Marischka de Jager – Zevenhonderd kilo kunst staat zo op zijn plaats

DEN HELDER – Maar liefst zevenhonderd kilo weegt het kunstwerk van Rudi van de Wint dat gisterochtend op zijn plek werd gezet in de nieuwe bibliotheek.

Desondanks verliep de plaatsing van het sculptuur, een schaalmodel van een bestaand kunstwerk, snel en zonder problemen. Acht man tilden het gevaarte naar de eerste verdieping waar het een plek heeft gekregen bij de ingang naar het eet- en leescafé.

Het kunstwerk van de in 2006 overleden Helderse kunstenaar is min of meer ter nagedachtenis aan de lange tijd dat de familie Van de Wint aanwezig was in het voormalige gebouw School 7. ,,Ik ben hier als het ware opgegroeid’’, zegt zoon Ruud van de Wint. Als kleine jongen ging hij vaak mee naar het atelier dat zijn vader had op de eerste verdieping. Precies op de plek waar nu het kunstwerk staat.

Maar ook opa Albert van Wint had er zijn wortels liggen. ,,Hij was er actief met de konijnenvereniging Streven naar Beter’’, zegt kleinzoon Paul Jan van de Wint. ,,Hij fokte Lotharingers. Hier ligt zestig jaar familiegeschiedenis’’, zegt hij over het markante pand aan de Weststraat. Als laatste, tot 2012, had Ruud van de Wint junior er zijn atelier.
Hoop

Het 4,5 meter hoge schaalmodel dat nu in de bibliotheek staat draagt de titel ’Hoop’ en is gemaakt van het zo kenmerkende cortenstaal. Het origineel is 22 meter hoog en staat in de gemeente Maasdonk. Soortgelijke kunstwerken, maar dan van aluminium, staan onder meer bij Hoogeveen.
Duinpark

Het bedrijf R.W. Van de Wint BV heeft vaker werk geleverd voor projecten van Woningstichting. Zo zijn er onder meer lantaarnpalen en bruggen voor het Duinpark gemaakt.

De kunstwerken worden sinds begin vorig jaar gemaakt op De Nollen, het binnenduingebied bij station Zuid met kunstwerken van Van de Wint. De Nollen is vanaf komende vrijdag, na de wintersluiting, weer te bezoeken.

NHD, 30-3-2016, 14:18 (Update 30-3-2016, 14:18)

Reacties:

Reyer Rensmaag · Werkt bij Zelfstandig kunstenaar
Zo die bonk roest staat ook weer op zijn plek, Ik denk zo maar als ruud dat kon zien hij in een bulderlach zou uit barsten,

Henk Klok
Tja en nog een kopy van een orgineel kunstwerk, dat dat zo maar mag in de kunstwereld.
Kunst is iets wat uit je handen komt en niet op schaalmodel namaken.

Sjoerd Hansum · Johannes College Den Helder
Het is ook nooit goed !

Janna Boonstra · Dokkum
Tata Steel is een goed eindstation voor die roest zooi.

1 Comment

1. Ik herinner me de kleindierfokvereniging “Streven naar Beter” nog goed uit mij jeugd. Mijn moeder fokte cavia’s en won daarmee bij “Streven naar Beter” een beker waarop in koeienletters stond gegraveerd: VOOR DE BESTE CAVIA. En met piepkleine lettertjes daaronder: op twee na. Bij “Streven naar Beter” wisten ze nog hoe je mensen -en vooral cavia’s- in het zonnetje zet.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.