad over de vraag: Wat is kunst? Moet kunst mooi zijn? En: Wat betekenen kunstenaars voor onze samenleving?

Deze kunstenaars willen de wereld een stukje beter maken

Tinkebell riep Enschedeërs op om haar te vertellen wat zij als kunst ervaren, of liever nog: juist niet. In haar column zou ze reageren en zo het gesprek aangaan met de inwoners van de stad. Het had een mooie gedachtewisseling kunnen worden. Maar Enschede gaf geen sjoege. Slechts een handjevol mensen gaf gehoor aan haar oproep en stuurde een foto van een al dan niet omstreden kunstwerk. Om de boel een beetje op te porren stuurde Tinkebell met regelmaat twee stagiaires de IJssel over. Zij spraken mensen aan en stelden de vragen die Tinkebell zelf had kunnen stellen.

Dat is precies waar het mis is gegaan tussen Enschede en de Amsterdamse kunstenaar. Voor een dialoog zijn minstens twee mensen nodig. Een goed gesprek voer je niet in je eentje. Tinkebell was in Enschede, maar was er vooral niet. Een hoekje in de krant is niet genoeg voor een discussie. Wie wil weten hoe mensen denken, moet ze opzoeken en geïnteresseerd zijn. Dat ze niet in Enschede was, wil niet zeggen dat Tinkebell nergens is geweest. Integendeel. ze zou zomaar een van de meest actieve en toegankelijke kunstenaars kunnen zijn van dit moment. Op Facebook en Twitter is ze vaak en veel, wie haar belt of appt krijgt direct antwoord.

Enschede nam echter de moeite niet haar op te zoeken. Dat werd misschien wel het meest duidelijk tijdens de vier trips waarmee Tinkebell Enschede uitnodigde voor de kamerplanten tour naar Amsterdam. Een prachtig project dat ze samen met financieel journalist Arno Wellens had opgezet: een excursie langs buitenlandse firma’s die crimineel geld in Amsterdam stallen om de belasting te ontduiken. Een succesvol project ook, dat leidde tot Kamervragen over het belastingklimaat in Nederland.

Kunst is allang niet meer een schilderij in een museum

De laatste bus zat vol. Maar niet bij het vertrek uit Enschede. Vijf mensen stapten op, in Amsterdam sloot de rest aan.

Tinkebell is niet onopgemerkt gebleven. Maar in Enschede is ze niet gezien.

Tubantia, 3 juli 2017

1. heleen van der leest 9 juli 2017 op 09:38

Wat er toe doet in Amsterdam doet er niet toe in Enschede.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.