Leo Blank – Museum Van de Wint gaat desnoods gefaseerd open + Strijd tussen Schager bedrijf en Helders museum is voer voor juristen

Museum Van de Wint gaat desnoods gefaseerd open

Den Helder – Het toekomstig museum met de nalatenschap van de Helderse beeldend kunstenaar Rudi van de Wint gaat desnoods in fasen open. Door een slepende ruzie tussen de erven Van de Wint en Toes Montage uit Schagen ligt het werk al bijna twee jaar stil.

Het complex van Stichting De Nollen aan de Burgemeester Ritmeesterweg omvat drie met elkaar verbonden gebouwen. Daarvan is alleen de werkplaats in gebruik.

Beide partijen hebben hun meningsverschil in handen gelegd van advocaten. Volgens Paul Jan van de Wint heeft Toes de dakbedekking niet op de juiste wijze aangebracht. Dat wordt bestreden door het bedrijf uit Schagen. Aan beide kanten wordt geschermd met schadeclaims van tienduizenden euro’s. Van de Wint wil de overeenkomst met Toes ontbinden.

Paul Jan van de Wint heeft goede hoop dat hij er met Toes uitkomt. ,,Nu de zaak in handen is van advocaten verloopt het overleg een stuk redelijker dan voorheen”, is zijn indruk. Of daarmee een rechtszaak wordt voorkomen durft hij niet te zeggen: ,,Die hangt nog altijd boven de markt.”

Hij kan niet inschatten wanneer er eindelijk weer gewerkt wordt: ,,Hopelijk nog voor eind dit jaar. Dan zouden we in 2018 open kunnen, al is het misschien voor een deel.”

Een andere hobbel is een bedrag van 1,2 miljoen euro dat de erven Van de Wint nog aan subsidie van de EU nodig hebben voor de verdere afbouw van het museum.

Advocaat Henk Koetsier van Toes Montage wil in dit stadium geen commentaar geven.

NHD, 6-10-2016, 11:33 (Update 6-10-2016, 11:33)

Strijd tussen Schager bedrijf en Helders museum is voer voor juristen

Schagen – Het conflict tussen Toes Montage uit Schagen en het toekomstig museum in Den Helder met de nalatenschap van beeldend kunstenaar Rudi van de Wint duurt voort.
Door –
Door een slepende ruzie tussen de erven Van de Wint en Toes ligt het werk aan het museum al bijna twee jaar stil. Het complex van Stichting De Nollen aan de Burgemeester Ritmeesterweg omvat drie gebouwen. Daarvan is alleen de werkplaats in gebruik.

Schadeclaims

Beide partijen hebben hun meningsverschil in handen gelegd van advocaten. Volgens Paul Jan van de Wint heeft Toes de dakbedekking niet op de juiste wijze aangebracht. Het bedrijf bestrijdt dat. Aan beide kanten wordt geschermd met schadeclaims van tienduizenden euro’s.

Van de Wint wil de overeenkomst met Toes ontbinden. Hij heeft goede hoop dat hij er met Toes uitkomt. ,,Nu de zaak in handen is van advocaten verloopt het overleg een stuk redelijker.”

Geen commentaar

Directeur Henk-Jan Toes meldt dat hij niets mag zeggen van zijn advocaat. Zijn raadsman Henk Koetsier wil geen commentaar geven.

NHD, 8-10-2016, 19:28 (Update 8-10-2016, 19:28)

1 Comment

1. “Kunstenaars zijn lastig” of “het is een wespennest” is alles dat we bij dit soort zaken nog van de gemeente Den Helder horen. Van de Wint en Scholte zijn -op de Koninklijke Marine na- de twee grootste cadeau’s die onze stad in haar geschiedenis gekregen heeft. Kunstenaars van wereldformaat, die het toerisme in Den Helder gigantisch kunnen versterken. Helaas zitten we opgescheept met een college dat slechts twee talenten heeft: de raad voorliegen en via vriendjespolitiek in het zadel blijven. Met als grootste bestuurlijke prestatie: het belasten van burgers met het legen van hun eigen prullenbakken tegen hogere lokale belastingen. Verkeersproblemen op een weg? Sluit hem af! Gedonder rondom musea in oprichting? Sluiten die hap! En als de boel hier in elkaar sodemietert, dat taai je gewoon af naar Zwijndrecht.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.