Marianne Stolten – Postmodernisme: Anders bekeken

Transcript of Postmodernisme: Anders bekeken
Modernisme Postmodernisme Symboliek in kunst In de architectuur werd als eerste het onderscheid tussen modernisme en postmodernisme zichtbaar. In deze kunstvorm bestond er sterke behoefte aan verandering na het minimalistische tijdperk. Postmoderne kunst heeft een open karakter, waarin meervoudige betekenissen en een actieve beschouwer belangrijk zijn. Postmodern is het weergeven van een mogelijke werkelijkheid. Dit valt samen met het groeiend besef dat er niet één werkelijkheid of waarheid is. De ontwikkelingen in de kunst zijn verschoven van vernieuwing naar verdieping. Postmodernisme is in dat perspectief geen stroming, maar het verlies van het geloof in stromingen. Andy Warhol, zijn kunst is voornamelijk gebaseerd op de Amerikaanse populaire cultuur. Andy Warhol, Orange disaster Symboliek

Herhaling
Oranje vs zwart
Popsterren
Tweede keer kijken Rob Scholte: Apres nous le deluge I, II, III en IV Intenties van Rob Scholte
De 17de eeuw naar de 20ste trekken.
Oorlogen lijken op elkaar
Orgineel en eigen gezichtspunt
Nadrukkelijk anders
Verwachtingspatronen verstoren 1200 vierkante meter Huis ten Bosch resort, Nagasaki, Japan, 1991 Afzetting tegen The Black box, de pro-Bauhaus periode.

De kleuren die door Memphis werden gebruikt contrastreerden met de saaie zwarte en bruine meubels die gemaakt werden. Inspiratie van Memphis kwam uit de Pop Art en Art Deco periode. Pop Art, Anthony Matos, Pop Art Ducky Art Deco, Yoni Web, The new world. Kenmerken:
Ronde en rechte vormen
Felle kleuren
Onconventionele vormen
Patronen aan de oppervlakte
Versiering
Excentriek
Uiterlijk boven functie Parc de la Villette

Locatie: Parijs
Groot: 55 hectare
Wanneer: 1984-1987
Wie: Bernard Tschumi
Follies: architectonische uiting van deconstructie. In het park staan 35 follies, allen verschillend. Zij zijn in een grid, op punten in het park neegezet en geven de bezoeker een referentiepunt en route door het park. De follies staan zonder historisch kader opgesteld in het park.
Bicyclette Encevelie: een enorme fiets die onder de grond ligt. Door verschillende onderdelen van de fiets boven de grond uit te laten steken, ontstaat de suggestie van een enorm grote fiets die begraven ligt. De kunstenaar maakte de keuze van een blauwe fietsbel, omdat alle follies in het park al rood zijn. De kunstenaar wist van de voorliefde van Frankrijk voor de fiets. Park de la Villette is geinspireerd op post moderne architectuur die is gericht op decontructie. Het is een levensgroot architectonisch expiriment, erop gericht mensen te laten anticiperen en de kunst te beleven. De bezoeker mag vrij door het park bewegen en wordt uitgedaagd om te ontdekken en ondernemen. De inrichting van het park is onconventioneel, daarmee laat de ontwerper de decontructie van de oude richtlijnen zien. Kleur tegen kleur contrast: vrolijkheid, speelsheid, enthousiasme.

Complementair contrast: door complementaire kleuren naast elkaar te gebruiken versterken ze elkaars helderheid.
Andy Warhol zet zijn eigen kunst als massaproduct neer.
Contrastrijke en vlakke schilderijen
Later maakte hij voornamelijk zeefdrukken. Gespeeld wordt ook met verschillende stijl(element)en uit verschillende historische perioden.

Prezi,  7 March 2011