Julien Althuisius – TV-recensie: Hoe een galeriehoudster het rambam krijgt

Hoe een manager Brood in de kunst ziet en een galeriehoudster het rambam krijgt.

“Je moet ‘m gewoon Cocktailbar noemen. Da’s mooi toch? Zo simpel moet je het houden.”
Koos van Dijk, manager van Herman Brood

Misschien kent u iemand met een schilderij van Herman Brood, inclusief echtheidscertificaat van Broods manager Koos van Dijk. Misschien bent u zelf wel een trotse eigenaar. Misschien kunnen we dat ’trotse’ na de uitzending van Rambam gisteravond beter weglaten, toch?

Want wat bleek: Van Dijk is nogal makkelijk in het uitdelen van echtheidscertificaten voor de schilderijen van zijn voormalig protegé. Zelfs als ze vals zijn. Dat werd vorige week al bekend, maar het was ontegenzeggelijk boeiend en bij vlagen verbazingwekkend om te zien hoe Rambam tot deze ontmaskering was gekomen.

Eerst hadden de Rambammers zelf een schilderij van Brood nagemaakt; een bij elkaar gefantaseerd geheel geïnspireerd op bestaand werk. Met een spuitbus kalkten ze er ‘Brood’ op en er ging een lijst omheen. Eerlijk is eerlijk: het zag er bedrieglijk goed uit. Zo goed zelfs dat Koos van Dijk – die op zijn website aanbiedt om Brood-schilderijen op basis van ingestuurde foto’s te op echtheid te controleren en eventueel te voorzien van een certificaat – mailde dat het om een echte Brood ging. Het schilderij zou G.I. heten en het zou Herman in militair kostuum moeten voorstellen, verzon Van Dijk erbij. ‘Hij was dol erop om zo te lopen, met een knipoog naar Elvis. Dus echt Brood, ik zie zoveel troep voorbij komen’, schreef Van Dijk, die het schilderij op 10 duizend euro taxeerde. Het certificaat à 375 euro viel een paar dagen later door de brievenbus.

Het werd nog veel gekker. In een heimelijk gefilmde ontmoeting met Van Dijk stelden Rambammers (hier moet echt een ander woord voor komen) Jelte en Rinke voor op grotere schaal valse schilderijen door Van Dijk te voorzien van een certificaat en zo een lucratief handeltje te beginnen. ‘Ik snap wat jij bedoelt’, zei Van Dijk, wiens oog voor authenticiteit niet de belachelijke pruik van Jelte opmerkte. ‘Alles kan, moet ik over nadenken.’

Niet veel later zat Van Dijk aan tafel namen te verzinnen voor de schilderijen. ‘Je kan ‘m toch gewoon Cocktailbar noemen. Da’s mooi toch? Zo simpel moet je het houden.’ Koos van Dijk liet later in een reactie weten helemaal niet ontmaskerd te zijn, maar hij speelde het spelletje mee. ‘Omdat ik dacht een criminele vervalsersbende te kunnen ontmaskeren.’

Even schokkend was de chique galeriehoudster die het door Rambam gemaakte G.I. verhandelde. Dat ze niet zag dat het nep was, kwam waarschijnlijk doordat de eurotekens haar te fel in de ogen schenen. Ze bood er 3.000 euro voor, zodat ze het voor 4.000 kon verkopen. Zei ze. In werkelijkheid vroeg ze er 5.200 euro voor en beweerde ze dat het werk vier keer had laten checken.

Toen ze geconfronteerd werd met het feit dat het werk niet een Brood, maar een Rambam was, reageerde ze als een kind dat een spelletje verliest en schreeuwend het speelbord door de kamer smijt. ‘Jij hebt het vervalst’, gilde ze tegen de maker, ‘FLIKKER OP’, en ze sloeg het schilderij stuk op de hoek van een tafel. Zo maakte ze het natuurlijk alleen maar erger. Of beter, zo u wil.

De Volkskrant, 21 januari 2016, 02:00