Leo Blank – ’Schadeclaim loopt iedere dag op’: Kunstenaar Rob Scholte niet bepaald nerveus door dreigende ‘huisuitzetting’

Den Helder – Hij zegt deze zomer ’lekker te gaan schilderen’. Kunstenaar Rob Scholte (58) wekt niet de indruk nerveus te worden van een dreigende ’huisuitzetting’.

Integendeel; de vermaarde kunstenaar is ervan overtuigd dat Den Helder geen enkel juridisch wapen in handen heeft om zijn museum in het voormalige postkantoor de doodsteek toe te dienen.

Zoals altijd is Scholte strijdvaardig tot het bot. In zijn kantoor op de tweede verdieping neemt hij de tijd om uit te leggen dat hem en zijn museum voor moderne kunst groot onrecht wordt aangedaan.

Burgemeester en wethouders kondigden deze week aan dat het museum definitief niet aan de kunstenaar wordt verkocht. Het college beschouwt de onderhandelingen als mislukt en wil snel zaken doen met een andere gegadigde.

Gekleurd

Rob Scholte vindt dat er vanuit het stadhuis een sterk gekleurd (lees: foutief) beeld wordt geschetst van de touwtrekkerij over de toekomst van zijn museum.

,,Er heeft slechts één gesprek plaatsgevonden met wethouder Lolke Kuipers, op 27 januari dit jaar, en sindsdien is helemaal niet meer met mij gesproken. Ik had al sinds de zomer van 2015 herhaaldelijk aangedrongen op een onderhoud. Dat ik het zou vertikken om mee te werken aan een mediaton (bemiddeling, red.) is absoluut niet waar”, verzekert de kunstenaar, die met zijn gezin in het gebouw woont.

Het meningsverschil school, volgens Scholte, in het juridische kader van de mediaton. ,,Ik eiste een gesloten bemiddeling met bindende uitkomsten. Dat wees de gemeente af. Die wilde de handen blijkbaar vrij houden, het resultaat eventueel naast zich neer kunnen leggen.”

,,Dat vind ik te vrijblijvend”, is zijn zienswijze. De gemeente wilde mijn schadebedrag uitsluitend verrekenen met de verkoopprijs van het gebouw. Dat bedrag wilde ze ons nooit vertellen. Als het niet tot verkoop zou komen weigerde de gemeente mij de toegebrachte schade door het niet nakomen van overeenkomsten alsnog te vergoeden”. Daarom staakte hij dat traject.

Wat ook steekt is dat Den Helder, naar de mening van Scholte, afspraken met wethouders terzijde schuift.

,,Al in februari 2014 heeft het college alle huurcontracten met gebruikers opgezegd. Met mij is op 9 december 2014 een nieuwe overeenkomst afgesloten. Ik zou de enige gebruiker worden van begane grond en kelder. Maar dat is niet geëffectueerd. De gemeente heeft buiten ons om contracten met gebruikers hersteld en ruimten dubbel verhuurd.”

Daardoor is nog steeds een opslagruimte in gebruik bij derden. Scholte schetst de gevolgen: ,,Ik kan geen doorbraak maken van bestaande museumzalen naar de nieuwe vleugel en kelder. De nieuwe expositieruimten zijn bijna klaar. Maar ik kan niet al anderhalf jaar niet verder.”

Imagoschade

Hij schermt met claims. Vanwege imagoschade. Inkomstenverlies. Smaad. ,,250.000 euro, maar dat is nog aan de lage kant. Iedere dag loopt de claim op. Ik hoop nog altijd op een redelijke poging van de gemeente om uit de impasse te komen. Maar ik vrees dat we elkaar voor de rechter treffen.”

Vrees voor uitzetting heeft Rob Scholte niet, al kijkt hij altijd om zich heen naar alternatieven: ,,Maar het liefst blijf ik in Den Helder. Als het oude postkantoor al verkocht wordt aan een ander, kan ik met die partij misschien een deal sluiten. Mijn museum is goed voor de stad. Geef me de kans dat te bewijzen.”

Helderse Courant, 11 juni 2016

1. nico wandel 14 juni 2016 op 15:37

;

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.