Marc Nihot – De puinhopen van Den Helder (1): Pinksteren

Het is weekend, een lang weekend zelfs, want deze maandag is het 2e Pinksterdag. Een prima weekend om te starten met een reeks columns over Den Helder en met name over de verstoorde politieke verhoudingen.

Onze fijne stad achter de prachtige stranden en met z’n aantrekkelijke locaties heeft een donkere zijde. De duistere kant van Den Helder is het gemeentebestuur van onze stad. Een bestuur, dat aangevoerd wordt door onze burgemeester, die een enkele reis verdient naar zijn geliefde stad Groningen.

Deze schimmige kant mag wel eens wat verder worden uitgelicht. De vrijheid van meningsuiting in Den Helder staat namelijk zwaar onder druk. Dat vind je terug in de uitlatingen van raadsleden, zoals bijvoorbeeld raadslid Marinus Vermooten, die tijdens een recente raadsvergadering verklaarde: “ik heb daar wel een standpunt over, maar toch niet echt, dat ik deze in het openbaar wil uitspreken!”.

Deze uitspraak deed Vermooten in reactie op de motie van wantrouwen tegen wethouder Pieter Kos. Uit zeer betrouwbare bron rondom de raadsleden is mij bekend, dat minimaal drie raadleden van Stadspartij Den Helder en twee raadsleden van andere coalitiepartijen wethouder Pieter Kos wilden wegstemmen. Door onze burgemeester werd slechts een openlijke stemming toegestaan en zodoende hebben de betreffende leden in het openbaar hun eigenlijke mening niet willen geven.

Het hangdossier “voormalig postkantoor, thans Rob Scholte Museum” blijft maar hangen. Iedere wethouder, die in samenspraak met Rob Scholte uit de huidige situatie wil komen, wordt geslachtofferd door een machtsblok onder andere bestaande uit de burgemeester, een wethouder en de gemeentesecretaris.

Bij het schrijven van deze eerste column moet ik denken aan een gesprek, dat ik opving, tussen mijn 5-jarige nichtje en haar oma, mijn moeder. Mijn nichtje zou samen met haar ouders op vakantie naar Frankrijk gaan, dus had haar moeder een aantal broeken ingepakt. Omdat ze geen broeken meer in de kast zag liggen, ging ze naar oma toe: “Oma, mijn broeken zijn op, mag ik van u een paar nieuwe roze broeken? Die kan ik wel gebruiken!”

Dit gesprek tussen oma en haar kleindochter brengt me op het volgende:
Gemeenteraad, de collegeleden zijn op!
Mag ik van u een paar nieuwe Wethouders!
Het Rob Scholte Museum kan wel een goeie gebruiken. Maar dan wel graag één, die zijn of haar afspraken nakomt.
Om het even wat onze burgemeester of zijn gemeentesecretaris daarvan zegt…