Jos Emons toont werk van Rob Scholte

Is stipwerk alleen voorbehouden aan kinderen? Nee dus. De Franse kunstschilder Georges Seurat werd beroemd met het pointillisme. Zijn neo-impressionistische werk is nu te zien in het Kröller Müller Museum. Tegelijk is er een ‘knipoog’ naar deze expositie te bezichtigen in Cultura Galerie met werk van negen gerenommeerde kunstenaars.

,,Seurat gebruikte de primaire verfkleuren rood, blauw en geel voor zijn stippen. Maar je ziet dat de kunstenaars in Cultura allerlei technieken gebruikten voor hun werk”, vertelt Jos Emons (61), de Culemborger die de tentoonstelling in Ede op touw zette.

Rob Scholte lijmde knikkers in giethars, wat een hypnotiserend, vlammend effect geeft, mede door het licht aan de achterkant. ‘Licht, je eerste betaalmiddel’ is de titel, omdat kinderen met bommen en knikkers gingen ruilen. ,,Ik hoorde bezoekers hierbij mijmeren en filosoferen over hun jeugd”, licht Emons toe.

,Door de crisisjaren wordt nu zo’n veertig procent minder kunst verkocht, maar nog steeds is het bekijken van beeldende kunst een primaire levensbehoefte. Het spreekt tot de verbeelding en prikkelt onze fantasie en ons creatieve vermogen in het dagelijkse leven. Dat hebben we nodig. Daarvoor bezoeken mensen eerder een museum”, aldus Emons. Hij was directeur van Artlease, de kunstuitleen die eerst op deze plek gevestigd was.