Leendert van Dam – Een goed klimaat voor de kunst

Een paar jaar lang was ik er op vrijdagmiddag getuige van hoe een Helders kunstenaar (ik zal zijn naam niet noemen; dat ligt nogal gevoelig in dat wereldje) mensen die wonen op Noorderhaven verder hielp in hun artistieke ontwikkeling. Ik stond versteld van wat hij wist te bereiken en hoe hij de materialen wist uit te zoeken die het best bij die persoon pasten. Ik heb genoten van die man en de rustige, toegewijde manier waarop hij zich inzette. Volgens mij doet hij dit werk nog steeds, maar werkt hij nu in een ander gebouw. Deze kunstenaar dwong op een rustige, stabiele, manier mijn respect af.

Ik moest aan hem denken, toen ik las over de ophef die Rob Scholte en de erven Van de Wint maakten over de flyer waarin zij waren opgenomen in een kunstroute om zo toeristen in Den Helder een beetje wegwijs te maken en te verwijzen naar plekken waar ze van kunst kunnen genieten. Het elitaire geneuzel dat daarvoor als reden werd opgegeven, vond ik stuitend. Het zou het Rob Scholte museum bezoekers kunnen kosten. Dat is inderdaad wel een groot gevaar: tot nu toe loopt het er niet storm en als de bezoeker die van plan is het Rob Scholte museum te bezoeken ook nog eens de verkeerde kant oploopt, kan de tent wel dicht.
En de erven Van de Wint willen niet geassocieerd worden met amateurkunst. Waartoe zij als nazaten van een kunstenaar in staat zijn, laten zij al jaren zien bij station Den Helder Zuid. Een prachtige bunker in aanbouw. Zo zet je Den Helder, bunkerstad, op de kaart.

Wat is dit voor kinderachtig gedoe. Dan ook nog eens de makers van de flyer dreigen dat ze de hele oplage moeten vernietigen. Als dit zo doorgaat, weet ik nog maar één oplossing: dicht dat museum en slopen die bunker.
Een goed klimaat voor de kunst, is een klimaat waar je elkaar de ruimte gunt en waar je een ander wilt laten groeien. Dat zag ik bij de kunstenaar die al jaren rustig en stabiel zijn werk doet op Noorderhaven.

Reacties:

Elly Menheere Staal
Als je iets kunt maken wat de naam “kunst” mag dragen, wil je toch dat zoveel mogelijk mensen er naar komen kijken?

Jan Nielen
Deze flauwekul speelt al jaren. Na de dood van Ruud de Wint en het bezoek van de Koningin een drama geworden. Arrogantie en jaloezie. Lijkt op typisch Den Helder cultuur. De gemeenteraad is al jaren een passend voorbeeld.

Roel Keppel
Die is raak Leendert van Dam!

Henk van Kuijk
Niet meer gedeeld, Leen? Goed punt, eenzelvigheid.