Kunstredactie Trouw – Rob Scholte stelt na aanslag zijn autowrak tentoon

AMSTERDAM – Nieuw woord: slachtofferkunst. Vormgever Anthon Beeke noemde het gisteren om zijn critici voor te zijn. Het tentoonstellen van het autowrak van kunstenaar Rob Scholte is nou net géén slachtofferkunst. Een ‘statement’, dat komt dichter in de buurt.

Anthon Beeke is verantwoordelijk voor de expositie ‘Bits and Pieces’ die vanaf volgende week vrijdag in de Amsterdamse sociëteit Arti et Amicitiae te zien is. Hij had Rob Scholte er al voor gevraagd voordat er een moordaanslag op hem werd gepleegd. Ook de wel erg ironische titel van de tentoonstelling stond toen al vast.

Niet bekend

Anthon Beeke: “Twee dagen voor de aanslag had ik nog uitgebreid contact met hem over de expositie. We wilden iets doen met het spel Twister dat ik ooit heb gemaakt en waar hij veel mee heeft gespeeld. Op zijn aandringen is de tentoonstelling toch doorgegaan, maar de inhoud hebben we aan de omstandigheden aangepast.”

De expositie van de opgeblazen auto wordt Scholtes eerste presentatie na de moordaanslag. De tentoonstelling van nieuwe zeefdrukken die hij in de Amsterdamse galerie Serieuze Zaken zou houden, is nog uitgesteld.

Afzeggen

Behalve hem heeft Beeke ook regisseur Gerardjan Rijnders, kunstenaar Lawrence Weiner en tv- en theatermaker Wim T. Schippers uitgenodigd. De laatste moest afzeggen wegens andere werkzaamheden. De anderen zullen in hun bijdragen eveneens ingaan op de moordaanslag.

Zo laat Gerardjan Rijnders fragmenten uit een interview horen dat hij eerder met Rob Scholte hield. Acteurs spelen die stukken na. De bijdrage van Lawrence Weiner, die op het moment in New York exposeert, bestaat uit een korte, poëtische tekst over wat er met Scholte is gebeurd.

De gastconservator heeft zelf een voetstuk voor de kunstenaar gemaakt, ‘omdat een harde poging is gedaan om hem daarvan af te halen.’ Het Twister-spel is ook in zijn bijdrage verwerkt. Alleen is het nu geen bewegingsspel meer waarbij de deelnemers zich in onmogelijke bochten moeten wringen.

Het autowrak – theatraal belicht door Reinier Tweebeeke – vormt het sluitstuk van de tentoonstelling.

Op de achterwand wordt de volgende tekst van Franciscus van Assisi geprojecteerd: ‘Lord, let me be an instrument of thy peace. Let me sow love where there is hatred.’ Een prachtige combinatie, vindt Anthon Beeke: “Het wrak is een uiting van geweld, het gedicht is een uiting van hoop.”

Wrang

De tentoonstelling wordt geheid een succes, volgens deze nieuwe formule. Dat mag wrang lijken, maar volgens Beeke zit er toch echt een integere gedachte achter: “We willen een spiegel voorhouden over het geweld in deze maatschappij.”

Hij noemt de aanslag op Rob Scholte zelf een ‘merkwaardige confrontatie met de werkelijkheid’. Die heeft tot nu toe nog nauwelijks plaatsgevonden in de wereld van beeldende kunstenaars.

Voor zover bekend is alleen op Andy Warhol een moordaanslag gepleegd. Een van zijn volgelingen schoot hem in 1968 neer. De Amerikaanse popart-kunstenaar werd toen zwaargewond.

Fijnschilder

Anthon Beeke hoopt dat er niet alleen sensatiezoekers op het verkreukelde autowrak afkomen. “Als Rob Scholte een fijnschilder was geweest, haddden we dit nooit gedaan. We hebben alle voors en tegens uitvoerig besproken, maar hij wilde op zíín manier op de moordaanslag reageren: cynisch en provocatief, precies zoals bij hem past.

Trouw, 18 januari 1995, 00:00