Koen Schuiling, burgemeester – Kindervreugd + Hollands Glorie TV – Dames Snip en Snap

Kindervreugd

Mijn grootouders hadden een tuinhuisje. Dat heette ‘Kindervreugd’. Zo kijk ik er ook op terug. Ik had mijn eigen tuintje. Leerde er timmeren en verven. Een wateraansluiting ontbrak. Spelenderwijs leerde ik de kruiwagen bedienen en de spade en de schoffel hanteren. In de vijver waren kikkers. Ik stapte op het kroos en haalde een kletspootje. Doornen prikten. Gras moest gemaaid en geurde zo lekker.

Nu reist een theatergroep door het land. Onder de aansprekende kop: ‘Lastige kinderen? Heb jij even geluk’ heeft de groep Omdenken wegens groot succes haar voorstellingen verlengd. Op de site valt te lezen: “een van de grootste tragedies in het leven is om een perfecte ouder te willen zijn. Denk het om. Maak van het probleem een mogelijkheid. Van een gebrek een talent maken. Lastig gedrag is niets anders, dan ruwe energie, ongestold verlangen; een behoefte, die zich op een stuntelige manier uitdrukt.”

Ik heb geen kinderen, maar onderga regelmatig die ruwe energie en dat ongestold verlangen. Dus ik mag ook een beetje meepraten. De groep Omdenken worden ook dikwijls vragen uit het publiek gesteld. Zoals deze: mijn zoontje wou eerst op trombone, maar vond zijn vingertjes te klein. Toen op piano. Vingertjes nog steeds te klein. Toen op sport. Hele uitrusting gekocht. Een keer geweest. Nu hebben we een drumstel gekocht. Staat al weken ongebruikt. Wij spreken hem daar op aan. Zijn wij te streng?

Ik denk terug aan mijn jaren op Kindervreugd. En aan mijn opa wiens handen teder waren als hij mij voortduwde tegen de storm in en groot als ik ongehoorzaam was. Streng was hij nooit. Wel duidelijk en consequent. En wat opa zei, had mijn oma al voorvoeld, dus een beetje shoppen tussen die twee had weinig zin.

Van de handleiding van Dr. Spock (nee, lieve kijkbuis kindertjes, niet die van Star Trek) droegen ze geen kennis en hun theaterbezoek beperkte zich tot de Snip en Snap Revue. Een drumstel heb ik dan ook nooit gehad.

Wel een rugzak vol lieve dierbare herinneringen.

Denheldersdagblad.nl, donderdag 23 november 2017, 11:46

Dames Snip en Snap