Leerlingenraad De Dijk – Kunst & Kids blog obs De Dijk (8 + 9)

Kunst & Kids blog obs De Dijk (8)

Den Helder – Dit keer hebben we het over groep 4 en groep 8. Dit blog is gemaakt door: Yana en Mike uit groep 8.

Ook dit keer is groep 8 bezig met de gedichten. We hebben nu al heel veel soorten gemaakt. Een daarvan is de Haiku. De Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst, geschreven in drie regels waarvan de eerste regel 5, de tweede regel 7 en de derde regel weer 5 lettergrepen telt. We hebben in totaal vijf soorten gedichten gemaakt en zijn daar erg creatief mee bezig geweest. Ook zijn Jade, Sem, Teresita en Calvin naar de L.O.S voor Kinderen gaan LOS geweest. Op donderdag 9 maart hebben zij een interview gedaan met Rob Scholte en een paar vragen en antwoorden daarvan zijn:

Vraag 1: Hoe kwam u op het idee om een museum te starten?
Antwoord: Hij kreeg veel kado’s van zijn vrienden en de begane grond kwam vrij. Op een gegeven moment had hij zoveel dat hij dacht “ik begin een museum!”.

Vraag 2: Waarom bent u met kunst begonnen?
Antwoord: Hij kwam met vrienden op een poëzieavond en er waren kale wanden en die ging hij schilderen.

Vraag 3: Wist hij al dat toen hij klein was dat hij kunstenaar wilde worden?
Antwoord: Nee, pas toen hij puber was.

Vraag 4: Zit er een boodschap in uw kunstwerken die u maakt?
Antwoord: Hij maakt daar een grapje over en zei: Boodschappen doe je in de supermarkt dus nee.

Vraag 5 : Hangt uw kunst ook in andere musea?
Antwoord: Ja er hangt veel van mijn werk in andere musea. In totaal in 21 musea. En hij hoopt dat er ook één in het Rijksmuseum komt te hangen.

Groep 4
Deze klas was dit keer bezig met een linoleum drukpers. Ze legde een gegutst plaatje die geverfd was onder de linoleum met een blaadje erin en dan kreeg je een heel mooi effect! Een aantal kinderen kregen de opdracht om naar de gang te gaan om te werken met puzzelstukjes van Maurits Cornelis Escher. Zij kregen een aantal puzzelstukjes die zij in moesten kleuren met potlood en stift. Daarna moesten de kinderen de puzzel stukjes uitknippen en in een bak leggen.

Juf Debby koos 5 kinderen uit die de taak hadden om de puzzelstukjes op de juiste manier op het zwarte, grote blad te leggen. Op het eerste, tweede en derde plaatje van de eerste afbeelding zie je een guts werk. Op het vierde plaatje zie je het eindresultaat en op het laatste plaatje zie je hoe de geschilderde guts werkjes gedrukt werden. Dit werd gedaan door een linoleum, die je op de tweede foto ziet.

Den Helder Actueel, 28 maart 2017 – 18:44

Kunst & Kids blog obs De Dijk (9)

Den Helder – Blog door Kiki en Lorik. Afgelopen vrijdag hebben wij beneden in de hal met onze kunstenares de jurk en het gebouw in elkaar gezet en afgemaakt. We moesten vooral veel plakken en wachten tot het droog was. En boven in de klas hebben wij dozen met wit papier beplakt en daarna de kleuren van De Stijl eroverheen geplakt.

In de andere klas gingen ze een lijst voor het golvend Mondriaan maken. Ook in de kleuren van de stijl. Groep 5 heeft ook uitnodigingen gemaakt voor de ouders en we hebben voor de vogelhuisjes een vogel gemaakt.

De trap was vies geworden door al dat verven. Gelukkig hebben we handige hulpjes die de trap weer schoon hebben gemaakt. Maar nog even over de jurk… die gaat over de etalagepop en we hebben ook een pruik gemaakt in het Rob Scholte Museum. Kiki en Mika hebben in het museum geholpen bij het inrichten van onze tentoonstelling.

Opening

Woensdag was het dan eindelijk zover: de opening van onze eigen expositie. Deze werd verricht door Rob Scholte en kinderen van groep 8. Zij onthulden een schilderij gemaakt door de nieuwe 4e kleutergroep 1D. Elk kind heeft een eigen kleur gekozen en mocht zelf een vakje uitkiezen en verven. Wij vinden het erg mooi geworden.

De opening was goed bezocht. Er waren wel ongeveer 100 mensen. Groep 8, ouders, familie, genodigden en alle leerkrachten. Iedereen was erg onder de indruk van onze tentoonstelling.
Het is wel een beetje fris in de kelder, dus u kunt uw jas beter aanhouden. En u ziet… de kinderen van Olleke Bolleke hebben een trui voor u gemaakt.

Den Helder Actueel, 30 maart 2017 – 11:26

1 Comment

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.