Op de dag dat we de sleutel van ons nieuwe huis in ontvangst mochten nemen, tijdens een Pre Tenancy Meeting, maakte ik bovenstaand zelfportret in de ruimte waar de bijeenkomst plaats had gevonden. Even daarvoor had ik Karin gefotografeerd met een aureool rond haar kruin, maar daar zij niet graag online gaat met haar portret, poogde ik het aureool rond mijn schedel te verkrijgen. Dit is een beetje gelukt. Ook ik ben niet erg geneigd foto´s van mijn snuit op het internet te zetten, maar de gulle lach trof me, maakte me weer vrolijk als toen die dag, dus vooruit.
De lach mag best vaker terug in het bestaan. Dat zei Martin Bosma ook, nadat hij afgelopen dag als voorzitter van de Tweede Slaapkamer was verkozen: laten we ook een beetje lol hebben met ons allen. Het is wellicht een wat vreemd voorstel als ze daar ondertussen bezig zijn het land te slopen en uit te leveren aan de globalisten. Maar oké, als dat proces nog even niet te stoppen is kan humor voor de relativering zorgen die hoognodig is in het benauwde politieke klimaat waarin tunnelvisie de scepter zwaait.
Met enige verwondering beleef ik ontspanning als ik constateer dat de wereld vandaag weer meer gestoord gedrag toont dan de dag ervoor. Als het decadente proces niet de stoppen is, zet er dan de vaart maar in. De globalisten hebben, in hun onrust, haast, en ik, in ontspannenheid, vind die haast eigenlijk wel oké, want de huidige situatie is vooralsnog niet absurd genoeg om mensen de ogen te openen en op te laten staan voor natuurlijk en oprecht bestaan. Laat het dan nog maar gekker worden.
Alex Jones is terug op Twitter. Een goed teken? Er zijn zoveel anderen wiens account niet terug is gekomen. En er is freedom of speech, but not of reach. Elon Musk bedondert de kluit. En als Alex Jones maatjes is met die gast, dan loopt hij in een val. Dan gaat hij toch binnen zekere lijntjes kleuren; het zou mooi zijn als ik me schromelijk vergis. David Icke heeft terecht opgemerkt dat het niet geloofwaardig is dat de globalisten Twitter verkopen aan een man die strijder voor het vrije woord is. Dat is Musk niet. Hij wil chips in mensen implanteren, om hen het vrije denken zelfs te ontnemen. Hij stuurt technologie de ruimte in om over alle volkeren te kunnen heersen. Dat mensen dit niet zien geeft aan dat ze stuurbaar zijn middels suggestie en de feiten aldus uit het oog verliezen. Stellig heeft het ´vaccin´ met gentherapie hier een belangrijke invloed in, stuurt het reeds zeer veel mensen aan de waanzin als echt te beleven, en werkelijkheid als waanzin.
Lachen is gezond. Andersom is ook waar: als je gezond bent lach je makkelijker. Als ik in een dip zit dan kan het geweldig helpen een goede komiek op te zetten. Als mijn tranen vast zitten, dan komen deze los door de juiste muziek. Wij dienen in beweging te blijven, onze dynamiek gaande te houden. Blijf verre van dogma´s, wees bereid niets te weten en steeds opnieuw te kijken. Werkelijkheid gooit geen ankers uit; leef zonder anker.
Moppen tappen is niet mijn ding. Waarlijke humor ontstaat ter plekke.
En nu ga ik mij meteen weer tegenspreken, want er zijn komieken die met script werken, moppen tappen en mij zeer amuseren. Smaken verschillen in deze. Toch meen ik dat mijn muzieksmaak, om maar een gebied te noemen, zich enorm heeft verruimd naarmate ik tunnelvisie verloor. Ik denk dat dit voor de humor ook geldt: wat je eerst niet leuk vond kan je later onbedaarlijk laten lachen. Laten we Tommy Cooper eens op de lezer uitproberen. Of mensen vonden hem helemaal niks, of ze vonden hem geweldig; iets daartussen leek niet te bestaan.
Tommy Cooper, 19 March 1921 – 15 April 1984, was an English Welsh prop comedian and magician. He was known for making an art of getting magic tricks wrong, although he was actually an accomplished magician and entertainer.
Uploaded from a personal, home video by Thom Goddard.
Te flauw, zeggen velen. Die houden van pittige harde humor en optredens waarbinnen het woord ´motherfucker´ drie keer per uitgesproken zin voor komt. Ik kan daar weinig creativiteit in ontdekken. Maar als Richard Pryor het doet, dan kan het wel weer. Het zijn de epigonen die mij de das om doen.
