Leerlingenraad De Dijk – Kunst & Kids blog obs De Dijk (3 + 4)

Kunst & Kids blog obs De Dijk (3)

Den Helder – Hallo, hier zijn we weer… de leerlingenraad met Blog deel 3. Zoilaynis & Jayden uit groep 7 nemen jullie dit keer mee. Wij hebben groep 3 geïnterviewd over het thema Kunst & Kids.

Alle kinderen zijn heel enthousiast over dit thema. Groep 3 is ook naar het Rob Scholte museum geweest. Ze vonden het heel knap dat Rob Scholte zo mooi kan schilderen. Isabel & Sanjay zouden zelf wel kunstenaar willen worden en dan mooie standbeelden maken. Maar ze willen geen eigen museum. Kirsten vond het vliegtuig met daarin de flipperkasten super cool en mooi.

Naoufal vond dat er hele mooie schilderijen waren, maar sommige afbeeldingen waren wel een beetje raar. Heel veel kinderen maken thuis ook kunst, zoals bijvoorbeeld tekeningen, schilderijen et cetera. In de klas gaan ze zich bezig houden met Pointillisme. Ze gaan allerlei dingen maken met puntjes en rondjes. We zijn heel benieuwd. Dat gaat vast mooi worden.

Moeilijk beroep
Groep 7, onze groep, is ook naar het Rob Scholte museum geweest. Het was super leuk, “maar sommige schilderijen waren wel raar en grappig”, zegt Djayden. “Ik zou zelf geen kunstenaar willen worden, want dat lijkt mij een moeilijk beroep”, zegt Shannon. Groep 7 heeft heel veel respect voor Rob Scholte. Glarissa vindt het super knap wat hij kan schilderen. Glarissa is blind, maar ze kan wel felle kleuren zien. Er was een schilderij met hele felle kleuren. Glarissa vond hem super mooi. En er hing een schilderij waar ze aan mocht voelen. Op deze manier kan zij ook genieten van meerdere schilderijen.

Groep 7 zou er wel nog een keer heen willen. Dit is goed te doen, want kinderen kunnen gratis naar het museum. Groep 7 heeft foto´s gemaakt van de schilderijen voor de digitale strip die zij gaan maken. Dan komt er een mevrouw met Macbooks en dan gaan ze een strip maken met de foto´s die we hebben gemaakt in het Rob Scholte museum. Wij vinden het thema Kunst & Kids GEWELDIG!!!

Den Helder Actueel, 14 maart 2017 – 08:18

Kunst & Kids blog obs De Dijk (4)

Den Helder – Hallo allemaal! Vandaag gaan we het hebben over groep 4 met het onderwerp: Maurits Cornelis Escher. Wij (Mike en Yana) hebben een rondje gelopen door groep 4 en hebben allerlei dingen aan de kinderen gevraagd.

Groep 4 was bezig met patronen en puzzels van M.C Escher. De kinderen en juf Safia deden leuke uitvoeringen en daar maakten ze foto’s van. Een voorbeeld daarvan is een optische illusie. Het is fotografie met kunst. Het is van dichtbij en van veraf, zo krijg je het effect dat het lijkt alsof Sana in het kopje zit.

Sana in het kopje, of toch niet? (foto De Dijk)

Ook groep 8 doet mee aan het kunstproject en bij ons gaat het over kunst en poëzie. Dus wij zijn bezig met gedichten maken, maar niet zomaar gedichten, het zijn gedichten waar je jezelf in moet verplaatsen. Dus waar jij de persoon of voorwerp bent. En we doen dat over een koffer, omdat we het hebben over de Tweede Wereldoorlog en daar moesten de mensen vluchten en dus ook hun koffer inpakken en zo komen de juffen en de kinderen op het idee.

Koffers, waar de gedichten in gaan (foto De Dijk)

Dit zijn koffers waar de gedichten in gaan.

Den Helder Actueel, 16 maart 17 – 10:16