Leo Blank – Rob Scholte laat zich niet zomaar uit museum zetten

Den Helder – Kunstenaar Rob Scholte laat zich niet zomaar uit zijn museum zetten. Hij wijst op de huurovereenkomst zonder einddatum die hij eind 2014 heeft afgesloten met de gemeente Den Helder.

Scholte reageert op het besluit van burgemeester en wethouders om het oude postkantoor niet aan hem te verkopen. Het college beschouwt de onderhandelingen met de kunstenaar als mislukt en gaat nu op zoek naar een andere gegadigde. Ook een mediation (bemiddeling) is voor het college van de baan.

Huurovereenkomst

Voor Rob Scholte is vertrek uit het voormalige postkantoor helemaal niet aan de orde: ,,Ik heb een huurovereenkomst waaraan de gemeente is gehouden. Daar zit geen einddatum aan vast. Ik hoef niets aan te vechten, Den Helder kan mij er helemaal niet uitzetten.”

De kunstenaar, die in de zomer van 2013 zijn museum voor moderne kunst opende aan de Middenweg in Den Helder, vindt dat de gemeente zich onbehoorlijk gedraagt: ,,Het college geeft een volstrekt foute weergave van feiten. Afspraken worden niet nagekomen.”

Mediation

Dat Scholte niet zou willen meewerken aan een poging tot mediation klopt volgens de kunstenaar ook van geen kant: ,,We verschilden van mening over de wijze van bemiddeling en wat er met de uitkomsten zou worden gedaan. Ik had geen trek in de voorstellen van de gemeente op dit punt.”

Wat hem ook stoort is dat er met de huidige wethouder Lolke Kuipers (D66) slechts één gesprek heeft plaatsgevonden. Scholte: ,,Dat was in december 2015, zes maanden geleden. Mijn advocaat was daarbij en ook de beoogde mediator. Daarna is het volstrekt stil gebleven.”

Noordhollands Dagblad, 10-6-2016, 13:52 (Update 10-6-2016, 14:01)

Reacties:

Fred Kwast
Schiet mij ineens in gedachte dat de rugby club ook een contract had met de gemeente. Hoewel niet het zelfde , maar het lijkt er op , dat de Gemeente maar wat afsluit om er zich vervolgens zelf niet aan te houden.

Houd je poot stijf Rob,

Arie Ruiter · Den Helder
nah dat vind ik weer erg hard hoor…

Moshe Ben Yair
Arie Ruiter Het is niet bedoelt zoals u het begrijpt.
Maar in de trant van blijf bij je standpunt.

Nico Bakker
Moshe Ben Yair of hij ziet er geen been meer in

Moshe Ben Yair
Nico Bakker Waar haald u die onwijsheid vandaan?
Als het er op aan komt.staat Rob zeker niet alleen.
Ik sta ook achter,en als het nodig is naast deze grote man.

Nico Bakker
in school 7 zat ook een kunstemaker die chanteerde de gemeente ook en wilde er niet weg kreeg voor een gulden de oude muziek school in de molenstraat dus we hebben er weer een deze heet scholte