Marc Nihot – De puinhopen van Den Helder (4): Uur van de waarheid

Vandaag is het zover, in Den Helder word er vandaag geschiedenis geschreven. Tenminste als de gemeenteraadsleden vanavond, de rug recht weten te houden.

Den Helder zit sinds de afgelopen weken in een echte bestuurscrisis. Eigenlijk is de bestuurscrisis al een paar jaar geleden begonnen, maar het is vandaag het uur van de waarheid.

De burgemeester kan in ieder geval mij nu niet de schuld geven van deze bestuurscrisis, ik was er immers niet bij. In de vorige raadsperioden (2010-2014) waren Danielle Pater en ikzelf wel de aanleiding van een bestuurscrisis, maar dat kwam omdat wij conform ons verkiezingsprogramma tegen een nieuwbouw van het stadhuis bleven. En onze partij Trots Op Nederland daarin tegen week af van koers en wilde opeens wel nieuwbouw van een stadhuis op de stationslocatie.

De stationslocatie is ook dit keer van grote invloed op de huidige bestuurscrisis. En ook hier speelt de burgemeester weer een belangrijke rol. Ondanks de kiezer een duidelijk statement heeft afgegeven over de bouw van een nieuw stadhuis op de stationslocatie, wil onze burgervader de bouw toch laten plaatsvinden.

Geen wethouder of raadslid mag meer het Rob Scholte Museum betreden als het aan Burgemeester Koen Schuiling ligt. De gemeente mag immers niet uit de impasse komen met het Rob Scholte Museum, anders gaan zijn stadhuisplannen definitief niet door. Iedere politicus die een voet over de drempel van het museum zet, moet dan ook in het stadhuis worden geslachtofferd. De laatste politicus, Wethouder Visser die het pand betrad moet nu van zijn overige college leden het onderspit delven.

Wat ook meespeelt in de huidige bestuurscrisis, zijn de ondertekende collegebesluiten voor dwangsommen van de “oude Muziekschool” en Café ’t Ankertje. En misschien zijn er nog wel meer besluiten ondertekend zonder dat de “ondertekende” Wethouders hier iets van af weten. Geurt Visser en zijn collega Wethouder Dirk Pastoor hebben de genoemde college besluiten niet getekend en ook nooit gefiatteerd. Echter staan hun handtekeningen wel digitaal geplakt om deze besluiten. Ra Ra hoe kan dat?

Wethouder Geurt Visser is naar buiten gekomen met deze mistanden. Misschien zijn dit zelfs wel misdaden. Zijn aangifte bij de Rijksrecherche zal in de (nabije) toekomst uitsluitsel geven. Immers zijn “valsheid in geschifte”, “schending briefgeheim” en “inbreuk op de privacy” in Nederland nog steeds strafbare feiten.

Geachte Burgemeester, Geachte Collegeleden. Een zeer groot deel van uw coalitiepartijen en van de oppositiepartijen en vooral de burgers zijn u meer dan zat. Het web sluit zich, het doek is gevallen. Neem de eer aan uzelf, en dien vandaag nog uw ontslag in. Anders vrees ik dat u vanavond weggestuurd word door een zeer ruime meerderheid van de raad.

Het gaat u goed, tot ziens