Marc Brink – Kunstenaar laat eigen bloed vloeien voor actie bij Noordbrabants Museum in Den Bosch + Noordbrabants Museum over expositie Ralph Posset: ‘We gunden hem zijn momentje’

Den Bosch – Als je niet in het Noordbrabants Museum terecht kunt met een expositie, dan gebruik je toch de buitenkant van dat gebouw? Met die gedachte hield de Bossche kunstenaar Ralph Posset woensdag een speciale actie waarvoor hij zijn eigen bloed liet vloeien.

,,Ik ben er speciaal voor naar het ziekenhuis gegaan”, zegt Posset wijzend naar buisjes bloed die met een klemmetje zijn bevestigd aan een tiental Maria beeldjes.

,,De kunstenaar legt zich letterlijk in de schoot van de heilige Maria door zijn bloed aan haar te offeren. Omdat met nu eenmaal alleen Haar tot Hem kan komen”, dat schreef Posset dinsdag in een column als aankondiging van de actie.
Marktplaats

,,Een suppoost zou er weleens een einde aan kunnen maken”, zei Posset nadat hij woensdag even over tien uur zijn expositie had ingericht. Tien Mariabeelden (‘gekocht op Marktplaats en op rommelmarkten’) zijn in een doosje gezet. Vijf ‘kijken’ naar het museum en vijf hebben de rug gekeerd naar het gebouw. ,,Nee ik heb geen toestemming gevraagd. In het verleden wilde ik weleens iets in het Noordbrabants Museum doen. Maar daar kreeg ik geen reactie op.”

In het Noordbrabants Museum is tot en met 5 juni een expositie over vijf decennia hergebruik van heiligenbeelden in de Nederlandse beeldhouwkunst. ,,Daar had ik ook een bijdrage aan willen leveren”, aldus Posset.

Hij houdt het uiteindelijk al snel voor gezien. Want in de loop van de ochtend heeft hij de kistjes weer meegenomen.

Brabants Dagblad, 29-03-17, 12:11, Laatste update: 13:27

Noordbrabants Museum over expositie Ralph Posset: ‘We gunden hem zijn momentje’

Den Bosch – De korte ‘wilde’ expositie woensdagochtend bij de ramen van het Bossche Noordbrabants Museum is kunstenaar Ralph Posset zo goed bevallen dat hij daar binnenkort weer op de stoep staat om een expositie te houden. ,,En dan wat langer. Ik heb het museum met een mailtje bedankt voor het feit dat ze de beelden niet hebben weggehaald”, aldus Posset over de tien Mariabeelden die hij plaatste. Op de beeldjes zaten buisjes bloed van de kunstenaar zelf.
Marc Brink

,,We waren op de hoogte van de performance van Ralph Posset. We gunden hem zijn momentje, hij doet dit soort dingen wel vaker”, zegt een woordvoerster van het museum.
Eenmalige actie

Posset zegt de afgelopen jaren nooit een reactie te hebben gekregen op zijn e-mailverzoeken om in het museum te mogen exposeren. Maar volgens de woordvoerster heeft het museum ‘nimmer een rechtstreeks verzoek van Ralph Posset ontvangen’.

Een verzoek lijkt kansloos. Want volgens de woordvoerster is er ‘geen aanleiding voor een tentoonstelling van zijn werk’. ,,Wat ons betreft was dit een eenmalige actie.”

Brabants Dagblad, 29-03-17, 15:51, Laatste update: 16:53