Lars de Graaf – Ingekakt Amstelveen heeft Rob Scholte nodig

Niet verrassend, dat het Cobra Museum in Amstelveen jaarlijks minder bezoekers trekt. Ik begrijp, dat kunstminnend Nederland en daarbuiten best naar Amstelveen wil afreizen om een exclusieve expositie te bezichtigen, maar wat doe je daarna?

Je bent nou eenmaal gauw klaar in Amstelveen. Ga je naar Museum Jan van der Togt in het oude dorp? Lastig te bereiken vanaf het stadshart met het openbaar vervoer. Parkeren in het oude dorp is vaak onmogelijk. Er is ook weinig contrast tussen beide musea. Allebei modern.

Wil je museum hoppen, dan ga je wel naar Amsterdam. Daar is alles goed te bereiken met het OV of zelfs op loopafstand.

Je kunt niet van kunstminnend Nederland verwachten, dat ze na het bezoek aan het Cobra Museum, gaan winkelen in het ‘4 sterren Stadshart’. Dit is natuurlijk niets meer dan een andere naam voor winkelcentrum.

Je kunt wellicht napraten, onder het genot van een hapje en drankje, aan de horeca strip aan het weinig inspirerende stadsplein. Het enige wat daar ooit kleur en fleur heeft gebracht, de bloemenkiosk, is vervangen door een kunstwerk in de vorm van een drol.

Ik ben nog van de generatie, die tijdens het eten niet mocht praten over poep en plas. Als je in Amstelveen een hapje eet, moet je er zelfs naar kijken.

Maaike Veeningen, Herbert Raat, college van Amstelveen: open uw ogen en sla uw slag!

Het zal ook u niet zijn ontgaan, dat Nederlands internationaal befaamde kunstenaar Rob Scholte met pek en veren Den Helder wordt uitgejaagd. Geef hem een tijdelijke expositie in het Cobra Museum; door al de media-aandacht succes gegarandeerd.

Bespreek met Rob of een permanente, wisselende, door hem zelf in te richten expositie een mogelijkheid is.

Rob Scholte is een ruwe bolster, blanke pit. Het ‘ingekakte’ Amstelveen kan zijn bravoure goed gebruiken. Een groter contrast is niet denkbaar.

Vraag Rob, of hij nog iets van de drol van Armando kan maken. Zo niet, dan kan Rob wellicht een echt kunstwerk maken, dat wel wordt gewaardeerd door kunstminnend Nederland.

Hoe mooi zou het zijn, dat als je een broodje eet, met uitzicht op een geweldig kunstwerk van Rob Scholte, iemand aan een tafeltje naast jou vraagt: “Wie heeft dat gemaakt?” Dat je dan kan zeggen; “Dat is een echte Rob Scholte. Hier verderop kun je een ­expositie van hem bezoeken”.

Dan wordt winkelend Amstelveen, maar ook ver daar buiten, in enen kunstminnend en bezoeker van het Cobra Museum.

Het Parool, 28 april 2018, 17:00