Kasteel Gaasbeek – The Artist / Knight

Ridders spreken van kleins af aan al sterk tot ieders verbeelding. Romantici dromen van een ridder op het witte paard. Waar staat dit archetype symbool voor? Hebben de ridderlijke waarden van nederigheid en loyaliteit vandaag nog betekenis?

Curator Joanna De Vos gaat op verkenning en creëert in het Kasteel van Gaasbeek een internationale groepstentoonstelling rond het hedendaagse kunstenaarschap schatplichtig aan de ideële invulling van de ridder. De kunstwerken, zowel tekeningen en schilderijen als sculpturen, installaties en films, begeleiden de bezoeker naar een imaginaire wereld die een ‘ridderziel’ evoceert. Er wordt gewerkt rond thema’s zoals het zelfportret van de kunstenaar als ridder, de vrouwelijke ridder, uitrusting en decoratie, inborst, het kasteel als verblijfplaats, het schaak- en steekspel.

Het Kasteel van Gaasbeek is met zijn rijke middeleeuwse geschiedenis dé plek bij uitstek voor een onderzoek naar wat een ridder is en hoe dit oersymbool gelinkt is aan de wereld van de kunstenaar en van hieruit met de wereld.

‘De Kunstenaar / Ridder’ is een eerbetoon aan de poëtische ridder die galant en in galop vanuit de sporen van de romantiek tevoorschijn komt. De tragisch-heroïsche held die valt en opstaat, die verslaat, redt, verdedigt, beschermt, zoekt en onderzoekt.

Met werk van o.a. Marina Abramovic, Jan Fabre, Lucio Fontana, Oda Jaune, Pere Llobera, Fabien Mérelle, Benjamin Moravec, Luigi Ontani, Rob Scholte, Nedko Solakov, Andy Warhol en Andy Wauman.

Van 11 jul 20 17 t/m 5 nov 20

Kasteel van Gaasbeek

Net buiten Brussel maar middenin de glooiende heuvels van het Pajottenland troont het Kasteel van Gaasbeek. De middeleeuwse burcht kende een bewogen geschiedenis en evolueerde van strategisch bolwerk naar riant buitenverblijf. De graaf van Egmond was een van de bekendste eigenaars. Het huidige gebouw kreeg zijn romantische restyling op het einde van de negentiende eeuw dankzij de excentrieke markiezin Arconati Visconti. Zij richtte het kasteel in als museum voor haar enorme kunstcollectie en bespeelde het als historisch theaterdecor. De droomburcht die toen ontstond, heeft ook nu nog iets van een tijdmachine. Je dwaalt er door historiserende interieurs en ontdekt er wandtapijten, schilderijen, meubilair, beelden en andere waardevolle objecten. Een bezoek aan het kasteel prikkelt al je zintuigen. We streven ernaar, onze bezoekers een beklijvende ervaring te bieden. Verrassende tentoonstellingen waarin historisch erfgoed op een creatieve manier ‘vertaald’ wordt naar vandaag, dompelen je onder in steeds wisselende decors.

Het kasteel is open van 1 april tot en met 8 november 2017.
Elke dag behalve maandag, telkens van 10 tot 18 uur (laatste bezoek om 17 uur).
Open op feestdagen!

Kasteelstraat 40
Gaasbeek, Belgie
kasteelvangaasbeek@vlaanderen.be