Lonneke Gillissen – Micky Hoogendijk: ‘Ik kies voor het geluk’

Micky Hoogendijk (1) (foto Stefan Ammerlaan)
Micky Hoogendijk (2) (foto Stefan Ammerlaan)

Micky Hoogendijk: ‘Ik kies voor het geluk’

Mensen vragen hoe het kan dat ik zo positief blijf. Dat komt door mijn ambitie om te creëren, het glas zit altijd weer vol

Anders denken, anders doen, het is Micky Hoogendijk ten voeten uit. Al op school, maar zeker ook nu weer, nu ze na achttien jaar in het buitenland te hebben gewoond voor het Brabantse land heeft gekozen. ‘Ik leef het leven to the MAX.’

Een leven, dat gaat om zelf dingen creëren

Al van kleins af aan doe ik de dingen anders dan er van me verwacht wordt. Ik herinner me bijvoorbeeld ik moet een jaar of acht zijn geweest dat we op school in de kring moesten vertellen wat we later wilden worden. Iedereen zei: ‘Brandweerman.’ En: ‘Verpleegster.’ Ik zei, dat ik iets met mezelf wilde doen. De kinderen lachten me uit, maar ik ben dat ook gaan doen. Mijn hele leven heb ik zelf dingen gecreëerd en nooit echt een baan gehad.

Dat ik zo ben, komt door mijn moeder, die zei altijd, dat ik kon worden wie ik wilde worden en kon gaan doen wat ik wilde doen. Een van mijn werken, The World is your Oyster, gaat daar ook over: de hele Wereld is voor jou, geniet ervan. Ik vind het ook interessant om buiten de lijntjes te kleuren, te onderzoeken hoe dingen anders kunnen. Niet zo maar, maar doordacht. Het is wel goed, dat je er over nadenkt waaróm je dingen anders wilt doen.

Daarnaast heb ik het gevoel, dat mijn leven in een verkeerde volg Orde plaatsvindt. Ik was al op mijn zestiende het huis uit, trouwde snel, werd ongepland zwanger, toen nog niemand in mijn omgeving daaraan dacht. Ik leidde een heel volwassen leven, stapte vanuit een totale naïviteit overal in. Ik ken ook geen angsten – mijn vrienden vragen zich nog steeds af, of ik nou zo naïef ben of zo stoer.

Er zijn zo veel dingen gebeurd, grote tegenslagen, maar in mijn ogen zijn het mijn leerscholen geweest. Ik heb HAVO gedaan en een opleiding method acting, maar met name heb ik veel geleerd van het leven. Dat is mijn opleiding. Het is materiaal om letterlijk het leven to the MAX te leven. Het is intens en zeker niet saai.

Geluk is een bewuste keuze

Mensen vragen ook hoe het kan, dat ik zo positief blijf. Dat komt door mijn ambitie om te creëren, het glas zit altijd weer vol. Dat zit in mijn DNA, volgens mij, maar ik heb daar ook aan gewerkt. Het gaat niet vanzelf. Het is een bewuste keuze voor het geluk en tegen het ongeluk. Ik heb ook behoefte aan mensen, die mij inspireren, ik houd erg van slimme mensen, die op het randje leven, groot denken en doen. Zalig om in hun nabijheid te zijn.

Dat zie je ook aan de mannen met wie ik getrouwd ben geweest. Het heeft ook alles te maken met creativiteit, net zoals alles wat ik zelf heb gemaakt. Ik ben een storyteller. Voor of achter de camera, je brengt een bepaalde emotie over. Dat was zo met Supperclub, met de Kunst van Rob Scholte, onze tijd in Japan, als actrice en nu zeker ook met mijn fotografie.

Wat ik heel erg geloof, is dat als je dingen creëert je wel moet weten wat er vóór je is geweest. Alles is immers al gedaan, het enige wat je kunt doen is het op je eigen manier vertellen. Dat maakt het authentiek, eigen. Ik lees graag oude verhalen, hoe mensen hebben gedacht, hoe ze hebben geloofd en niet geloofd, hoe dat door de eeuwen heen is verbeeld. Dat inspireert me heel erg. Ik ben zonder geloof opgegroeid, maar vind het wel fascinerend om erover na te denken. Ook bij mijn fototitels vind ik het belangrijk om te zoeken naar een diepere laag.

Ik heb een wild leven achter de rug, maar leef gezonder dan ooit. Ik weet wat goed voor me is, maar heb echt niet alles afgezworen

Inspiratie in het buitenland

Veel inspiratie heb ik ook op mijn reizen opgedaan, in Mexico bijvoorbeeld en van de manier van geloven daar. Ik ben achttien jaar weggeweest uit Nederland. En nu woon ik sinds een jaar in een Brabants weiland. Ik geniet er van om hier pas op de plaats te maken. Paarden aan de overkant, een bos in de buurt. Ik heb alle ruimte om mensen te fotograferen in mijn atelier, om buiten een beeld te maken. Dat lukt me niet in de stad. Bovendien: als je in de natuur gaat wonen, veranderen er dingen bij je. Soms moet je iets anders gaan doen om anders te gaan denken. Ik kies ook altijd de moeilijke weg. Dan heb ik het gevoel, dat ik leef.’

Pure Luxe

Volgend jaar word ik vijftig. Ik leef gezonder dan ooit. Ik sport en beweeg veel. Ik doe bijvoorbeeld graag aan yoga. En ik merk, dat hoe meer groen er op mijn bord ligt, hoe meer energie ik heb. Ik heb een wild leven achter de rug. Ik weet wat wel en niet goed voor me is. Het is echt niet zo, dat ik nu alles heb afgezworen, maar ik vind: als je het doet, zorg dan, dat andere mensen er geen last van hebben. Als ik geniet van dingen, die niet per se goed voor me zijn, kies ik bewust de beste variant. Als ik wijn drink, drink ik bijvoorbeeld alleen de allerbeste wijn. En ik drink met mate.

Ik denk inmiddels ook anders over roken, waar ik eigenlijk, net als veel mensen, graag mee zou willen stoppen. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg minder schadelijke alternatieven. Ik heb voor IQOS gekozen, die tabak verwarmt. Omdat er daardoor geen rook ontstaat, maar alleen maar damp, hebben mensen om mij heen er ook geen last van. Iedereen is met z’n gezondheid bezig, we weten steeds beter wat wel en niet goed is voor ons lichaam en dat interesseert me enorm. Ik weet, dat gelukkig zijn het allerbelangrijkst is voor je gezondheid. Maar ik wil het leven ook echt leven. Het is hartstikke saai als je niets meer doet en niets meer mag. Everything in moderation, including moderation.

Pure Luxe, 22 mei 2020