Johan Lok – Martin Buitenhuis komt nog iedere maandag in Den Helder: ’Mijn jeugd daar was mooi en simpel, ik was er heel erg gelukkig’

Van Dik Hout zanger Martin Buitenhuis wilde als kind het liefst profvoetballer worden (foto John Oud)

Den Helder – De eerste achttien jaar van zijn leven woonde Martin Buitenhuis in Den Helder. Na zijn studie in Leiden streek de zanger van de Helderse band Van Dik Hout neer in Amsterdam. „Maar ik kom er praktisch iedere maandag nog. Lekker een stuk hardlopen in de duinen en op bezoek bij mijn moeder.”

Een optreden met zijn groep Van Dik Hout in Den Helder is voor zanger Martin Buitenhuis nog altijd extra bijzonder. Dat is en blijft immers de plek, waar het allemaal begon. Tijdens zijn middelbare schooltijd op scholengemeenschap Nieuwediep. Van Dik Hout zanger Martin Buitenhuis blikt dan ook met plezier terug naar de eerste achttien jaar van zijn leven, die hij in Den Helder doorbracht.

Parkzicht

Ik ben geboren op 4 januari 1969 in het Parkzicht Ziekenhuis en kreeg de namen Martin Guido.” Ze woonden in Oud Den Helder. ,,Mijn vader werkte in een fietsenzaak in de Beatrixstraat, die hij later overnam. Een van mijn eerste echte herinneringen is een pijnlijke. Namelijk dat ik met mijn voet tussen de spaken van de fiets van mijn broer kwam”, vertelt de nu 51 jarige zanger.

Martin was een echt buitenkind. „We waren altijd aan het voetballen. Of we gingen naar de dijk. Daar was het ook geweldig. We speelden er op die grote basaltblokken, terwijl je aan de overkant van het water Texel zag liggen. Als we niet op school zaten, waren we eigenlijk altijd buiten. Op straat spelen of hele stukken fietsen. Je kunt dan ook gerust wel stellen, dat ik een onbezorgde, gezellige en heel gelukkige jeugd heb gehad.”

Zijn lagere schooltijd bracht Martin door op de Wethouder Van Loo School. „Iedere dag lopen naar de school, langs de Spar, ik weet het nog precies. Zelfs toen we verhuisden naar de Beatrixstraat, ben ik op die school gebleven.

Profvoetballer

Met muziek had Martin toen nog niets. „Nee, absoluut niet, ik was het liefst aan het voetballen.” De zanger wilde toen dan ook het liefst profvoetballer worden. Hij werd lid van HRC en droomde van een carrière in het betaalde voetbal. Het voetballen stopte echter toen de muziek in zijn leven kwam. Dat gebeurde op de middelbare school, scholengemeenschap Nieuwediep.

Hoe dat precies ontstond, weet ik eigenlijk niet meer. Mijn broer had een gitaar gekocht en ik speelde daar ook op. Akkoordjes naspelen van LP’s, die ik had gekocht en daar dan ook bij zingen. Op school ging dat verder met Dave Rensmaag, Sandro Assorgia en Benjamin Kribben. We begonnen met het spelen van covers. Van The Rolling Stones, The Doors en Joe Jackson bijvoorbeeld. We traden op school op en in kroegen en dat deden we onder verschillende namen. Ik denk, dat we in 1990 overschakelden van Engels naar Nederlandstalig. En dat was ook het moment, dat we Van Dik Hout gingen heten, onze uiteindelijke en definitieve naam.”

Schooltijd

Van scholengemeenschap Nieuwediep herinnert Martin zich, dat het altijd lachen was. „Ik vond het geweldig op school. Dat houd ik mijn eigen kinderen ook voor: ’Geniet van je schooltijd’. Ik denk nog altijd met veel plezier terug aan de jaren, dat ik op Nieuwediep zat. Natuurlijk ook omdat daar de muziek in mijn leven kwam.”

Baantjes om wat geld te verdienen had Martin uiteraard ook. Zo werkte hij een poosje als hulp in een slijterij, vlakbij de zaak van z’n ouders. ,,Dat was echter niet echt een succes. Daarna werkte ik bij mijn vader in de zaak of bij bollenboer.” Van het geld, dat hij verdiende, kocht hij zijn eerste platen, zoals bijvoorbeeld van Neil Young.

Na hun middelbare schooltijd, waaierden de Van Dik Hout leden uit over het land. Martin ging studeren in Leiden, waar hij zijn propedeuse rechten haalde. „We keerden in die tijd geregeld terug naar Den Helder om daar te repeteren.”

Doorbraak

Zijn studie in Leiden maakte hij niet af, omdat in 1994 ineens de grote doorbraak voor Van Dik Hout kwam, toen ze een hit scoorden met het nummer ’Stil in mij’. Die werd opgevolgd door ’Alles of niets’. De eerste plaats van de Top 40 werd behaald toen Van Dik Hout samenwerkte met Thomas Acda en Paul de Munnik als de band De Poema’s. ’Mijn houten hart’ belandde nog op plaats drie, maar opvolger ’Zij maakt het verschil’, waar Martin de tekst voor schreef, stond twee weken lang op nummer 1.

Martin mag dan nu al jaren met zijn vrouw en zijn beide dochters uit z’n eerste huwelijk in Amsterdam wonen, zijn oude woonplaats Den Helder is hij absoluut nog niet vergeten. Hij komt er nog vrijwel wekelijks. „Natuurlijk is het geweldig om met Van Dik Hout in onze oude woonplaats op te treden. Een avond in De Kampanje is net even bijzonderder dan optreden in een ander theater in Nederland. Maar we hebben ook een heel leuk optreden gedaan op de Oude Rijkswerf in Den Helder.

Hardlopen

Martins moeder woont nog altijd in Den Helder. „Daar probeer ik iedere maandag heen te gaan. Dan ga ik eerst een stuk hardlopen. Dat vind ik heerlijk om te doen. Het maakt mijn hoofd leeg en tijdens zo’n eind rennen kan ik in gedachten heel goed teksten uitwerken. Hardlopen kan ik natuurlijk ook wel in Amsterdam, maar op de één of andere manier loopt het lekkerder in Den Helder. Daarna ga ik dan altijd op bezoek bij mijn moeder. Kan ik daar gelijk ook even douchen.”

Nee, Martin mag dan inmiddels al langer weg zijn uit Den Helder, dan er hebben gewoond, zijn oude woonplaats heeft nog altijd een heel bijzondere plek in het hart van de Van Dik Hout zanger. „Mijn jeugd daar was mooi en simpel, ik was er heel erg gelukkig.”