Joep van Ruiten – Bij de omgekeerde borduursels van Rob Scholte

Ik bezocht Zwolle voor een interview met directeur Ralph Keuning van museum De Fundatie en Andreas Blühm van het Groninger Museum. De twee hebben de handen ineen geslagen voor een dubbeltentoonstelling over het expressionisme en het neo-expressionisme in de schilderkunst die volgende week in Zwolle en Groningen opent. Het stuk staat morgen in Dagblad van het Noorden.

Ralph Keuning en Andreas Blühm
Na afloop van het gesprek namen we de lift naar ‘het ei’, al spreekt het museum in Zwolle liever van ‘de wolk’ bovenop De Fundatie. Daar opent volgende week nog een tentoonstelling: The Embroidery Show waarvoor Rob Scholte bijna 1000 borduurwerken heeft opgekocht bij kringloopwinkels en rommelmarkten.

Scholte heeft de borduursels van hun frame gehaald, ze omgedraaid en in een lijst gezet. We zien daardoor de verborgen gebleven achterkant van werkjes die met liefde en toewijding zijn geïnspireerd op kunst, geschiedenis, dieren, portretten en landschappen.

Woest en Ledig, Over kunst & cultuur in Drenthe en daarbuiten, 22-4-16