Kunstbeeld – Gemeente dreigt met dwangsom voor Rob Scholte

maandag 25 augustus 2014

Den Helder – De gemeente Den Helder heeft Rob Scholte laten weten dat hij een dwangsom krijgt opgelegd als hij in het voormalig postkantoor blijft wonen. Dit is dezelfde locatie aan de Middenweg waar het permanente Rob Scholte Museum gepland staat.

Regels
De technische installatie op de locatie zou niet voldoen aan de regels voor woonruimten. Het oude postkantoor zou om die reden uitsluitend als werkruimte gebruikt mogen worden. Daarnaast zou het bewonen van de ruimte volgens het bestemmingsplan niet toegestaan zijn.

Dwangsom
In juni zou Scholte al een brief van de gemeente hebben ontvangen waarin hij op de hoogte werd gesteld van het feit dat de ruimte niet bewoond mag worden. Scholte moet uiterlijk 1 januari de ruimte hebben verlaten, maar mag de ruimte nog wel als werkruimte gebruiken. Hij krijgt een boete van 5000 euro per week (met een maximum van 50000 euro) opgelegd als hij zich niet aan deze eis houdt.

Rob Scholte Museum
Op het moment exposeert de kunstenaar in het postkantoor werk van zichzelf en andere kunstenaars. De gemeente wil voor 1 januari een definitief besluit nemen over de toekomst van het Rob Scholte Museum.

Bron: Den Helder Actueel via Trendbeheer

Afbeelding boven: Postkantoor in het centrum van Den Helder. Via Den Helder Actueel.