Johan van der Keuken – LUCEBERT: Tijd en Afscheid | Time and Goodbye

Lucebert (foto Johan van der Keuken)

LUCEBERT Tijd en Afscheid | Time and Goodbye

Geüpload op 2 feb. 2008

LUCEBERT Time and Goodbye

This portrait of the artist and poet Lucebert, the author of unseemly, almost child like drawings, is in fact constructed from three films: black and white collages from 1962, a colour film from 1966 and an epilogue which was made in 1994 after the artist’s death. These drawings, naive and rudimentary in their expression but also highly charged, seemingly exacted an equally robust form on Van der Keuken’s film and its many details. The robust gestures of this distinctive painter dictate the expressive tempo of the director’s collage, which overflows with colour, shapes and analogies. The artist’s work developed alongside children, and the film’s soundtrack often contains the sound of children’s games, perhaps the echo of the painter’s longed for innocence. It is not until the very end that the walk through the studio, with its numerous contrapuntal colour spray images, slows down its pace and lets in the light () We see a hand which appears to seek shared relief in Lucebert’s works.

LUCEBERT Tijd en Afscheid

Drieluik over de recentelijk overleden schilder en dichter Lucebert. Regisseur Johan van der Keuken maakte drie korte films over zijn vriend en inspirator Lucebert. De zwart wit film LUCEBERT, DICHTER SCHILDER werd in 1962 met zeer geringe middelen opgenomen. In 1967 werd EEN FILM VOOR LUCEBERT uitgebracht. In tegenstelling tot Van der Keukens eerste film over Lucebert bevat deze film een politieke strekking. Het is een film voor een kunstenaar over de wereld. In mei 1994 stierf Lucebert. Een reactie op zijn dood is vervat in ALS JE WEET WAAR IK BEN ZOEK ME DAN. In deze film, die onlangs werd opgenomen in Luceberts atelier, wordt via het gemis de aanwezigheid van de kunstenaar nog eenmaal opgeroepen. In LUCEBERT, TIJD EN AFSCHEID brengt Van der Keuken de drie films tot een nieuw geheel, waarin de spanning tussen verandering en stilstand over een periode van 32 jaar werkzaam is.

Regie Johan van der Keuken
Producent Pieter van Huystee, Belbo Film Productions
Scenario Johan van der Keuken
Camera Johan van der Keuken
Montage Johan van der Keuken
Geluid Noshka van der Lely

Dimitri Claerhout
Mooi fragment. Kan iemand mij zeggen wat het proces is op 7:05?

Nelly Vermeulen
Poezie en beeldend werk van Lucebert zijn een!

teuntjeishn
Prachtige documentaire door Van der Keuken over een bijzondere woord en schilder kunstenaar!!!

Artemisss
Zijn gedichten zijn werkelijk prachtig en heel diep. Maar ik ben niet zo’n fan van zijn tekenstijl, helaas ()