Micha Wertheim is een artiest die ik niet zomaar in een kader zou willen plaatsen. Dat wil ik met niemand, hou me ten goede, maar mensen plaatsen zichzelf in een kader en dan ben ik vrij om dat te constateren. Met Micha Wertheim bereik ik dat moment nooit. Voor wie hem niet kent: vergeet niet de rest van hem op YouTube te bekijken. Briljante vondsten, keer op keer.
Ik wil graag besluiten met een held uit mijn jeugd: Godfried Bomans. Mijn ouders genoten als hij op tv verscheen en als jong ventje beleefde ik dit mee. Ik ben nooit een grote lezer geweest, tot in mijn puberteit, toen leerde Bomans mij dat lezen leuk kan zijn. Ik kocht vele van zijn boeken en vernam dat de gestudeerden meenden dat Bomans geen literatuur schreef. Ik wist meteen dat hier iets niet klopte en een vreemde sturing van opinie gaande was. Daar dacht ik nog niet verder over na, wel genoot ik van menig opname van zijn spontane uitingen op radio en tv. Waarvan tot slot twee heerlijke voorbeelden, de eerste opgenomen in het jaar dat ik geboren werd.
Godfried Bomans – Hou je aan je Woord (1961)
Gepubliceerd 6 mrt 2018
Abbedégo
Uitzend datum 25 november 1961
“Hou je aan je Woord” was een Nederlands woord spel programma dat van 1961 tot 1963 op de televisie door de AVRO werd uit gezonden.
Des tijds was het programma zeer populair, voo ral dank zij Godfried Bomans’ ad rem gevoel voor humor. Hij ontpopte zich als voor naamste, ja hilarische attractie.
De kandidaten kregen woorden op gegeven waar van ze onder meer de betekenis moesten geven of correct in een zin gebruiken.
Opdracht onder werpen in deze uit zending:
• het opzoeken van je vaderschap
• sinter klaas liedje
• het woord bek mirakel
• het beroep van fotograaf
• over boektitels
• het woord piep zak
• kus aan het kind uit liefde voor het kinder meisje
Twee gewiekste panels speelden tegen elkaar, waaronder de Nederlandse auteurs Godfried Bomans, Victor van Vriesland, Aya Zikken, Hella Haasse en Harry Mulisch.
Door heen de jaren waren ook andere auteurs te gast, waar onder Albert van der Hoogte, Henri Knap, Ankie Peypers en Annie M.G. Schmidt.
Het programma werd gepresenteerd door de Vlaamse auteur Karel Jonckheere en geregisseerd door Ger Roos.
Hoewel Bomans achter zijn schrijftafel voor totaal 60 titels zorgde, houdt hij misschien wel meer van publieke op tredens.
In de jaren 50 is Bomans al veel op pad om lezingen te houden en vanaf 1955 wordt met Kop Stukken en Hou je aan je Woord zijn eerste media honger gestild. Het publiek kon de meesterlijke humor van de wat klungelige, maar ad remme schrijver enorm waarderen. En Bomans was dol op spelletjes. Hij richt samen met zijn vrienden ten slotte ook vrolijke clubjes en serieuze verenigingen op.
Oorspronkelijk was “Hou je aan je +Wwoord” een populair radio spel, vanaf 18 februari 1961 werd het, mede dank zij Bomans, met succes op televisie uit gezonden.
Mies en Scène – Mies Bouwman interviewt Godfried Bomans (1966)
Gepubliceerd 16 feb 2013
Abbedégo
In het TV programma ‘Mies en Scène‘ interviewde Mies Bouwman op 30 december 1966 Godfried Bomans.
Met een groot gevoel voor humor en een onverslijtbare ironie gaf hij antwoord op de volgende vragen
• hecht je waarde aan populariteit?
• wat heb je in je zakken?
• welke fouten heeft het Nederlandse volk?
• wat was je vreemdste droom?
• wat was volgens jou de belangrijkste gebeurtenis afgelopen jaar?
• wat is humor?
Bomans was vele jaren de meest gelezen schrijver van Nederland. Hij heeft meer dan 60 boeken en vele andere geschriften op zijn naam staan. Hij heeft tijdens zijn leven weinig officiële erkenning gekregen, in ieder geval niet in de vorm van een literaire prijs.
Bomans overleed 22 december 1971 op 58 jarige leeftijd aan een hart aanval.
Mies Bouwman overleed 26 februari 2018 op 88 jarige leeftijd.
Plaats een reactie