Leo van Gelderen – Soap rond Scheringa Museum duurt voort

Dirk Scheringa probeert het opnieuw. Zeven jaar nadat hij met zijn DSB bank onderuit ging, wil hij via een lege bv die al beursgenoteerd is, naar de beurs. Hij heeft geld nodig om zijn nieuwe bedrijf CS Factoring te kunnen laten groeien. Dat bedrijf koopt facturen op van het MKB, incasseert deze en verdient een aardige provisie. Opvallend is dat de Vereniging van Effectenbezitter investeerder waarschuwt om niet met ‘deze sluwe vos’ in zee te gaan.

Tot zover de actualiteit. Maar hoe staat het eigenlijk met het gemetselde bewijs van het megalomane gedrag van Scheringa in Opmeer. Het museum dat nooit een museum werd en sinds 2009 leeg staat en momenteel is handen is van vastgoedonderneming De Goede Steen uit Stompetoren. Tijdens een internetveiling werd er door deze heren 947.500 euro voor neergeteld.

Het heeft er alle schijn van dat deze vastgoedhandelaren zich aardig hebben verslikt in de stapel stenen waar men niet zo heel veel mee kan. Het gebouw was bedoeld als museum en die maatschappelijke functie rust er nog steeds op. Dus mogen er op die plek geen woningen worden gebouwd en is ook detailhandel uit den boze.

Met de bouw en het geplande museum was altijd wat. Uit een briefwisseling van 9 februari 2006 tussen Scheringa en de gemeente Opmeer, blijkt dat het al hommeles was. Daarin steggelen beide partijen over een planschadeovereenkomst waarin werd vastgelegd dat de gemeente niet verantwoordelijk kon worden gesteld voor bijvoorbeeld de kosten van een gang naar de rechter door een omwonende die tegen de bouw zou zijn. Die opstelling schoot Scheringa al in het verkeerde keelgat. Het werd er niet beter op nadat G.Jurgens, als woordvoerder van Scheringa in diezelfde brief liet weten dat dit initiatief vrijstelling c.q. vermindering van de bouwleges verdiende. Ook in die kwestie hield de gemeente Opmeer de politieke poot stijf. Daar kon geen sprake van zijn. Daarna dreigde Scheringa zelfs zijn museum elders te bouwen.

Scheringa reageerde op de publicaties via een persbericht waarin hij de suggestie wekte dat de journalist het allemaal uit zijn duim had gezogen en noemde de berichtgeving onbetamelijk. Dat was in een tijd dat hij alles en iedereen naar zijn hand dacht te kunnen zetten en er nog geen vuiltje aan de lucht was. De bouw ging uiteindelijk van start tot vlak voor de voltooiing in 2009 en zijn hele imperium als een kaartenhuis in elkaar stortte.

Sindsdien is er van alles rond het gebouw gebeurd. Het ene plan was nog niet naar buiten gebracht, of het volgende diende zich aan. Verschillende musea-plannen kwam op tafel maar verdwenen weer net zo snel in een diepe lade. De gemeente Opmeer zag een mogelijkheid om er een brede school in onder te brengen. De verbouw zou acht miljoen kosten maar binnen de gemeente staat een aantal schoolgebouwen die hard aan vervanging toe zijn. Dus dacht men die kosten tegen elkaar weg te kunnen strepen. Alle scholen onder een dak, de bibliotheek en een algemene ruimte voor bijeenkomsten annex theater. Struikelblok bleek het jaarlijkse onderhoud. Daarnaast had de gemeente Opmeer de hoop dat de Rabobank als toenmalige eigenaar het complex voor een symbolisch bedrag van de hand zou willen doen. De bank weigerde echter te bewegen.

Dus werd het weer stil rondom de inmiddels rotte kies van Opmeer. Nu is het gebouw dus in handen van een vastgoedonderneming die na de koop liet weten de bevolking bij mogelijke plannen te betrekken. Tot nu toe lijkt dat laatste slechts op een goedkoop verkooppraatje en heeft het er alle schijn van dat ook deze partij inmiddels behoorlijk in zijn maag zit met het ’museum van de eeuwig durende leegstand’.

Al gaat wel het gerucht dat er andermaal een gegadigde is die het als museum zou willen afbouwen. Maar elke transparantie ontbreekt in de berichtgeving. Ach, wie weet gaat het om een stroman van Scheringa die het gebouw voor een fractie van de bouwkosten terugkoopt om het na een succesvolle beursgang alsnog in ere ter herstellen. Het meest voor de hand liggen scenario is echter dat het weer doodstil rond en in het gebouw wordt en de zoveelste soap aan de AC de Graafweg geen happy end kent.

Noord-Hollandse Nieuwsbode, 24 juni 2016

1. heleen van der leest 10 juli 2016 op 20:46

Jammer dat het geen museum/ tekenschool lijkt te worden. Scheringa’s vorige museum in Spanbroek vond ik leuk.

2. Deze parasiet gaat, koste wat het kost, gewoon door. Over de rug van mensen die het water aan de lippen stond is zijn imperium geworden wat het nu is, gebakken lucht dus! Er komt een tijd dat hij gestopt kan worden, door wie of door wat zou ik nu nog niet weten. Ik hoop dat het niet zo lang duurt, mogelijk zullen er eerst nog slachtoffers moeten vallen.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.