Jolande Bras – ’Bolder wordt vanzelf het icoon van Den Helder’

Den Helder – Als klein meisje was Inge Beeftink (38) al een echte verzamelaar. Scherven, mineralen en fossielen hoorden bij haar collectie. Haar opa was schilder en daardoor was zij ook altijd geïnteresseerd in kunst. Ze volgde de kunstopleiding in Arnhem en is op dit moment medewerker van de kunstuitleen in Den Helder. “Ik hoop, dat de gemeente ook een visie op kunst gaat ontwikkelen, zodat Den Helder daar nog meer in kan gaan uitblinken.”

Inge Beeftink in de kunstuitleen op Willemsoord, haar werkplek (foto Jolande Bras:NHD)
Inge Beeftink in de kunstuitleen op Willemsoord, haar werkplek (foto Jolande Bras/NHD)

Ben je een jutter?

Nee, ik ben geen jutter. Ik kom uit Doesburg, dat ligt bij Arnhem. Daar heb ik gestudeerd. En uiteindelijk ben ik steeds verder omhoog gekropen. Ik ging vervolgens naar Amsterdam om een master te doen. Toen ontmoette ik mijn partner en we gingen in een oud boerderijtje wonen, in Groet. Dat was echt fantastisch. Hij komt van Terschelling, dus hij wilde weer meer richting zee. We kregen op dat moment ook ons eerste kindje. Dus als compromis gingen we in Den Helder wonen.

Hoe omschrijf je Den Helder als stad?

Ik denk dat het ongeveer tien jaar geleden is geweest dat wij in Den Helder zijn komen wonen. Toen wij gingen kijken voor woonplekken, stond bijvoorbeeld de brandweerkazerne er nog. Maar wat ik mij nog goed kan herinneren, is dat ik de dakkapellen zo groot vond. Daarnaast viel mij meteen op, dat de inwoners vrij negatief waren over hun eigen stad. Wij zagen al wel vrij snel de schoonheid van de stad. En nu we de vernieuwing van de stad zien gebeuren, wordt dit alleen nog meer. De hele stad krijgt een nieuwe structuur. De geveltjes in de binnenstad vind ik prachtig.”

Wat houdt je bezig in de stad?

Ik ben medewerker van de kunstuitleen in Den Helder. Dat doe ik nu zo’n drie jaar. Ik beheer de website, de pr, de nieuwsbrieven verstuur ik en ik zorg voor de collectie. Onze collectie bestaat uit tweeduizend kunststukken. Veel schilderijen, maar ook beelden en sculpturen. We hebben stukken zelf in beheer, maar ook stukken die gewoon nog eigendom zijn van de kunstenaar. Dan zijn wij de bemiddelaar, als het ware. Veel mensen willen bijvoorbeeld zo nu en dan een nieuw schilderij boven de bank of de televisie, dan komen ze bij ons om iets uit te zoeken.”

Wat zijn plekken waar je graag komt?

Wij hebben een moestuin en daar kom ik heel graag. Het ligt een beetje verscholen, dus het is er heerlijk. Daarnaast kom ik ook graag bij de stukken duin, die niet druk bezocht zijn. We nemen dus net een strandopgang verder dan de andere bezoekers.

Mis je ook iets in Den Helder?

Ik merk, dat kunst niet echt in de cultuur van Den Helder zit. Wij zijn natuurlijk een stad van de marine en de haven. Ik hoop, dat dit gaat veranderen en dat de gemeente zich er ook voor inzet. Dat het op de agenda komt. Dat moet natuurlijk ook langzaam groeien. Omdat het niet in de cultuur zit, is het voor inwoners ook wennen. Die bolder is nu heel gek en hij staat er opeens. Maar nu worden hier kinderen geboren en die weten niet anders, dan wordt het een icoon van de stad.

Als je overal zou mogen wonen in de stad, waar zou dat dan zijn?

Ik vind een tuin bij een woning erg belangrijk. Als er geen tuin is, dan wil ik dat het huis dichtbij de natuur staat. Ik vind de huizen aan de Duinroosstraat bijvoorbeeld prachtig. Je loopt zo de natuur in.

Kun je houden van een stad?

Op dit moment is Den Helder de perfecte stad voor mijn kinderen om op te groeien, dus ik zit hier goed. Dat is voor mij het belangrijkst. Wel zit de plek waar ik vandaan kom diep in mijn ziel. Dat gaat niet weg. Ergens hoop ik ook dat ik ooit weer terug kan naar de uiterwaarden.”

Helderse Courant, 16/09/2019 om 20:11

Meer informatie:

3 Comments

1. Nepotisme en zakkenvullerij is ook cultuur, een cultuur waar mevrouw zich blijkbaar goed in thuis voelt ….

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.